Franquícies duaneres en les relacions diplomàtiques, consulars i OTAN
Com obtindre l'exempció de drets d'Importació, Impostos Especials i gestions a realitzar
Franquícies i exempcions de diplomàtics i consulars
S'admetran amb franquícia o exempció de tota classe de drets i impostos la importació dels béns següents:
- Béns necessaris per a ús oficial d'ambaixades, consolats i organismes internacionals reconeguts i residents en Espanya
- Béns en les quantitats fixades pel Ministeri d'Hisenda com a necessàries per a l'ús i consum personal dels agents diplomàtics, funcionaris consulars de carrera, així com dels membres de la seua família que formen part de casa seua i dels membres amb estatut diplomàtics dels organismes internacionals amb seu a Espanya
- Mobiliari i efectes personals destinats a l'ús particular del personal administratiu i tècnic de les missions diplomàtiques i dels organismes internacions amb seu a Espanya i dels fet servir consulars, així com dels membres de la seua família que formen partix de la seua casa que no tinguen la nacionalitat espanyola ni residència permanent a Espanya, importats amb motiu del seu trasllat a Espanya
- Automòbils que s'importen o adquirisquen per l'estat estranger corresponent i que siguen precisos per a les necessitats de les ambaixades, consolats i organismes internacionals amb seu a Espanya
- Automòbils que s'importen o adquirisquen en el nombre d'unitats que es fixe pel Ministeri d'Hisenda, pels membres del personal tecnicoadministratiu de les ambaixades acreditades i resident en territori espanyol i organismes internacionals amb seu a Espanya així com pels empleats consulars sempre que no siguen espanyols ni tinguen residència permanent a Espanya
La Llei d'Impostos Especials establix una exempció en l'Impost de Matriculació per als automòbils del personal tècnic i administratiu d'ambaixades, consolats i organismes internacionals amb seu a Espanya sempre que es tracte de persones que no tinguen nacionalitat espanyola ni tinguen residència permanent a Espanya.
Les destinacions ulteriors al compliment del termini de franquícia dels béns i efectes respecte dels quals s'hagen aplicat les franquícies i exempcions són:
- Reexportació o exportació
- Abandonament, lliure de tota despesa, a favor de la Hisenda Pública
- Destrucció davall intervenció oficial, sense despeses per al Tresor Públic
- Venda o transferència a una altra missió, oficina consular, organisme internacional o persona amb dret al règim de franquícia o exempció
- Venda o transferència a tercers sense drets al règim de franquícia, previ pagament dels impostos corresponent
- Despatx a consum amb pagament dels tributs que correspongues, en el supòsit de mercaderies importades amb franquícia de drets i impostos
Les peticions de franquícies i exempcions es presentaran davant del Ministeri d'Afers Estrangers que traslladarà l'esmentada sol·licitud al centre gestor (Agència Estatal d'Administració Tributària).L'autorització expedida serà traslladada als interessats a través del Ministeri d'Afers Estrangers.
El despatx de mercaderies amb franquícies s'ha de fer amb la corresponent declaració a la duana a la qual hagen arribat les mercaderies, mitjançant la formalització del Document Únic Administratiu (DUA).
En el DUA de despatx l'interessat haurà de consignar a la casella corresponentment a la justificació de l'esmentada franquícia (casella 44), únicament i exclusivament el número de franquícia juntament amb la còpia de la comunicació del trasllat de l'autorització de la franquícia a la Duana corresponent, subministrada pel Ministeri d'Afers Estrangers.
Són les següents:
- Automòbils:Per als Cap de Missió (Ambaixadors), el nombre d'unitats podrà assolir fins a 4;per als Agents diplomàtics, funcionaris consulars de carrera o de funcionaris amb estatut diplomàtic d'Organismes Internacionals amb seu a Espanya, el nombre d'unitats no podrà excedir de 3 i per al personal tecnicoadministratiu i empleats consulars, el nombre d'unitats no podrà excedir d'1.
- Barem de les Franquícies de Labors del Tabac referides al conjunt d'importacions o adquisicions efectuades en un trimestre natural:Per als Caps de Missió, 18.000 unitats de cigarrets i 130 unitats de cigarros purs.Per a la resta de personal diplomàtic, consular i d'organismes internacionals, 9.000 unitats de cigarrets i 65 unitats cigarros pures.
- Barem de les Franquícies d'Alcohols i Begudes derivades referides al conjunt d'importacions o adquisicions efectuades en un trimestre natural:Per als Caps de Missió, 180 litres de begudes derivades i 60 litres de vi escumós.Per a la resta de personal diplomàtic, consular i d'organismes internacionals, 90 litres de begudes derivades i 30 litres de vi escumós.