Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.1.8.1 Integració dels Tribunals Econòmics Administratius i la Direcció General de Tributs en un sistema d'informació integral basat en el de l'Agència Tributària

El Departament d'Informàtica Tributària afronta una innovadora i profunda transformació, evolucionat els seus sistemes cap un paradigma multiorganisme, integrant en una primera fase a:

  • Tribunals Economicoadministratius

  • Direcció General de Tributs

L'Ordre PCM/3/2021, d'11 de gener, per la qual es modifica l'Ordre PRE/3581/2007, de 10 de desembre, per la qual s'establixen els departaments de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i se'ls atribuïxen funcions i competències, amplia les competències del Departament d'Informàtica Tributària de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, atribuint-li la possibilitat de prestar l'ajuda necessària tant als Tribunals Economicoadministratius com a la Direcció General de Tributs per a dur a terme la seua transformació digital.

Les citades normes es completen amb la Resolució de 13 de gener de 2021, de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, per la qual es dicten instruccions per a la implantació d'un nou model de gestió informàtica en els Tribunals Economicoadministratius i en la Direcció General de Tributs amb la col·laboració de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i es regulen cursos estables de col·laboració en matèria d'intercanvi d'informació.

La implantació del nou model de gestió informàtica en els Tribunals Economicoadministratius (TEA) i en la Direcció General de Tributs (DG Tributs) es basa en l'establiment d'un sistema integrat i global d'administració tributària, desenvolupat en l'entorn informàtic d'Agència Tributària, el que implica una modificació substancial del model de gestió actualment existent, pel que la seua implantació ha de basar-se, necessàriament, en la planificació de les actuacions necessàries i en l'establiment d'un adequat sistema de seguiment i control del procés de transformació.

És evident que la integració, sobre la base del sistema d'informació de l'Agència Tributària, dels sistemes d'informació de la DG Tributs i TEA baix el que s'ha denominat el Sistema d'Informació Global de l'Administració Tributària representa una oportunitat, no només per a millorar l'eficàcia i eficiència de la DG Tributs i els TEA, si no, per a millorar la capacitat de les infraestructures tecnològiques i els serveis TI amb els que el Departament d'Informàtica Tributària dóna suport actualment al Sistema d'Informació de l'Agència Tributària, el que haurà de redundar en beneficis per a la pròpia activitat de l'Agència Tributària. Per posar un exemple, l'increment de la demanda en l'ús de les infraestructures derivada d'esta integració implicarà la necessitat d'ampliació de les capacitats instal·lades, per no penalitzar el servici actual que s'oferix.

El resultat final d'esta integració serà que tota l'activitat de l'Agència Tributària, DG Tributs i TEA es realitzarà sobre les mateixes infraestructures i els serveis TI que manté, desenvolupa i evoluciona el Departament d'Informàtica Tributària.

Els beneficis esperats són:

  • Millor atenció al ciutadà habilitant nous canals de comunicació digital

  • Reducció de temps (tramitació REES/Consultes) a través d'una tramitació electrònica integral

  • TEA i DG Tributs integrats en la millora de l'assistència i el compliment dels contribuents a través de la gestió del coneixement global (TEA – DG Tributs – Agència Tributària)

  • Adaptació al marc normatiu (Llei 58/2003 modificada per Llei 34/2015, Llei 39/2015)

  • Optimització d'inversions i estalvi de costos a través de la utilització de plataformes i servicis comuns (adaptació tecnològica permanent, garantia de continuïtat dels servicis, optimització dels costos d'inversió i estalvi de costos d'explotació i manteniment).

Durant el primer trimestre es va començar este projecte, amb una planificació inicial de tres anys, es van constituir els grups de treball corresponents a cadascuna de les àrees tècniques i organitzatives i es van començar a definir les infraestructures necessàries, incloent l'abast normatiu que puga ser necessari.

Durant els trimestres següents es va completar el model conceptual de les aplicacions que hauran de donar servici als procediments revisats, amb els seus tràmits optimitzats conforme al nou marc. Es va abordar l'anàlisi de les noves aplicacions i sistemes, juntament amb l'adaptació dels ja existents, primant en esta anàlisi la Seguretat de la Informació.