Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.2.1. Control sobre tributs interns

Les actuacions de control sobre tributs interns engloben les següents actuacions, excloent els referents a impostos especials, mediambientals i els que recauen sobre el comerç exterior:

  • Actuacions inspectores sobre tributs interns.

  • Control gestor sobre la generalitat dels contribuents i control sobre contribuents inclosos en el sistema de tributació per mòduls.

  • Control gestor sobre grans empreses.

Les actuacions de control inspector tenen per finalitat detectar i regularitzar els incompliments més complexos i perseguir les formes més sofisticades de frau. El seu caràcter selectiu les fa recaure sobre els contribuents que presenten un risc fiscal més elevat.

Estes actuacions són realitzades pels òrgans de les Delegacions Especials i pels òrgans de la Delegació Central de Grans Contribuents que tenen encomanat el desenvolupament de la inspecció tributària.

La seua realització té un gran component investigador i requerix, en general, una revisió exhaustiva de la situació tributària del contribuent objecte d'actuació inspectora, per a la qual cosa els òrgans que les duen a terme estan dotats de les facultats més àmplies que la normativa atribuïx a l'Administració Tributària.

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos i es caracteritza perquè s'adreça a la generalitat de contribuents amb motiu de campanyes anuals, amb fort suport en la informació disponible i en el sistema informàtic que l'analitza. Es referix a obligacions individualment considerades, està basat en controles formals i de tipus documental, sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent, i és realitzat normalment des de les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels corresponents òrgans de les Delegacions Especials, de la Delegació Central de Grans Contribuents i, si escau, de l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.

Juntament amb estos controles, es computen les actuacions gestores sobre les grans empreses, que són aquelles volum d'operacions del qual supera la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior, calculat conforme a l'article 121 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, el que determina que tinguen unes obligacions fiscals específiques i diferents de la resta dels obligats tributaris.

Estes actuacions es realitzen pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, a través de les Unitats de Gestió de Grans Empreses (UGGES) en l'àmbit de les Delegacions Especials, així com per les Unitats de Gestió i la Unitat de Control Tributari i Duaner, integrades respectivament en la Dependència d'Assistència i Servicis Tributaris i en la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents.

Les actuacions de control gestor sobre les grans empreses són, entre d'altres, la comprovació de les devolucions previstes en la normativa tributària i la realització d'actuacions de verificació de dades i de comprovació limitada que poden donar lloc a les subsegüents liquidacions.

Juntament amb les anteriors actuacions de comprovació també s'inclouen en este indicador les actuacions d'investigació i les de caràcter auxiliar.

El 2021 s'han desenvolupat gairebé 1,8 milions d'actuacions de control de tributs interns, un 10,4% més que l'any anterior. D'aquella xifra global de comprovacions, 36.599 actuacions programades, un 23,8% més, es van adreçar a grans empreses, multinacionals i grups fiscals, patrimonis de persones físiques, abusos societaris i economia submergida, consumint este tipus d'actuacions un elevat nombre de recursos, caracteritzats, a més, per la seua alta qualificació.

L'increment en el número global d'actuacions pel que fa a 2020 obeïx principalment a què, malgrat la dificultat de realització de les visites presencials als contribuents com a conseqüència de la pandèmia, s'aprecia una tendència clara a la recuperació dels nivells corresponents a les actuacions de l'Agència Tributària durant este any 2021, sense oblidar que l'activitat de l'Agència s'ha vist encara afectada per les circumstàncies excepcionals motivades per la situació sanitària.

Actuacions inspectores sobre tributs interns

Estes actuacions comprenen totes les realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, en exercici de les funcions administratives atribuïdes a la inspecció tributària per l'article 141 de la Llei general tributària.

Estes actuacions poden ser de comprovació, d'investigació o de caràcter auxiliar.

L'import total de deute liquidat el 2021 va ascendir a 4.220,43, milions d'euros. En este import es recull tant deute instruïda i liquidada en el propi exercici 2021, com deute instruïda en exercicis anteriors i liquidada el 2021, no computant-se, tanmateix, el deute instruïda en l'exercici, però continguda en actes que no s'hagen confirmat a la finalització de l'exercici 2021.

Dins de les actuacions desenvolupades per la Inspecció en l'àmbit de control de tributs interns, destaquen:

  • Control de grans patrimonis: des de la seua creació el 2018, la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants (UCCCPR) de l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau, ha centrat els seus esforços en l'elaboració d'un “cense” complet d'obligats tributaris d'alta capacitat econòmica, la delimitació dels seus riscos o fraus fiscals específics, l'estudi i desenvolupament dels mecanismes d'investigació i selecció adequats per a detectar estos riscos en contribuents concrets i l'impuls d'iniciatives en matèria d'obtenció i/o gestió eficaç d'informació rellevant. Durant 2021, s'ha mantingut el treball destinat en matèria d'actuacions de comprovació de contingències tributàries associades a obligats tributaris que figuren com a titulars d'un patrimoni rellevant. Este tipus de comprovacions inspectores ha generat com a resultat deutes liquidats per un import de 540 milions d'euros en 1.165 expedientes. Estes xifres es complementen amb l'anàlisi de les bases imposables i quotes declarades en l'IRPF pels contribuents amb patrimonis rellevants.

  • Actuacions sobre l'economia submergida, centrades en:

    • descobriment de vendes ocultes, amb més de 2.200 actuacions en les que s'ha aconseguit posar de manifest l'existència de vendes que el contribuent havia ocultat a l'Administració tributària, i com a conseqüència d'elles s'han computat quotes per un import pròxim als 400 milions d'euros.

    • més de 1.250 entrades i registres amb Unitats d'Auditoria Informàtica, que, a més de facilitar el descobriment de rendes ocultes mitjançant l'anàlisi del programa de doble ús utilitzat en la gestió i comptabilitat d'activitats econòmiques, resulten summament eficients des del punt de vista de l'obtenció de proves i del temps de durada de les comprovacions. Cal destacar que la participació d'estes Unitats especialitzades, a més de facilitar el descobriment de rendes ocultes mitjançant l'anàlisi de programa de doble ús utilitzat en la gestió i comptabilitat d'activitats econòmiques, resulta summament eficient des del punt de vista de l'obtenció de proves i del temps de durada de les comprovacions.

    • actuacions coordinades, consistents en l'inici de forma simultània d'actuacions de comprovació i investigació, mitjançant personació i amb participació de les Unitats d'Auditoria Informàtica, i que perseguixen no només el descobriment de vendes ocultes en els obligats tributaris inspeccionats, sinó també afavorir el compliment voluntari mitjançant la transmissió d'un missatge al col·lectiu d'empresaris del sector perquè reconduïsquen la seua conducta tributària.

  • Actuacions d'explotació d'informació internacional procedent de DAC1, CRS, DAC2 i FATCA. En concret, la ONIF ha continuat treballant en l'intercanvi d'informació amb uns altres països i jurisdiccions relativa a les següents categories:

    • informació sobre rendes del treball, rendes de consellers, rendes de pensions, rendes de productes d'assegurances sobre la vida, així com sobre la titularitat i rendes immobiliàries (rendes OCDE i DAC1)

    • informació sobre comptes financers a l'estranger (CRS, FATCA i DAC2)

    • informes país per país (CBC i DAC4)

    • informació sobre consultes i acords tributaris previs amb efectes transfronterers i sobre preus de transferència (DAC3)

    • s'ha començat a rebre informació sobre mecanismes amb efectes transfronterers de planificació fiscal (DAC6)

  • Actuacions sobre xicotetes empreses a través de procediments especialitzats en el tamany de les entitats i les característiques dels seus riscos fiscals, mitjançant l'impuls de comprovacions abreujades.

Fiscalitat internacional

Al llarg de 2021, l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI) ha contribuït, a través del desenvolupament de les seues importants funcions, als objectius generals de foment del compliment voluntari i de lluita contra el frau i l'elusió fiscal internacional. L'activitat de l'Oficina s'ha materialitzat tant en actuacions pròpiament inspectores, finalitzant 308 actuacions, com en la rellevant assistència dels seus funcionaris a grups de treball en organitzacions internacionals, fonamentals en matèria de fiscalitat internacional, així com participació en funcions de planificació i coordinació de l'acció inspectora.

Les citades actuacions inspectores inclouen les de suport i col·laboració en procediments inspectors, la instrucció d'acords previs de valoració d'operacions vinculades (AU) i la negociació en procediments amistosos en matèria d'imposició directa.

La ONFI desenvolupa actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, centrades en qüestiones complexes en matèria de fiscalitat internacional. Esta activitat té especial transcendència en l'àmbit de les actuacions inspectores de la Delegació Central de Grans Contribuents. El 2021, la ONFI va col·laborar en 207 comprovacions inspectores, de les quals s'han finalitzat 112, suposant ajustaments en base imposable estimats entorn de 5.578 milions d'euros. En l'exercici precedent, es va participar en 179 actuacions inspectores, de les quals es van finalitzar 82, amb un import total d'ajustaments en base imposable de 3.076 milions d'euros.

En relació amb els AU (acords previs de valoració d'operacions vinculades), l'actuació de la ONFI perseguix, a través d'estos acords previs en matèria de preus de transferència, reduir la litigiositat i millorar la seguretat jurídica del contribuent, garantint una recaptació d'acord amb l'exigit per la llei. El 2021 la ONFI ha participat en la gestió de 224 expedientes d'AU, enfront dels 203 de 2020, havent-se finalitzat 56, dels quals 28 van anar estimats, 4 desestimats i en 24 casos es va produir el desistiment dels sol·licitants. Els AU estimats el 2021 han permés garantir bases imposables (en general, en els quatre exercicis següents) per un valor estimat superior als 3.068 milions d'euros; xifra que va ascendir a 3.477 milions garantits en els AU estimats el 2020.

Així mateix, l'any passat 2021, la ONFI va participar en 576 procediments amistosos en matèria d'imposició directa, xifra que s'ha anat incrementat notablement en els últims anys: 307 l'any 2018, 371 el 2019 i 434 el 2020. L'actuació de la ONFI perseguix, en estos procediments, l'eliminació de la doble imposició econòmica generada en actuacions inspectores i, simultàniament una adequada defensa de les bases imposables que han de tributar a Espanya, tant en regularitzacions amb abast transfronterer realitzades per l'Administració espanyola, com en les efectuades per les administracions d'uns altres països. D'aquell total de procediments, el 2021 es van finalitzar 140, enfront dels 106 de 2020 i 108 del 2019. Les bases imposables afectades pels procediments amistosos el 2021 van ascendir a més de 721 milions d'euros, sent esta xifra de 211 milions l'any 2020.

Control gestor sobre tributs interns

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos. S'adreça, partint de la informació de què disposa l'Agència Tributària, a verificar, amb caràcter general, totes les obligacions tributàries considerades individualment. Es basa, fonamentalment, en processos informàtics i en controles de tipus documental (sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent), realitzats normalment en les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels òrgans de Gestió Tributària; per la Dependència d'Assistència i Servicis Tributaris respecte dels contribuents adscrits a la Delegació Central de Grans Contribuents (DCGC) i per les Unitats de Gestió de Grans Empreses, dependents de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, respecte dels contribuents sobre els quals s'exercisquen les seues competències (entre d'altres, aquells sobre els quals la DCGC no exercisca la seua competència però volum d'operacions del qual supere la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior.

Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

Les actuacions de control gestor sobre este impost finalitzades el 2021, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència, han sigut 740.564, un 2,6% més que el 2020.

A més, i en el marc d'aquell impost, s'han realitzat 200.141 liquidacions per control de retencions, un 35,6% més que el 2020.

Els resultats obtinguts es reflectixen en el Quadre núm. 33. Actuacions de control en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques  (Annex).

Impost sobre societats e impost sobre el valor afegit

Durant 2021, les actuacions finalitzades al llarg de tot l'any desenvolupades en relació amb l'impost de societats han assolit les 55.017 actuacions (un 6,3% menys que el 2020), i les de l'Impost Sobre el Valor Afegit les 380.583 (un 19,3% més que el 2020). A les xifres de l'impost de societats caldria afegir 30.528 liquidacions per pagaments fraccionats (un 15% més que el 2020).

Pel que fa als contribuents inscrits en el registre de devolucions mensuals d'IVA, les actuacions realitzades al llarg de tot 2020 han sigut 19.313 (un descens de l'1,6 %pel que fa a 2020).

Actuacions sobre contribuents en Mòduls

En el cas de contribuents sotmesos al règim d'estimació objectiva, i sota el criteri d'actuacions finalitzades el 2021, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència, s'han realitzat 9.864 actuacions, un 24,4% menys que el 2020.

Els resultats obtinguts es recullen en el  Quadre núm. 34. Resultats en el règim de Mòduls (Annex).

Comprovació de declaracions periòdiques

Partint del cens d'empresaris, professionals i retenidors es realitza un control automatitzat del compliment de les obligacions de presentació d'autoliquidacions periòdiques (de l'impost sobre el valor afegit, de les retencions i dels pagaments fraccionats).

Durant 2021 es van emetre un total de 570.832 cartes i requeriments, atenent, a més, 39.329 tràmits d'audiència i generant-se en total 39.230 autoliquidacions presentades per un import de 35,9 milions d'euros.

També es van realitzar 37.219 liquidacions per pagaments fraccionats d'IRPF, impost sobre societats i règim simplificat d'IVA, per un import de 51,0 milions d'euros.

Estes xifres formen part de les xifres totals anuals de liquidacions de cadascun dels impostos referits.

Minoració de bases imposables negatives

El 2021 s'ha pogut recuperar el nivell d'anys anteriors en les actuacions tendents a disminuir les bases imposables negatives, les deduccions i les quotes a compensar declarades pels contribuents, el que, sens dubte, redundarà positivament en la recaptació bruta i líquida de futurs exercicis.

Així, mentres el 2020, les minoracions per estos conceptes van anar de prop de 2.900 milions d'euros, dels quals gairebé 800 van correspondre a actuacions de la Delegació Central de Grans Contribuents; el 2021 estes minoracions sumen gairebé 5.000 milions d'euros, dels quals gairebé 2.800 milions corresponen a la DCGC. Estes xifres se situen per damunt de la mitja dels quatre anys anteriors, 4.350 milions d'euros, dels quals 2000 corresponen a la Delegació Central.