Saltar al contingut principal
Memòria 2022

3.2.3. Evolució d'ingressos per impost sobre el valor afegit

La recaptació per IVA el 2022 va ascendir a 82.595 milions d'euros, un 13,9% sobre la xifra registrada el 2021. Els ingressos homogenis (en els que es corregixen també els diferents ritmes de realització de les devolucions el 2021 i 2022) van augmentar un 17,3% i si, a més, se sumen els ingressos addicionals perduts per la reducció de tipus en els consums d'electricitat i gas, el creixement ascendix fins el 19,4%.

L'augment dels ingressos per IVA va anar molt intens, en part pel procés inflacionista que es prolonga des de mitjan 2021, però no només per aquella raó. Els preus de consum entre novembre de 2021 i octubre de 2022, que són els mesos que comprén la recaptació de 2022, van créixer un 8,4%, menys de la mitat del que el van fer els ingressos homogenis i menys encara pel que fa als homogenis corregits de la rebaixa de l'IVA en electricitat i gas.

L'any es va caracteritzar per les elevades taxes de creixement tant en els ingressos bruts (20,4 %) com en les devolucions realitzades (36,7 %). Els ingressos van mantindre un creixement molt intens al llarg de tot l'any, moderant-se significativament el desembre. Aquella va anar la pauta que es va observar també en els ingressos mensuals (Grans Empreses, grups, importacions i uns altres operadors adscrits al SII) que van créixer un 23,6% l'any. En les pimes, en canvi, l'increment va anar menor, del 15,2%, i amb una desacceleració més accentuada durant el segon semestre (l'augment va anar de l'11,6 %enfront del 19,3% del primer). Cal tindre en compte que estes empreses, pel seu perfil, també es van veure més perjudicades per les limitacions a l'activitat al final de 2020 i començaments de 2021, pel que les taxes de la primera part de 2022 van anar especialment altes.

Pel que fa a les devolucions, el creixement el 2022 es va deure al fort augment de les sol·licituds mensuals (al voltant del 36 %), vinculat a l'increment de les exportacions (prop del 40 %) i dels preus dels consums intermedis, i a la millora en el percentatge de devolucions realitzades dins de l'any de sol·licitud (el que explica la diferència entre el creixement de la recaptació i dels ingressos homogenis).