Saltar al contingut principal
Memòria 2022

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seua creació, l'Agència Tributària ha sigut pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha sigut una constant que ha portat a disposar, hui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Al llarg dels últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

En este àmbit ha resultat fonamental la implantació el 2021 de la nova Sede electrònica de l'Agència Tributària: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Esta pàgina web unifica el portal d'informació i la sede electrònica, de manera que tots els servicis passen a ser accessibles baix una estructura temàtica de continguts – independentment del fet que es tracti d'informació o de tràmits – que fa més còmoda i àgil la navegació per al contribuent, millorant així l'experiència de l'usuari.

El seu disseny modern facilita la navegació i una visió i llenguatge orientats a l'usuari, amb explicacions i descripcions prèvies a l'accés a les diferents gestions, reforçant-se el web de l'Agència com ferramenta bàsica per a minimitzar els costos indirectes del compliment tributari per al contribuent.

També en l'àmbit de l'administració electrònica, i en relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integraran en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO). El cens total d'inclosos efectius en NEO a 31 de desembre de 2022 era de 2.673.987 persones físiques i jurídiques.

Segons determina la citada llei, s'entendrà complida l'obligació de notificació electrònica a la que es referix l'article 40.4 amb la posada a disposició de la notificació en la Sede electrònica de l'Administració o Organisme actuant o en l'adreça electrònica habilitada única. Ara bé, a més, els interessats han de poder accedir a totes les notificacions des del Punt d'Accés General electrònic de l'Administració, que funcionarà com un portal d'accés.

En el Registre electrònic de l'Agència Tributària s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre i per a persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@vePIN. Esta és una facilitat afegida per a aquells tramites que exigien certificat i no era suficient amb aportar el CSV de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària, potenciant la utilització del registre electrònic.

Com a conseqüència d'això les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència són molt menys que les presentacions amb identificació, quedant-se en 626.146 assentaments registrals. Tanmateix, els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@vePIN han sigut el 2022 de 5.386.905 assentaments.

Conforme a la normativa vigent, existixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar enfront de les Administracions Públiques o enfront dels organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seua situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.

Durant l'any 2022 s'han sol·licitat per via electrònica 9.478.951 certificats, fet que suposa un 95,24 % sobre el total de certificats sol·licitats. Açò vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel mateix ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requerix la informació.

També cal destacar que el desembre de 2022 es va iniciar un projecte pilote per a oferir assistència telefònica amb cita prèvia per a la sol·licitud de certificats tributaris.

Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeta millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seues obligacions tributàries promovent, en definitiva, un millor compliment de les mateixes.

L'any 2022, 1.907.966 contribuents més han comunicat les seues dades de contacte electrònics, ja siga un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per a enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació. A 31 de desembre de 2022, el nombre de contribuents totals subscrits al sistema d'avisos informatius i sobre notificacions assolix la xifra de 13.743.270.

La utilització de l'Administració electrònica oferix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la carrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per a processar la informació i per a detectar l'evolució de variables econòmiques.

Un exemple de la creixent importància de la nova comunicació amb el contribuent aprofitant els beneficis que atorga l'administració electrònica, és la creació de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI), administracions en les que l'atenció i assistència al contribuent es realitza exclusivament per mitjans electrònics i telefònics, i que faciliten l'accessibilitat a tota la població i en un horari ampli, reduïxen els costos per al contribuent a l'evitar-li els desplaçaments, afavorixen la unificació del criteri en l'aplicació de la norma, i permeten una major especialització dels funcionaris que treballen en elles, millorant així l'assistència al contribuent.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'esta Memòria es desenvolupen els servicis prestats per mitjans electrònics.