Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.4.1. Cessió d'informació

L'Agència Tributària cedix informació des de fa anys i de forma cada vegada més notable a unes altres Administracions Públiques perquè estes puguen exercir les funcions que tenen encomanades i prestar al ciutadà de la manera més eficient els servicis públics per als quals són competents. Aquella cessió d'informació requerix, amb caràcter general, el previ consentiment de l'interessat.

La informació tributària així proporcionada a uns altres organismes públics, a més d'estalviar als ciutadans milions de desplaçaments anuals per a sol·licitar certificats tributaris i reduir els temps de tramitació i els costos de gestió de les Administracions, ha contribuït a evitar i combatre fraus en l'obtenció de prestacions socials, subvencions o ajuts públiques.

Es destaca la subscripció el 2021 dels nous convenis de subministrament d'informació i d'intercanvi d'informació i col·laboració en la gestió recaptatòria amb les entitats locals entre l'Agència Tributària i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. Així mateix, el conveni amb la Ciutat de Ceuta en matèria de subministrament d'informació per a finalitats no tributàries. També s'han subscrit convenis per a l'accés a la informació de l'Agència Tributària per part de les Diputacions d'A Coruña, Alacant i Tarragona.

Com a conseqüència dels convenis de cessió d'informació a unes altres Administracions, l'Agència Tributària ha atés, durant 2021, prop dels 100 milions de peticions d'informació relativa a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (34,3 milions aproximadament del Ministeri de Sanitat) i prop de 7,5 milions de certificats d'estar al corrent d'obligacions tributàries.

Així mateix, l'Agència Tributària subministra informació als Jutjats, Tribunals i membres del Ministeri Fiscal.Durant 2021, en el marc estipulat en el Conveni de col·laboració amb el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i el Ministeri de Justícia, els subministraments normalitzats que s'han efectuat de manera directa i automatitzada a través del Punt Neutre Judicial gestionat pel CGPJ, han suposat més de 10,8 milions. A més, s'han tramitat 11.102 sol·licituds no normalitzades d'informació.

Hui dia, les dades tributàries de caràcter estadístic servixen per a minorar els tamanys mostra'ls de les enquestes competència d'organismes com ara l'Institut Nacional d'Estadística, l'Institut Nacional de la Seguretat Social, el Banc d'Espanya i el Ministeri de Foment. D'altra banda, la utilització de registres administratius d'origen fiscal és d'ús generalitzat per a operacions estadístiques de gran transcendència per als ciutadans com l'Enquesta de Població Activa, la de Costos Laborals, la Industrial, la de Servicis, i la de Comerç Exterior, entre altres i en la formació dels censos de població, empreses (DIRCE) i cense agrari. També ha sigut imprescindible la col·laboració per a proporcionar a la AIREF les dades necessàries per a la realització per este organisme del Peer Review dels beneficis fiscals dels principals impostos.

La cessió d'informació per part de l'Agència Tributària ha sigut durant 2021 especialment rellevant per a facilitar la implantació de les diferents mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial aprovades en resposta a la pandèmia de la COVID-19, com els ajuts directes a determinats empresaris i professionals gestionades per les Comunitats i Ciutats Autònomes, o les gestionades per l'Institut de Crèdit Oficial.

A més, s'ha millorat la cessió d'informació a l'INSS per a una adequada gestió de l'Ingrés Mínim Vital, així com la realitzada al Servei Públic d'Ocupació Estatal per a facilitar la gestió de l'ERTO.