2.5. Valoració de l'Agència Tributària pels ciutadans
Enquestes i estudis d'opinió
L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública va dur a terme el 2022 l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2021 ”. Este informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.
L'estudi es realitza a partir d'una mostra de tres mil ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.
La comparació de les valoracions obtingudes el 2021 amb les d'anys anteriors (escala sobre 4) mostra que la imatge positiva dels servicis de l'Agència Tributària està consolidada entre els ciutadans, amb una valoració mitja del 2,9.
A més, en este estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seua tasca i correctes en el tracte personal.
Valoració dels servicis en Campanya de Renda pels contribuents
L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2021 ”desenvolupada durant l'any 2022 sondeja l'opinió dels usuaris, sobreu els servicis oferits.
Els usuaris manifesten la seua opinió sobre l'ús dels següents servicis: el servici RENØ per a obtindre el número de referència, Cl@ve PIN, l'app"Agència Tributària ", el servici d'ajuda per a la presentació telemàtica de la declaració (Renda Web), el servici de cita prèvia, el servici d'assistència per a la presentació de la declaració per telèfon i en oficines, el servici de videoassistència i la informació i tràmits facilitats a través de la Sede de l'Agència Tributària.
Pel que fa al nivell de satisfacció dels usuaris amb el servici d'ajuda per a presentar la declaració de la Renda 2021 (Renda Web), els contribuents que manifesten sentir-se satisfets, força satisfets o molt satisfets pel que fa a la mateixa suposen un 76,05% dels que han manifestat utilitzar este servici.
Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent
El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan col·legiat adscrit a la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vetla per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produïxen per l'aplicació del sistema tributari que realitzen els òrgans de l'Estat i efectua els suggeriments i propostes pertinents en la forma que reglamentàriament es determina. Es regix, quant a la seua competència, composició i funcionament, per les seues normes específiques.
Apareix com garant dels drets dels ciutadans en les seues relacions tributàries, donant cabuda a tots els sectors socials relacionats amb l'àmbit tributari, a fi de garantir un major acostament de l'Administració als ciutadans.
L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, així com de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell per a la Defensa del Contribuent, integrada en el Servici d'Auditoria Interna i coordinada per la seua Directora.
El 2022 i en relació amb actuacions de l'Agència Tributària es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent un total de 7.495 queixes i suggeriments (7.369 queixes i 126 suggeriments), un 7,76% més que l'any anterior, i un 9,10% menys que el 2020.
En el Quadre núm. 11. Queixes i suggeriments. Principals rúbriques 2022 de l'Annex, es recullen les principals rúbriques en les que s'agrupen els motius de les queixes i suggeriments per a 2022. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent, que recull les xifres definitives aprovades en el Ple del Consell.