Conseqüències del BREXIT en l'IRNR sense establiment permanent
Conseqüències del Brexit en l'IRNR, en el supòsit de rendes obtingudes sense mediació d'establiment permanent, a partir de l'1 de gener de 2021
El IRNR contempla disposicions específiques aplicables a residents d'altres Estats membres de la Unió Europea, disposicions que deixaran de ser aplicables als contribuents residents en el Regne Unit una vegada finalitzat el període transitori.
No obstant això, cal ressaltar que existix un Conveni bilateral entre el Regne Unit i Espanya per a evitar la doble imposició, Conveni que continuarà sent aplicable.Per aquesta raó, determinades rendes que deixaran d'estar exemptes en aplicació de la normativa interna, tanmateix, serien rendes exemptes invocant el dret a l'aplicació de Convenio (Per exemple, interessos).
Respecte de les rendes obtingudes per residents en el Regne Unit meritades a partir de l'1 de gener de 2021 caldrà tindre en compte els següents canvis derivats de deixar de ser contribuents residents en un Estat membre de la Unió Europea:
Rendes exemptes (article 14 i DONA Séptima TRLIRNR)
Deixaran de ser aplicables les següents exempcions:
Els interessos i guanys patrimonials derivats de béns mobles obtinguts per residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE), o del EEE amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, amb certes excepcions.
Els beneficis distribuïts per les societats filials residents en Espanya a les seues societats matrius residents en un altre Estat membre de la UE, o de l'EEE amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, o als establiments permanents d'estos últims situats en altres Estats membres, sempre que complisquen determinades condicions.
Els dividends i participacions en beneficis obtinguts per fons de pensions equivalents als regulats en el text refós de la Llei de Plans i Fons de pensions (Reial Decret Legislatiu 1/2002, de 29 de novembre), que siguen residents en un altre Estat membre de la Unió Europea o de l'EEE amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, o per establiments permanents de les esmentades institucions situats en un altre Estat membre.
Els dividends i participacions en beneficis obtinguts per les institucions d'inversió col·lectiva regulades per la Directiva 2009/65/CE del Parlament Europeu i del Consell, o per les institucions d'inversió col·lectiva residents en els Estats integrants de l'EEE amb els que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació.
Els cànons entre societats associades, satisfets a una societat resident en un Estat membre de la Unió Europea o a un establiment permanent de l'esmentada societat situat en un altre Estat membre de la UE, sempre que es complisquen determinats requisits.
Exempció per reinversió en vivenda habitual per a contribuents residents en un Estat membre de la UE, o de l'EEE amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació:podran excloure's de gravamen els guanys patrimonials obtinguts per la transmissió de la qual haja sigut la seua vivenda habitual a Espanya, sempre que l'import total obtingut per la transmissió es reinvertisca en l'adquisició d'una nova vivenda habitual.
Base imposable (article 24.6 TRLIRNR)
No es podran deduir les despeses previstes a l'article 24.6 TRLIRNR, article conforme al qual els contribuents residents en un altre Estat de la Unió Europea o de l'EEE amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, persones físiques, poden deduir les despeses previstes en la Llei IRPF , i en el cas d'entitats, els previstos en la Llei de l'Impost sobre Societats, sempre que s'acredite que estan directament relacionats amb els rendiments obtinguts a Espanya i que tenen un vincle directe i indissociable amb l'activitat realitzada a Espanya.
Tipus de gravamen (article 25 TRLIRNR)
En relació amb les rendes gravades al tipus general de gravamen, deixarà de ser aplicable el tipus de gravamen general del 19%, propi dels residents en un altre Estat membre de la UE, o de l'EEE amb els que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació, i passarà a ser aplicable el 24%.Entre estes rendes poden citar-se:rendiments d'immobles, rendiments del treball, renda imputades de béns immobles ...
Opció per a residents de la UE de tributar per IRPF (article 46 TRLIRNR)
No serà aplicable el règim de l'article 46 TRLIRNR, règim pel qual els contribuents no residents, persones físiques, que acrediten ser residents en un altre Estat membre de la Unió Europea o en un Estat membre de l'Espai Econòmic Europeu amb el qual existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària, excepte residents en països o territoris qualificats reglamentàriament com jurisdiccions no cooperatives, que hagen obtingut durant l'exercici a Espanya per rendiments del treball i per rendiments d'activitats econòmiques, com a mínim, el 75 per cent de la totalitat de la seua renda, o que la renda obtinguda durant l'exercici a Espanya haja sigut inferior al 90 per cent del mínim personal i familiar que li haguera correspost d'acord amb les seues circumstàncies personals i familiars d'haver sigut resident a Espanya i que la renda obtinguda fora d'Espanya haja sigut, així mateix, inferior a l'esmentat mínim, i quan les rendes obtingudes a Espanya hagen tributat efectivament per l'IRNR, podran optar per tributar en qualitat de contribuent per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, però sense perdre per això la seua condició de contribuents per l'IRNR.