Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.5.1. Control intern

Com a òrgan especialitzat de control intern, té la missió d'avaluar el sistema de control intern i afavorir el desenvolupament del mateix, mitjançant la realització d'inspecciones de servicis i auditories als òrgans centrals i territorials de l'Agència.

Actuacions d'inspecció

Les actuacions d'inspecció del Servici d'Auditoria Interna estan subjectes al principi de planificació establit reglamentàriament per a la Inspecció dels Servicis, elaborant-se amb caràcter anual el Pla d'Actuacions de la Inspecció dels Servicis que s'aprova pel president de l'Agència Tributària. El Pla de l'any 2021 està estructurat en 36 programes: per una part, un conjunt de programes vinculats a actuacions comunes a diverses àrees i/o significatius a l'efecte de la millora dels resultats de l'Agència Tributària i, per una altra, una sèrie de programes vinculats a la gestió de riscos de l'Agència Tributària, al seguiment permanent dels òrgans territorials i l'anàlisi i control d'àrees sensibles, de seguretat i de col·laboració institucional.

Com a conseqüència d'estes actuacions d'inspecció dels servicis, el Servici d'Auditoria Interna elabora informes, que poden contindre recomanacions als Departaments de l'Agència Tributària (mocions) i a les Direccions de les Unitats auditades (propostes).

L'any 2021 es van elaborar 127 informes i el 2020 es van elaborar 91.

El 2021, el Servici d'Auditoria Interna ha dedicat part de les seues actuacions a assegurar la continuïtat del negoci enfront de l'impacte de la pandèmia, en particular, exercint funcions de consultoria per a un accés remot segur als sistemes d'informació i una utilització eficaç del teletreball.

Seguiment i avaluació permanent dels sistemes de control intern de gestió, riscos i conductes

El Servici d'Auditoria Interna realitza este seguiment i avaluació a través de la cooperació més àmplia amb els Departaments i Servicis Centrals i amb les diverses Delegacions Territorials.

Esta col·laboració institucional amb els diferents Departaments també s'exercix mitjançant el funcionament de les set Comissions Sectorials de Seguretat i Control, creades a l'Agència Tributària per a les següents àrees o sectors: de Gestió Tributària, d'Inspecció Financera i Tributària, de Recaptació, de Duanes i Impostos Especials i Vigilància Duanera, d'Informàtica Tributària, General i de Gestió Econòmica. La Vicepresidència de cadascuna de les set Comissions l'ostenta un Inspector dels Servicis del Servici d'Auditoria Interna.

L'any 2006 es va decidir pel Comité de Direcció de l'Agència Tributària l'elaboració del primer Mapa de Riscos de l'Agència, incorporant així un valuós intrument al seu sistema de gestió de riscos, sent les Comissions Sectorials de Seguretat i Control les encarregades de l'elaboració dels mapes sectorials, que són integrats en un únic mapa pel Servici d'Auditoria Interna.

Per a cadascun dels riscos seleccionats, els grups de treball de les Comissions Sectorials de Seguretat i Control, determinen un tractament, articulat en una o diverses mesures de la qual aplicació per l'organització ha de servir per a eliminar o reduir el valor del risc residual detectat, és a dir, de l'impacte i de la probabilitat d'ocurrència o d'ambdós components alhora.

Després d'este primer Mapa s'han elaborat quatre, un per cada trienni, sent l'últim el corresponent al període 2020-2023, que conté 55 riscos i 114 mesures.

El Servici d'Auditoria Interna considera que dins de les seues aportacions als resultats de l'organització es troba el compromís amb els processos de millora organitzativa, la difusió de millors pràctiques i l'aplicació de programes d'autoavaluació. L'activitat de control té, en conseqüència, una finalitat proactiva de millora contínua.

Per a coadjuvar a estos fins i propiciar la millora contínua a la faena, el Servici és membre de l'Institut d'Auditors Interns d'Espanya, col·labora amb Organismes Internacionals en el desenvolupament de projectes d'assistència tècnica en l'àmbit del control intern, i participa en grups que promouen la seguretat dels intercanvis internacionals d'informació tributària (Grup APRG del Fòrum Global) i la gestió dels riscos institucionals (Comunitat d'Interés de l'OCDE i Grup de Projecte sobre ERM Benchmarking de TAXUD).

El Servici d'Auditoria Interna representa a l'AEAT espanyola, participant activament des de la seua fundació en el Comité Permanent d'Ètica del Centre Interamericà d'Administracions Tributàries (CIAT).