Saltar al contingut principal
Memòria 2021

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seua creació, l'Agència Tributària ha sigut pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha sigut una constant que ha portat a disposar, hui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Al llarg dels últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

En este àmbit ha resultat fonamental la implantació el 2021 de la nova Sede electrònica de l'Agència Tributària: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Esta pàgina web unifica el portal d'informació i la sede electrònica, de manera que tots els servicis passen a ser accessibles baix una estructura temàtica de continguts – independentment del fet que es tracti d'informació o de tràmits – que fa més còmoda i àgil la navegació per al contribuent, millorant així l'experiència de l'usuari.

El nou web compta amb un disseny modern per a facilitar la navegació i una visió i llenguatge orientats a l'usuari, amb explicacions i descripcions prèvies a l'accés a les diferents gestions. Es reforça així el web de l'Agència com ferramenta bàsica per a minimitzar els costos indirectes del compliment tributari per al contribuent.

La pàgina d'inici mostra a l'usuari tres grans apartats: un bloc de continguts que anirà canviant al llarg del temps (‘carrusel’, o ‘slider’), un altre amb els tràmits més rellevants per la seua importància i utilització pels contribuents (tràmits destacats), i un tercer (informació i gestions) estructurat en setze temes, que dóna accés als diferents tràmits i continguts informatius, bé per impostos, per perfiles de contribuents i matèries; o per tipus de tràmit.

Finalment, a la part inferior s'ubiquen accessos directes a diverses matèries d'interés, així com un apartat de manuals, vídeos i fullets. Igualment, es manté, en este cas durant tota la navegació en el nou web, un bloc final de pàgina amb els avisos legals i de seguretat, els apartats ‘Contacta amb nosaltres’ i ‘Ajuda’, enllaços d'interès i la data d'actualització de la pàgina.

També en l'àmbit de l'administració electrònica, i en relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integraren en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO). El cens total d'inclosos efectius en NEO a 31 de desembre de 2021 era de 2.350.159 persones físiques i jurídiques.

El 2021 es van emetre 14,76 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 14,10 milions corresponen a titulars inclosos en Notificació Electrònica Obligatòria (NEO).

Per a potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre, en el cas de les persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Açò facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.

En este context, les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència, s'han situat en 811.809 assentaments registrals. Els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@ve PIN han crescut el 2021 arribant a 5.515.889 assentaments.

Conforme a la normativa vigent, existixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar enfront de les Administracions Públiques o enfront dels organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seua situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.

Durant l'any 2021 s'han sol·licitat per via electrònica 9.699.086 certificats, fet que suposa un 95,12 % sobre el total de certificats sol·licitats. Açò vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel mateix ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requerix la informació.

Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeta millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seues obligacions tributàries promovent, en definitiva, un millor compliment de les mateixes.

L'any 2021, 2.291.491 contribuents més han comunicat les seues dades de contacte electrònics, ja siga un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per a enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació. A 31 de desembre de 2021, el nombre de contribuents totals subscrits el 2020 al sistema d'avisos sobre notificacions assolix la xifra d'11.835.304.

La utilització de l'Administració electrònica oferix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la carrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per a processar la informació i per a detectar l'evolució de variables econòmiques.

Un dels aspectes bàsics de l'assistència prestada per canals electrònics atén a la facilitat que té un contribuent per a presentar la seua documentació de manera electrònica. Durant 2021, s'ha assolit un percentatge del 91,21% de documents no normalitzats presentats per registre electrònic pels contribuents respecte del número total de documents presentats a través de registre presencial i electrònic.

Un exemple de la creixent importància de la nova comunicació amb el contribuent aprofitant els beneficis que atorga l'administració electrònica, és la creació de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI), administracions en les que l'atenció i assistència al contribuent es realitza exclusivament per mitjans electrònics i telefònics, i que faciliten l'accessibilitat a tota la població i en un horari ampli, reduïxen els costos per al contribuent a l'evitar-li els desplaçaments, afavorixen la unificació del criteri en l'aplicació de la norma, i permeten una major especialització dels funcionaris que treballen en elles, millorant així l'assistència al contribuent.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'esta Memòria es desenvolupen els servicis prestats per mitjans electrònics.