Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.3.3. Presentació telemàtica de declaracions tributàries

S'ha desenvolupat el model 604 Impost sobre les Transaccions financeres (ITF) i l'Annex informatiu de Transaccions Financeres corresponent segons la Llei 5/2020, de 15 d'octubre, de l'Impost sobre les Transaccions Financeres i de la qual finalitat és la de contribuir a l'objectiu de consolidació de les finances públiques, i reforçar el principi d'equitat del sistema tributari, tenint en compte que les operacions que ara se sotmeten a tributació amb caràcter general no es troben subjectes efectivament a impost algun en l'àmbit de la imposició indirecta. La seua aplicació es limita a les accions d'aquelles societats que tinguen accions admeses a negociació en un mercat regulat, independentment del fet que la transacció s'execute o no en un centre de negociació, i que a més tinguen un valor de capitalització borsària superior a 1.000 milions d'euros. Addicionalment es genera una nova declaració informativa com a annex al model 604 (model ATF Declaració) que recull els detalls de les operacions gravades per este impost.

Pel que fa a l'impost sobre servicis Digitals (ISD), s'ha desenvolupat el model 490 Impost sobre servicis digitals.

Quant a Renda Web, en l'aplicació de Renda Web 2020 s'ha dut a terme un important canvi tecnològic, de la qual base és la substitució del fitxer de presentació de format pla per un fitxer de format enriquit XML per a aconseguir els següents beneficis en la gestió de la campanya IRPF: utilitzar un únic motor de càlcul en totes les aplicacions IRPF (Motor de càlcul de Renda Web), aconseguir una homogenización completa en les validacions de qualitat i en el tractament de les presentacions realitzades amb Renda Web i les realitzades per programes d'ajuda de tercers, aconseguir major flexibilitat en la configuració del model IRPF per la flexibilitat del nou format XML que permet adaptar el model a canvis de contingut per modificacions normatives, i possibilitar nous servicis de gestió automatitzada, basats en els nous productes de liquidació de sistema i pseudoliquidació.

Igualment, en esta campanya s'ha oferit la possibilitat d'importar en Renda Web, de manera automàtica, els llibres registres d'IRPF en format Excel, en l'apartat d'activitats econòmiques, oferint per tant la generació automàtica d'activitats econòmiques partint de contingut del fitxer importat, facilitant l'emplenament al no haver de realitzar-se de forma manual. Addicionalment, es continua en la millora de l'assistència al compliment, incrementant el nombre de caselles amb missatge informatiu (enfocament behavioural insights de l'OCDE per a l'acció pública), amb l'objectiu d'intentar reduir els errors previsibles dels contribuents en l'emplenament de la seua declaració.

En el Gràfic núm. 46. Evolució de les declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques presentades per mitjans telemàtics  Nou finestra (Annex) es mostren les xifres que reflectixen el desenvolupament en este àmbit.

Per a la campanya de Societats 2020, que es gestiona el 2021, una de les principals novetats de Societats Web ha sigut la possibilitat d'incorporar dades fiscals en l'impost de societats, fet que suposa una millora en els servicis d'assistència al contribuent, reduint el nombre de declaracions incorrectes per riscos fiscals relacionats amb les dades subministrades. Finalment, com millores per al control posterior de les declaracions, s'han introduït en Societats Web, avisos que es mostren als contribuents.

També, el 2021 s'ha produït una generalització del projecte PRE303 2020, deixant d'estar exclusivament vinculat al perfil de contribuents SII que podien tindre accés als llibres agregats, per a estendre's a tots els contribuents, oferint diferents servicis segons el perfil de contribuents que han de presentar el model 303. Com exemples es tenen contribuents en SII que poden accedir als seus Llibres Agregats (col·lectiu que s'ha vist ampliat a grans empreses i voluntaris en SII), o contribuents exclusivament arrendadors als que es complimentaran les caselles en funció de les dades aportades pel mateix contribuent. El nou PRE303 2021 oferix al contribuent nombrosa informació addicional que s'incorpora de manera automàtica al confeccionar la declaració, com ajuda a l'emplenament, fet que suposa una important millora en els servicis d'assistència al contribuent. Exemples d'això són la inclusió de la Cartera de Quotes a Compensar, on se li oferixen els imports a compensar pendents de períodes anteriors, desglossats per exercici i període de generació, imports aplicats i pendents d'aplicar, millores en la composició de Llibres Agregats IVA de l'últim període del 303 (mes 12 o quart trimestre segons el presentador), o la informació subministrada de les activitats realitzades en l'exercici per als contribuents exonerats de presentar model 390. El nou PRE303 de 2021 oferixen altres servicis i funcionalitats com són, la Finestra Censal IVA, que conté informació censal rellevant del contribuent en relació amb l'IVA durant el període d'autoliquidació que presentarà, o la possibilitat de consultar Les meves dades Censals IVA, que conté la informació censal del contribuent relacionat amb l'IVA en el moment de l'accés i servix perquè el contribuent actualitze o modifiqueu aquelles dades que no són correctes o que falten i que poden tindre incidència en la liquidació de l'impost.

de l'accés i servix perquè el contribuent actualitze o modifiqueu aquelles dades que no són correctes o que falten i que poden tindre incidència en la liquidació de l'impost.

Per a afavorir el desenvolupament del model d'Administració d'assistència Digital Integral (ADI), s'han incorporat noves funcionalitats en els models 030, 037, 036, 115, 130, 131, 140, 143, 303, 390, 952. L'Administració Digital Integral complementa l'ajuda presencial en oficines, atenent de forma personalitzada no presencial a contribuents de tot el territori nacional, evitant al ciutadà desplaçaments fins estes oficines. Per a atendre este objectiu, i poder assistir al contribuent mitjançant la presentació de declaracions, s'han adaptat les aplicacions de diversos models per a complir amb les necessitats requerides, usant diferents ferramentes, des d'assistents virtuals fins xats instantanis, passant pel telèfon tradicional i el ‘clic to call’ (botó de dita en el web), entre altres canals.

També s'ha desenvolupat un nou servici de presentació per Lots en Sede de l'Agència Tributària, reemplaçant al servei de presentació per Lots anterior, que havia quedat obsolet tant a nivell tecnològic com funcional. S'ha redissenyat el sistema de presentació massiva de declaracions, usant noves tecnologies, removent obstacles tecnològics per a la seua utilització per part de Col·laboradors Socials. Permet presentar un conjunt de declaracions de la mateixa tipologia en molt poc temps i amb molt poc esforç, podent recuperar els justificants de presentació de les declaracions presentades correctament, així com tots els detalls de les declaracions per al seu processament posterior. Tot això amb una interfície renovada.

Pel que fa al model Censal 036, arran de l'Ordre HAC/609/2021 de 16 de juny, es van implantar canvis de rellevància en el model 036. Este canvi normatiu, a més d'afectar al formulari de presentació, presentació telemàtica i justificant d'impressió, té impacte rellevant en servicis censals vinculats oferits a CIRCE (Ministeri d'Indústria) i els Notaris, per a la gestió de l'alta i baixa censal juntament amb l'obtenció del NIF provisional/definitiu.

Pel que fa a les declaracions d'Informatives, s'han introduït millores en la plataforma d'Informatives, orientades al contribuent, per a facilitar-li l'emplenament de les mateixes (millores en la realització de consultes en els formularis, suport per a llengües cooficials en formulari TGVI En línia). Igualment s'han dut a terme els desenvolupaments de nous models d'Informatives, com ara el nou subministrament certificats energètics de CC.AA (model 901), o l'annex informatiu de Transaccions Financeres (ATF) corresponent segons la Llei 5/2020.

En el Model 05 (Reconeixement previ de determinats supòsits de no-subjecció, exempció o reducció en l'Impost de Matriculació), s'ha habilitat la presentació electrònica (que només podia presentar-se en paper amb anterioritat). S'integra amb la fitxa ITV electrònica, el que millora la qualitat de les dades declarades i facilita el control posterior.

Cal destacar igualment les següents novetats associades als servicis d'Internet:

Les dades fiscals de renda 2020 incorporen les següents novetats: modificacions provinents d'informatives 2020, informació per a una millor gestió dels expedientes de renda afectats per pagaments ERTO, informació necessària perquè Renda Web puga reduir els errors previsibles dels contribuents en l'emplenament de la seua declaració, informació necessària per a la gestió d'amortitzacions d'immobles sobre la base del que el contribuent va declarar en renda 2019, informació per a la gestió de les novetats en deduccions autonòmiques i generació de nous conceptes de rendiments obtinguts a l'estranger sobre la base dels nous intercanvis internacionals.

Per part seua, les dades fiscals de Societats s'han integrat amb el programa d'ajuda Societats Web 2020 que possibilita que les declaracions de Societats 2020 presentades amb Societats Web tinguen més qualitat al comptar amb esta nova funcionalitat d'incorporar dades fiscals.

Esta major qualitat influïx tant en la fase d'assistència (facilitar al declarant la incorporació de dades) com en la posterior fase de control (al visibilitzar les dades fiscals en Societats Web és més probable que un declarant incloga els seus rendiments i retencions i per tant la seua declaració tinga una tramitació més àgil i es generen menys discrepàncies amb la informació de la que disposa l'Agència Tributària). Aquells declarants que no utilitzen Societats Web seguixen tenint a la seua disposició servicis per a la descàrrega d'estes dades fiscals de Societats 2020 en seus programes d'ajuda de presentació. Altres novetats han sigut: incorporació de novetats d'informatives 2020, incorporació d'informació de socis i administradors procedent de fonts diferents del model 200, incorporació d'ingressos imputats procedents del subministrament immediat d'informació (SII), incorporació d'ingressos imputats procedents del model 347, incorporació d'informació de declaracions anteriors del model 200.

D'altra banda, la Finestra Censal d'IVA/Les meves dades Censals d'IVA s'han integrat amb el formulari pre 303.

En línia amb el desenvolupament de l'Administració Digital Integral (ADI), s'ha inclòs en l'aplicació de Cita Prèvia multiservei una nova funcionalitat que permet sol·licitar cita prèvia en servicis d'assistència telefònica.

També s'ha millorat la Cita prèvia de Renda 2020, aplicació per a sol·licitar cita per Internet de renda telefònica i presencial, contemplant totes les especialitats requerides per la configuració de la campanya.

En relació amb la Passarel·la de Pagaments de l'Agència Tributària:

  • Arran del projecte NRC En línia auspiciat per la modificació de l'Ordre EHA/2027/2007, que centralitza la generació de NRCs, la Passarel·la de Pagaments de l'Agència Tributària ha patit canvis per a adaptar la implementació dels servicis de pagament per a integrar-se amb NRC En línia, sent necessari modificar el protocol d'intercanvi d'informació amb les Entitats Col·laboradores. A més, arran de la integració amb NRC En línia, s'han dut a terme millores i nous desenvolupaments en els servicis que oferix la Passarel·la: s'ha implementat un sistema de recuperació d'errors en el pagament, s'ha desenvolupat un nou servici per al pagament automatitzat d'autoliquidacions per part de tercers (sense necessitat d'accedir a la Sede de l'Agència Tributària per a realitzar el tràmit) i s'ha generat un sistema de generació de justificants de pagament en format PDF que aporten certa seguretat als ordenants de pagaments, al disposar físicament d'un comprovant de l'operació.

  • La Passarel·la de pagaments també s'ha vist afectada pel projecte Pagar i Ajornar, que ha suposat una sèrie de canvis estètics i operatius per a ajustar l'aplicació als nous estàndards definits.

  • Finalment, relacionat amb la nova Administració d'assistència Digital Integral (ADI) ha sigut necessari realitzar una evolució de la Passarel·la de Pagaments, que permeta de forma anàloga a com ja es ve fent amb el Pagament Telefònic de Liquidacions, permetre que un empleat públic puga ordenar un pagament en nom d'un contribuent, usant per això un compte de la que el contribuent, convenientment identificat, siga titular (pagament telefònic d'autoliquidacions).

Finalment, en el Pagament per Transferència d'autoliquidacions i liquidacions, s'ha implementat la Resolució de 18 de gener de 2021 de la Direcció General de l'Agència Tributària, que establix el procediment i les condicions per a la realització de pagaments mitjançant transferència bancària a comptes oberts en les entitats col·laboradores en la gestió recaptatòria estatal de determinats deutes que, conforme a la normativa vigent en cada moment, siguen susceptibles d'ingrés telemàtic a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària. Este procediment únicament podrà utilitzar-se per aquells obligats al pagament que opten per realitzar l'ingrés de forma no presencial i no disposen de compte de la seua titularitat en cap entitat col·laboradora de l'Agència Tributària i, en particular, quan este tipus de pagaments es pretenga efectuar des de l'estranger. S'implementen tots els servicis necessaris per a permetre el pagament d'autoliquidacions i liquidacions per esta nova via, així com totes les comunicacions necessàries per a la integració amb l'única Entitat Col·laboradora adherida a este procediment de pagament.