Saltar al contingut principal
Memòria 2021

4.5.3. Seguretat de la Informació. Control d'accessos

L'Agència Tributària té establida una Política de Seguretat de la Informació aprovada per Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària, de 8 de novembre de 2012, alineada amb l'Esquema Nacional de Seguretat. La Política de Seguretat de la Informació és l'intrument en què es basa l'Agència Tributària per a assolir els seus objectius utilitzant de manera segura els sistemes d'informació i les comunicacions.

L'Agència Tributària ha adequat els seus sistemes d'informació al Reglament General de Protecció de Dades i a la Llei orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. El 2021, el Servici d'Auditoria Interna ha coordinat la participació de l'AEAT en els grups de treball FPG/121 i CPG/200, que adeqüen els sistemes compartits tributaris i duaners de la Unió Europea a la legislació en matèria de protecció de dades.

D'altra banda, el Servici d'Auditoria representa al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública en el Grup Interdepartamental per a la protecció de les infraestructures crítiques.

En el marc establit per la Política de Seguretat de la Informació, l'Agència Tributària compta amb mecanismes de protecció i seguretat de la informació, entre els quals destaquen la gestió d'usuaris i autoritzacions i el control dels accessos, de la qual finalitat és eminentment preventiva.

El sistema de control, impulsat i supervisat pel Servici d'Auditoria Interna, es basa en el registre dels accessos. Tota vegada que un usuari accedix al sistema d'informació corporatiu per a una consulta o per a una activitat de gestió, ha de declarar el motiu de l'accés. Qualsevol accés a informació tributària de caràcter personal queda registrat juntament amb un conjunt de dades tècniques i administratius que permeten conéixer el seu context i facilitar el seu posterior control. El 2021, el teletreball dels empleats públics, fonamentat en l'accés remot als sistemes d'informació no ha alterat els processos de registre i control d'accessos que han seguit operant amb normalitat.

Se seleccionen i auditen els accessos de major risc, conforme a l'anàlisi de risc i a les pautes de la Comissió de Seguretat i Control d'Informàtica Tributària. Si el controlador considera que es tracta d'un accés indegut greu o molt greu, pot iniciar-se, si escau, un expediente disciplinari. Actualment, els usuaris amb algun accés disconforme és d'un per cada 501 usuaris auditats.

El 2021 s'ha requerit justificació d'algun accés al 80,77% del total d'usuaris de l'Agència Tributària. Com a conseqüència d'este control d'accessos, s'han incoat fins la data 6 expedientes disciplinaris.

Finalment, les cessions d'informació de l'Agència Tributària a organismes públics, emparades per l'article 95 de la LGT, disposen de mesures de seguretat i control equivalents a les anteriors, siga quin siga el seu canal de subministrament. Estes mesures s'estenen a la seguretat i confidencialitat dels intercanvis internacionals d'informació tributària. Conforme a les revisions entre parixes recordades en el seu pit, el Fòrum Global sobre Transparència i Intercanvi d'Informació Tributària (OCDE) ha iniciat el 2021 una auditoria de seguretat i confidencialitat dels intercanvis internacionals realitzats per la jurisdicció espanyola.