Desmantellada una organització criminal que robava cotxes amb l'objectiu d'enviar-los a Gàmbia
-
Durant el transcurs de la investigació s'han realitzat nou detencions i s'han recuperat 40 vehicles
-
Desmantellada la infraestructura de la xàrcia, que disposava de descampats i naus industrials per a guardar els cotxes en diferents punts de Catalunya, Huesca i Almería
- L'organització carregava els contenidors els caps de setmana per a intentar evitar inspecciones abans d'enviar-los a diferents ports de la costa espanyola, amb el port de Banjul (República de Gàmbia) com destí final
22 d'octubre de 2025.- Funcionaris de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Catalunya i Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal (DES) de la Regió Policial Ponent i de Girona, entre agost i octubre de 2025 van desmantellar un grup criminal dedicat al contraban de vehicles robats amb la finalitat de fer-los arribar, principalment, a Gàmbia. La investigació, desenvolupada en diferents fases, ha permés detindre a nou homes d'entre 19 i 53 anys.
Context inicial: un robe recurrent del mateix model de vehicle
Des de 2023 els agents tenien constància d'un augment de robatoris del mateix tipus i model de vehicle: un SUV d'un fabricant asiàtic. Durant 2024 esta tendència va suposar un incremente progressiu, amb 137 denuncies per sostracció a tot Catalunya i 38 vehicles recuperats. De fet, durant els primers sis mesos d'este any la dinàmica va continuar a l'alça, assolint 118 sostraccions en territori català i 31 recuperacions de vehicles.
La gran majoria dels vehicles no apareixien abandonats, sinó que acabaven en descampats o naus industrials dins de contenidors marítims, llestos per a ser enviats per via marítima, habitualment cap països africans.
La investigació va donar un gire el 22 de juliol d'este any, quan els Mossos d’Esquadra van localitzar en una nau industrial de Girona una desena de vehicles robats que estaven a punt de ser introduïts en el mercat il·lícit. Els agents del DES de Girona van determinar que entre una i dos vegades al mes es realitzaven recollides de vehicles sostrets per diverses persones que els manipulaven, i posteriorment un camioner els transportava dins de contenidors de ferre ocults entre ferralla. En este context, els agents van identificar a diverses persones i vehicles implicats en la trama, a més d'un contenidor de la qual carrega va arribar al port de Barcelona a finals de juliol i va creuar el continent fins arribar a Tànger (Marroc). El destí final de la mercaderia era el port de Banjul (República de Gàmbia), però les gestions realitzades a través d'Interpol van permetre alertar a la policia marroquina de l'arribada d'este contenidor. Va anar aleshores quan les autoritats del país van comprovar el seu interior i van confirmar la presència de quatre vehicles que constaven com robats en La Ràpita (Montsià), Roses (Alt Empordà) i França.
Un ‘modus operandi ’molt marcat
Els investigadors van determinar que els sospitosos tenien un ‘modus operandi ’molt especialitzat: accedien als vehicles activant un sistema que feia creure al cotxe que s'estava desbloquejant amb la seua clau original. Una vegada el tenien en poder seu, el traslladaven a un terreny fora del nucli urbà on el grup llogava un espai. Allí tenien controlats contenidors marítims en els que amagaven els vehicles fins omplir-los i gestionar seu envie cap l'Àfrica.
La logística d'esta activitat requeria una organització molt bé estructurada, amb líders destacats, titulars dels contractes tant d'arrendament dels contenidors com de les ordes de transporte cap els diferents ports de destí. En un segon nivell estaven els encarregats de gestionar les naus i descampats on s'emmagatzemaven els vehicles. En una tercera escala, els membres que preparaven la carrega dels contenidors. I en l'última baula de la cadena, les persones que robaven els vehicles de la via pública mitjançant sistemes electrònics.
Primera fase de l'operació a Castelló i Almería
Paral·lelament a la investigació de Girona, el Servici de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i el DES de Mossos d’Esquadra de Lleida van identificar una infraestructura activa dedicada al robatori de vehicles per a enviar-los a la República de Gàmbia. Per fer-ho, modificaven o eliminaven les identificacions registrals del vehicle (bastidor, matrícula o documentació tècnica), els introduïen en contenidors marítims mesclats amb mercaderia genèrica per a dificultar la seua detecció en els controles duaners i els feien arribar a diferents punts de la costa espanyola, amb el port de Banjul com destí final.
Com centre logístic, el grup utilitzava una nau industrial al polígon de Huércal-Overa (Almería). Allí rebien els vehicles robats, que carregaven en contenidors marítims normalment durant caps de setmana i festius amb el convenciment erroni de què així evitarien inspecciones. Posteriorment, a través d'una empresa de transporte de mercaderies, traslladaven els contenidors fins Castelló, des d'on finalment s'enviaven per via marítima fins la República de Gàmbia.
El 6 d'agost, els investigadors van detectar a la seu de l'empresa de transportes quatre contenidors sospitosos de transportar mercaderia il·lícita. Al verificar-los, van trobar 15 vehicles de la mateixa marca i model que constaven com robats, amb un valor total de mercat de 300.000 euros.
Aquell mateix dia, i amb la col·laboració de la Policia Nacional, van anar detingudes, en la nau industrial d'Almería, tres persones, de 32, 44 i 53 anys, que utilitzaven l'espai com magatzem de carrega. Entre les seues pertinences els agents van trobar ordes de transporte amb dates coincidents amb els indicis de la investigació, així com rebuts de compra de ferramentes utilitzades per a la carrega. A més, un dels detinguts ja figurava a la investigació de Girona com responsable de gestionar part de la flota de vehicles robats.
Equip conjunt d'investigació entre Girona i Lleida
La coincidència d'esta persona va propiciar la creació d'un equip conjunt d'Investigació entre el Servici de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i el DES de Girona i Lleida, dins del qual Vigilància Duanera va dur a terme la localització i inspecció física de contenidors sospitosos.
Els agents van confirmar la gran capacitat logística de la xàrcia al localitzar a diversos membres en diferents punts del territori. Un descampat a Riudellots de la Selva (Girona) o una nau a Monzón (Huesca), per exemple, servien com “guarderies” dels vehicles abans de carregar-los en contenidors i enviar-los als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment.
La capacitat de mantindre el negoci il·lícit fins i tot després de les primeres detencions era evident: vint dies després de l'operació a Castelló i Almería, els investigadors van detectar un nou encarregue logístic amb dades similars als dels contenidors inspeccionats el 6 d'agost (punt de carrega, pes, mercaderia declarada, etc.). En esta nova inspecció els agents van localitzar dos vehicles més que havien sigut robats a Balaguer i Lleida.
Segona fase: sis detinguts i set vehicles recuperats
La detecció dels contenidors i la troballa de vehicles robats va continuar fins el 18 de setembre, data en què els agents van accedir a la nau industrial identificada a Monzón i van recuperar set vehicles sostrets. Aquell mateix dia van anar detinguts sis membres del grup a Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida. Un d'ells ja havia sigut arrestat a Almería durant la primera fase de l'operació.
Tots ells van passar a disposició judicial juntament amb un últim detingut el 2 d'octubre a Manresa, relacionat amb els mateixos fets. Se'ls atribuïxen més de 40 robatoris de cotxes, un delicte de contraban internacional de vehicles i un delicte de pertinença a organització criminal.
La investigació seguix oberta i no es descarten més detencions.
Es troben disponibles per a la seua descàrrega imatges de l'operatiu en este enllaç.