Preguntes freqüents
L'Impost sobre Successions grava els increments de patrimoni obtinguts per persones físiques per herència, llegat i qualsevol altre títol successori, així com la percepció de quantitats pels beneficiaris d'assegurances sobre la vida, quan el contractant siga persona diferent del beneficiari.
Els increments de patrimoni indicats en el paràgraf anterior obtinguts per persones jurídiques, no estan subjectes a este Impost.
També grava l'adquisició de béns i drets per donació o qualsevol altre negoci jurídic a títol gratuït e entre vius .
L'Oficina Nacional de Gestió Tributària té encomanada la gestió de l'impost quan no estiga cedida a cap comunitat autònoma, el que es produïx en els següents casos:
-
Si el causant (mort) no era resident a Espanya a data de defunció.
-
Si el subjecte passiu (hereu, legatari, beneficiari d'assegurança de vida) no tenia la seua residència habitual a Espanya a data de defunció.
-
Si el subjecte passiu (donatari) no tenia la seua residència habitual a Espanya en el moment de rebre la donació. També, quan anara resident, però el bé adquirit per donació anara un immoble situat a l'estranger.
Veure els Cuadros de delimitació de competències i normativa aplicable Estat/comunitats autònomes de Règim Comú.
Sí, doncs cal distingir entre:
- Competència per a la gestió, que es referix a l'Administració on es gestiona l'impost.
- Normativa aplicable (estatal o autonòmica), que serà per la qual opte el subjecte passiu, segons els punts de connexió delimitats en la Disposició addicional segona de la Llei 29/1987, de l'Impost sobre Successions i Donacions.
Poden optar per la normativa autonòmica, tant els residents a la Unió Europea i l'Espai Econòmic Europeu, com els residents en països tercers, és a dir, tots els subjectes passius poden optar per la normativa estatal o autonòmica.
(veure, en l'Ajuda, els quadres de delimitació de competències i normativa aplicable Estat/comunitats autònomes de Règim Comú).
Estan subjectes les següents persones físiques:
-
En les adquisicions mortis causa, l'hereu o legatari.
-
En les assegurances sobre la vida, el beneficiari.
-
En les donacions, el donatari.
En el cas d'adquisicions mortis causa (successions) o percepció d'assegurances sobre la vida, el dia de la defunció del causant (persona difunta).
En les donacions, el dia en què es formalitza l'acte o contracte.
En les adquisicions per causa de defunció i en les assegurances de vida, sis mesos comptats des del dia de defunció, data de merite de l'Impost.
En les donacions, trenta dies hàbils, a comptar des del següent a aquell en què es cause l'acte o contracte.
Sí, es pot sol·licitar una única pròrroga per un termini igual a l'assenyalat per a la seua presentació (6 mesos), dins dels cinc mesos següents a la defunció.
Per fer-ho, existixen les següents opcions:
1. Complimentar un formulari de sol·licitud de pròrroga, a què s'accedix des de Gestions No Residents Model 650. Sol·licitud de pròrroga dels terminis de presentació de l'impost sobre successions no residents. Serà necessari identificar-se amb certificat o DNI electrònic o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN.
2. Presentar un escrit de sol·licitud per registre (de manera presencial o telemàtica) acompanyat del Certificat de defunció, on s'indiquen les dades del causant, dels hereus i el seu grau de parentesc amb el causant, la situació i el valor aproximat dels béns i drets, i els motius pels quals se sol·licita la pròrroga, així com un domicili a l'efecte de notificacions i una adreça de correu electrònic. (Si la presentació s'efectua a través del registre telemàtic, també és necessari identificar-se amb certificat o DNI electrònic o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN).
Si es presenta dins del termini dels cinc mesos, i no es rep el mes següent notificació de l'acord, s'ha d'entendre concedida la pròrroga. Si la sol·licitud es presenta transcorregut el termini anterior, s'entendrà desestimada, sense necessitat de notificació de la denegació.
La pròrroga comporta el pagament dels interessos de demora generats des de la finalització del termini de sis mesos fins al moment que s'efectue la presentació.
Els interessos de demora han de liquidar-se per l'interessat, i consignar-se en la casella 62 del Model 650.
Per al càlcul dels interessos de demora es pot utilitzar, com ferramenta, la calculadora d'interessos que es troba en la següent ruta de la Sede Electrònica de l'AEAT:
-> Pagar, ajornar i consultar-> Ferramentes de Recaptació-> Calculadora d'interessos i ajornaments.
Des de l'1 de gener del 2015, els contribuents que hagen de complimentar les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions (no residents) en la ONGT, estaran obligats a presentar una autoliquidació, practicant les operacions necessàries per a determinar l'import del deute tributari i acompanyar el document o declaració en què es continga o constate el fet imposable.
-
Model 650. Impost sobre Successions i Donacions. Adquisicions «mortis causa »
-
Model 651. Impost sobre Successions i Donacions. Adquisicions «entre vius».
-
Model 655. Impost sobre Successions i Donacions. Consolidació de domini per extinció d'usdefruit.
Hui dia existixen tres formes de presentació de l'autoliquidació:
-
Presentació en Imprés.
S'efectuarà complimentant el model 650, 651 o 655 que es poden baixar des de la Sede electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es.
El model d'autoliquidació (amb l'ingrés ja efectuat si resulta quota per ingressar), únicament es pot presentar en l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, Successions i Donacions de No Residents (Paseo de la Castellana 147, 28046 Madrid).
Per fer-ho, es recomana reservar cita per a evitar esperes, bé des de la Sede electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), o telefonant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351, per al servici: Presentació i diligenciat. Impost sobre Successions i Donacions de No residents.
Si està degudament complimentat i s'acompanya de la documentació necessària, en el mateix moment en què s'este es tornarà segellada la primera còpia de l'escriptura d'acceptació d'herència o l'inventari aportat.
La presentació la pot realitzar qualsevol persona, no és que necessari que es personen els subjectes passius ni els seus representants.
-
Presentació del Model 650, 651 o 655 a través del formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració).
S'haurà de complimentar el formulari disponible en la Sede electrònica de l'Agència Tributària. Una vegada finalitzada l'emplenament s'ha d'imprimir el model juntament amb una caràtula que contindrà el número de referència de la presentació, així com les instruccions per a efectuar la presentació.
En cas que l'autoliquidació resulte per ingressar, una vegada s'haguera ingressat l'import de la o les autoliquidacions, es presentarà en les oficines de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, juntament amb el document o declaració en el que es continga o es constate el fet imposable, així com amb la documentació a què es referix l'article 66 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions.
En els altres supòsits, el model i la documentació es presentaran directament en qualsevol de les oficines de Registre de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Una vegada realitzada la presentació de l'autoliquidació acompanyada de la documentació pertinent, a fi d'acomplir el que disposa l'article 87 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions, haurà de presentar la documentació original relacionada en el mateix en l'Oficina Nacional de Gestió Tributària (Paseo de la Castellana 147, 28046 Madrid), per al seu corresponent diligenciat.
Per fer-ho, es recomana reservar cita per a evitar esperes, bé des de la Sede electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), o telefonant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351, per al servici: Presentació i diligenciat. Impost sobre Successions i Donacions de No residents.
Així doncs, en esta modalitat de presentació, per a obtindre el diligenciat o Certificat acreditatiu de la presentació també ha d'acudir a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
Important: No oblide aportar la Carátula de la Predeclaració quan acudisca a la ONGT.
-
Presentació electrònica per Internet dels Models 650, 651 o 655.
Es realitzarà complimentant i transmetent el formulari que trobarà en la Sede electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es del que obtindrà una autoliquidació per cada subjecte passiu, i transmetent, així mateix, el document o declaració en el que es continga o es constate el fet imposable que origine el tribut i la documentació a què es referix l'article 66 del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions.
En este cas, obtindrà la certificació a què es referix l'article 87 bis del Reglament de l'impost sobre Successions i Donacions per via telemàtica, sense necessitat de desplaçar-se a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
La presentació podrà ser efectuada pel propi subjecte passiu quan siga l'únic obligat, per una persona apoderada pels subjectes passius o bé per un col·laborador social que actue en representació de tots i cadascun dels subjectes passius.
Serà necessari que s'identifique amb firma digital (certificat o DNI electrònic) o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve PIN.
En els casos d'autoliquidacions amb resultat per ingressar, cal distingir la forma de presentació triada:
-
Presentació en imprés o mitjançant formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració)
Una vegada complimentat el model, hauran d'ingressar l'import de l'autoliquidació, en qualsevol entitat de depòsit situada en territori espanyol que actue com a col·laboradora de l'Agència Estatal d'Administració tributària en la gestió recaptatòria (Bancs, Caixes d'Estalvis o Cooperatives de Crèdit).
El pagament serà en metàl·lic o mitjançant carregue en compte, presentant el document d'ingrés del model d'autoliquidació.
En qualsevol cas, l'ingrés ha d'efectuar-se a nom del subjecte passiu que conste en l'autoliquidació a satisfer. -
Presentació electrònica per Internet
Una vegada complimentat el corresponent formulari, en la Sede electrònica de l'Agència Tributària, s'obtindrà una autoliquidació per cada subjecte passiu.
Posteriorment, el presentador es posarà en comunicació amb l'entitat col·laboradora per via electrònica de manera directa, o a través de l'AEAT (passarel·la de pagament), o bé acudint a les seues oficines, per a obtindre el NRC (número de referència complet ) : codi de 22 caracteresque es genera per a identificar l'ingrés tributari realitzat.
Per a obtindre el NRC haurà de facilitar les següents dades per cadascun dels subjectes passius que autoliquiden l'impost:
-
NIF del subjecte passiu (9 caràcters)
-
Exercici fiscal (2 últims dígits).
Important: Recorde que estos dígits han de coincidir amb l'exercici de merite de l'impost, no amb l'exercici en què s'està realitzant la presentació de l'autoliquidació.
-
Període: 2 caràcters: OA
-
Codi del model de l'autoliquidació (3 caràcters)
-
Tipus d'autoliquidació = I Ingrés. L'import per ingressar haurà de ser major que zero i expressat amb dos decimals.
Després de confirmar el pagament, obtindrà el NRC, és a dir, el codi de 22 caràcters que es genera com a justificant del pagament per a presentacions a través d'Internet.
Recorde, que si no disposes de certificat electrònic, DNI electrònic o Cl@ve PIN tens altres alternatives per a obtindre el NRC:
-
Acudir a una oficina de la seua Entitat Bancària i facilitar totes les dades relatives a l'autoliquidació. No necessites aportar cap model, només les dades que s'utilitzen per a la generació del NRC i que són els mateixos que et sol·liciten per a fer el pagament (model, exercici, període, NIF declarant, anomene i import exacte de l'ingrés).
-
Mitjançant el servici de banca electrònica si l'Entitat Bancària t'oferix esta possibilitat.
Si està realitzant el pagament per a una altra persona tinga en compte que, per poder obtindre el NRC a través de la passarel·la de pagaments de l'AEAT, han de coincidir el titular del certificat i el titular del compte com ordenants del pagament, però el NIF que es facilite a l'Entitat Col·laboradora per a obtindre el NRC serà sempre el del declarant o obligat tributari.
-
(Pot consultar més informació sobre el pagament d'autoliquidacions en el Contingut relacionat Pagar, ajornar i consultar ).
Sí pot fer-ho.
La tramitació de la sol·licitud de l'ajornament/fraccionament dependrà de la forma de presentació triada, per a la declaració de l'Impost sobre Successions i Donacions:
-
Presentació en imprés o mitjançant formulari obtingut amb el programa d'ajuda (Predeclaració)
La presentació de la sol·licitud d'ajornament podrà tramitar-la en formulari paper:
En el mateix moment o amb anterioritat a la presentació de la declaració, haurà de sol·licitar l'ajornament, omplint el formulari de Sol·licitud d'ajornament de deutes que pot trobar en l'enllaç Formularis de Recaptació, que apareix a la dreta, com Contingut relacionat.
El formulari a seleccionar dependrà de l'import del deute a ajornar/fraccionar, i s'omplirà seguint les instruccions del mateix, a què s'adjuntarà si més no autoliquidació, en el model oficial d'esta, degudament complimentat, fora que el contribuent no estiga obligat a presentar-ho per obrar ja en poder de l'Administració; en eixe cas, assenyalarà el dia i procediment en què el va presentar.
Posteriorment, es presentarà esta sol·licitud en les oficines d'assistència en matèria de registres. A la Seu Electrònica de l'Agència Tributària es troba disponible la relació d'oficines d'assistència en matèria de registres de l'Agència Tributària, o bé a través del Registre Electrònic de la sede electrònica de l'Agència Tributària:
Registre electrònic / Registre electrònic documents AEAT / Sense CSV / Impostos i Taxes / Altres / Altres procediments de gestió tributària
-
Presentació electrònica per Internet
En la pròpia declaració electrònica de l'impost, s'indicarà en Tipus d'ingrés: Ajornament.
En el moment de la presentació d'esta declaració el propi sistema, generarà un reconeixement de deute, a través del que se sol·licitarà l'ajornament, per tramitació electrònica a Internet, la pròpia aplicació té un vincle que seguirà fins finalitzar la sol·licitud de l'ajornament, en este moment el presentador de la declaració pot sol·licitar l'ajornament.
En cas, que no haja seguit amb l'ajornament pel vincle de l'aplicació en el moment de la presentació de l'impost pot:
a) Sol·licitar-ho per tramitació electrònica a Internet, des de la Sede Electrònica a través de l'enllaç Pagar, ajornar i consultar que apareix a la dreta com Contingut relacionat.
En este procediment només podrà sol·licitar-ho el propi subjecte passiu amb seu certificat electrònic o un apoderat del mateix inscrit en el Registre d'Apoderaments de l'Agència Tributària. No podran sol·licitar-ho els col·laboradors socials.
b) Sol·licitar-ho presentant un formulari per a la seua tramitació en paper.
Ens remetem a la tramitació indicada en el punt 1.
Sí, és possible efectuar el pagament amb càrrec a algun dels comptes, valors o assegurances sobre la vida que s'inclouen en l'herència.
Per fer-ho, cal presentar per registre (de manera presencial o telemàtica):
-
Escrit, dirigit a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, sol·licitant autorització per a disposar d'estos béns de l'herència i indicar una adreça de correu electrònic.
-
Model 650 complimentat en imprés o PDF generat mitjançant Predeclaració (no esborrany) juntament amb la documentació necessària que ha d'acompanyar en la futura presentació.
IMPORTANT: No és possible realitzar esta sol·licitud si s'opta per la presentació del Model 650 per via electrònica/telemàtica.
La disposició de béns s'ha de sol·licitar abans de la presentació de l'impost.
Si els comptes o valors estan depositats en diferents entitats financeres haurà de presentar tantes autoliquidacions per subjecte passiu com entitats des de les quals desitge efectuar el pagament de l'impost sobre Successions.
Rebuda la documentació, i una vegada examinada, s'emetrà, si escau, la corresponent autorització, que es posarà a la seua disposició en el correu facilitat per l'interessat.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple de l'Escriptura d'Acceptació d'Herencia.
-
Si no, l'Inventari de Béns i Hereus, per duplicat, en què s'assenyalen les dades identificatives del causant i els hereus, la designació d'un domicili a l'efecte de notificacions, relació detallada dels béns i drets objecte de l'herència amb expressió del valor dels mateixos a la data de defunció, així com de les carregues, deutes i despeses de la qual deducció se sol·licita.
-
Còpia del Certificat de Defunció.
-
Còpia del Certificat del Registre General d'Actes d'Última Voluntat, emés per les autoritats espanyoles (encara que siga negatiu).
-
Còpia del Testament o de la Declaració d'Hereus.
-
Còpia del número d'identificació fiscal (NIF) dels hereus.
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguen residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que anaren part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els represente davant l'Administració Tributària en relació amb les seues obligacions per este impost.
Quan residisquen en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària mitjançant les persones que ostenten la seua representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es faciliten els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Una altra documentació a aportar, si escau:
-
Còpia del rebut de l'IBI (Impost sobre Béns Immobles), i del títol d'adquisició dels immobles, o si no Nota Simple Registral.
-
Còpia dels contractes d'assegurança, o certificat de l'entitat asseguradora.
-
Certificat del banc amb expressió dels saldos dels comptes i/o valors depositats, a la data de defunció.
-
Justificació documental de les carregues, gravàmens, deutes i despeses que siguen deduïbles, així com de l'edat dels hereus.
-
Còpia del passaport, document d'identitat, o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (N.IE) dels hereus.
-
Còpia de la documentació dels vehicles objecte de l'herència (fitxa tècnica, permís de circulació).
-
Acreditació documental de la discapacitat del contribuent amb certificat emés per l'organisme competent.
-
Acreditació documental del valor teòric de les participacions en el capital d'entitats jurídiques títols dels quals no cotitzen en Borsa, havent d'aportar per això certificat de l'administrador de l'entitat en la que s'indique el nombre de participacions de l'entitat (distingint en cas que tinguen diferents valors nominals), el nombre de participacions propietat del causant i el valor teòric de cada participació. Havent de justificar-se el valor teòric assignat a cada participació.
-
Còpia del Certificat del Registre General de Contractes d'Assegurances de Cobertura de Defunció.
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de vindre amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Quan es dispose d'un certificat successori europeu (Reglament UE núm. 650/2012), acreditatiu de la condició d'hereu o legatari, podrà aportar-se còpia autèntica d'este en lloc del certificat de defunció i del testament o declaració d'hereus. Si el certificat està redactat en idioma diferent al castellà, haurà d'acompanyar-se de traducció.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple de l'escriptura de donació.
-
Si no, el document privat de donació, per duplicat, en què s'hauran d'assenyalar les dades identificatives del donant i els donataris (nom, NIF, i direcció completa), s'indicarà un domicili a efecte de notificacions, i es relacionaran fil per randa els béns i drets objecte de la donació amb expressió del valor dels mateixos.
-
S'haurà d'aportar còpia del document d'identitat, passaport o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (NIE) dels donataris.
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguen residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que anaren part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els represente davant l'Administració Tributària en relació amb les seues obligacions per este impost.
Quan residisquen en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària mitjançant les persones que ostenten la seua representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es faciliten els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Una altra documentació a aportar, si escau:
Acreditació documental del valor teòric de les participacions en el capital d'entitats jurídiques títols dels quals no cotitzen en Borsa, havent d'aportar per això certificat de l'administrador de l'entitat en la que s'indique el nombre de participacions de l'entitat (distingint en cas que tinguen diferents valors nominals), el nombre de participacions donades i el valor teòric de cada participació. Havent de justificar-se el valor teòric assignat a cada participació.
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de vindre amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Documentació obligatòria:
-
Original i còpia simple del document notarial en el que es pose de manifest la consolidació del domini en la persona del primer o successiu nu propietari.
-
Si no, el document privat per duplicat, en què es reculla l'extinció de l'usdefruit i la consegüent consolidació del domini, en què s'hauran d'assenyalar les dades identificatives de l'usufructuari (nom, NIF, direcció), origen del títol de constitució de la nua propietat, identificant a l'usufructuari, data de constitució, data d'extinció de l'usdefruit i valor de la consolidació, s'indicarà un domicili a efecte de notificacions, i es relacionaran fil per randa els béns i drets objecte de la consolidació.
-
Còpia del Certificat de Defunció de l'usufructuari, en els casos d'extinció d'usdefruits vitalicis.
-
S'haurà d'aportar còpia del document d'identitat, passaport o del certificat del Número d'identificació d'Estrangers (N.IE) del nu propietari.
-
Original o Còpia simple del document notarial en el que es pose de manifest la segregació del domini. Quan el subjecte passiu que consolida el domini no anara el primer nu propietari, sinó el segon o posterior, serà necessari presentar el títol d'adquisició de la nua propietat per la seu titular actual.
-
Si no, document privat, en què es pose de manifest la segregació del domini. Quan el subjecte passiu que consolida el domini no anara el primer nu propietari, sinó el segon o posterior, serà necessari presentar el document privat d'adquisició de la nua propietat per la seu titular actual
-
Representació dels subjectes passius no residents en territori espanyol (contribuents per obligació real):
Quan no siguen residents en un altre Estat membre de la Unió Europea (UE) o en Estats que anaren part de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, estaran obligats a nomenar una persona física o jurídica amb residència a Espanya perquè els represente davant l'Administració Tributària en relació amb les seues obligacions per este impost.
Quan residisquen en un altre Estat membre de la UE o del EEE amb el que existisca normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària i de recaptació, no tenen obligació de nomenar representant amb residència a Espanya i actuaran davant l'Administració Tributària mitjançant les persones que ostenten la seua representació d'acord amb les normes generals de representació legal i voluntària, de manera que es faciliten els tràmits i gestions relacionades amb l'impost.
Per fer-ho, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba a la seu electrònica de l'Agència Tributària (https://sede.agenciatributaria.gob.es ), i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
- En cas que la documentació haja sigut expedida a l'estranger en un idioma diferent del castellà, haurà d'aportar-se traducció jurada de la mateixa.
Així mateix, si esta documentació anara expedida per funcionaris o autoritats estrangeres, la documentació haurà d'aportar-se amb la Postil·la de la Haia i traducció jurada.
Malgrat el que s'ha esmentat anteriorment, els documents públics que es troben en l'àmbit del Reglament UE 2016/1191 (naixement, fe de vida, defunció, nom, matrimoni, divorcie, separació judicial, anul·lació matrimoni, unió de fet, cancel·lació unió de fet, filiació, adopció, domicili, residència, nacionalitat) poden vindre redactats en la llengua del país membre d'expedició, però serà precise que adjunten el corresponent Imprés Estàndard Multilingüe. No s'exigix per a les mateixes postil·la ni traducció jurada.
El Certificat Successori Europeu ha d'aportar-se traduït al castellà, no sent necessària traducció jurada.
- En cas de documentació expedida a Espanya en un idioma diferent del castellà, la mateixa haurà de ser aportada amb traducció al castellà ja que l'òrgan competent per a la gestió de l'impost, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, té la seua única sede a Madrid, territori en el que no existix llengua pròpia diferent del castellà.
Sí, els subjectes passius d'este impost, com la resta dels obligats tributaris, deuen sol·licitar i utilitzar el número d'identificació fiscal en les seues relacions de naturalesa o amb transcendència tributària.
Si disposa de Document Nacional d'Identitat (DNI) o d'un Número d'identitat d'Estranger (NIE) atorgat, en ambdós casos, pel Ministeri d'Interior espanyol, aquell serà el seu número d'identificació fiscal (NIF) sempre que s'haja donat d'alta en el cens d'obligats tributaris de l'Agència Tributària. En cas contrari, haurà de presentar un model 030 per a donar-ho d'alta en les oficines de l'Agència Tributària.
Si no disposa de Document Nacional d'Identitat, ni de Número d'identificació d'estranger, pot sol·licitar a l'Administració Tributària espanyola (Agència Tributària) l'assignació d'un NIF que serà vàlid fins que obtinga un DNI/NIE i començarà per la lletra L (espanyols no residents, no obligats a disposar de DNI) o per la lletra M (estrangers no obligats a disposar de NIE).
Per fer-ho, pot desplaçar-se a l'oficina consular d'Espanya més pròxima en el seu país de residència on li podran tramitar tant l'assignació del NIF com, si escau, el certificat que li permetrà relacionar-se amb esta administració per mitjans electrònics.
En cas que no siga possible el seu desplaçament a una Oficina consular podrà presentar un Model 030, de declaració censal d'alta en el Cens d'obligats Tributaris, canvi de domicili o variació de dades personals, per a sol·licitar el NIF i adjuntar la documentació que ha d'acompanyar-la.
Consultar en Contingut relacionat Tràmits censals que afecten a no residents.
L'única excepció a l'obligació de disposar de NIF es produïx quan el subjecte passiu haguera mort i no tinguera assignat NIF. En aquell cas, només podrà optar per la presentació en Imprés del model d'autoliquidació, complimentant el nom i anomene/s del subjecte passiu (Haurà d'acreditar la seua defunció aportant certificat de defunció).
Pot succeir que haja presentat l'Impost sobre Successions i Donacions (Model 650), però no haja inclòs la totalitat dels béns i drets dels que era titular el mort, per no conéixer la seua existència.
Per a liquidar aquells béns i drets ha de realitzar una "addició d'herència", i presentar una nova autoliquidació on marcaran la casella de "Liquidació complementària".
En esta nova autoliquidació haurà de partir-se del valor real, que, a la data de la defunció del causant, tingueren tots els béns i drets que integren l'herència (tant els ja declarats com els que es declaren ara) i determinar el nou import a pagar.
Només hauran d'abonar la diferència entre el nou import a pagar i l'import que ja s'haguera ingressat al presentar la primera liquidació de l'impost. Per fer-ho, haurà d'incloure el nombre de justificant i la quota ingressada en l'autoliquidació anterior.
Els interessats hauran d'adjuntar el document notarial o document privat on es declaren els béns que s'afegiran.
Qualsevol addició d'herència presentada fora del termini legal dels sis mesos per a presentar la liquidació de l'Impost sobre Successions comportarà l'obligació de satisfer els corresponents recàrrecs i interessos de demora.
Quan la persona difunta (causant) no tinguera número d'identificació fiscal (NIF), es complimentarà el Model 650 consignant únicament el seu nom, primer anomene i segon anomene (no obligatori)
En aquells casos, no ha de consignar cap dada en la casella relativa al NIF del causant.
En aquells casos en què s'haja liquidat l'Impost sobre Successions i Donacions (Model 650) amb Document o Inventari privat de béns, i, posteriorment, s'atorgue Escriptura Pública d'Acceptació d'Herencia, serà necessari presentar una nova autoliquidació per a obtindre la diligencia o Certificació acreditativa de la presentació i pagament de l'impost, referida al document notarial (Notari, data atorgament, NÚM. protocol).
En esta nova autoliquidació haurà de consignar tots els béns i drets inclosos en el document públic i determinar l'import a pagar.
En principi, no resultarà cap diferència per ingressar, fora que els béns o la seua valoració no coincidisquen amb els declarats en el document privat.
No oblide incloure el nombre de justificant i la quota ingressada en l'autoliquidació anterior.
Els interessats hauran d'adjuntar el document notarial o document privat on es declaren els béns que s'afegiran.
-
Normativa reguladora
Intrument de 8 de gener de 1963, Conveni entre Espanya i França per a evitar la doble imposició sobre les herències. (BOE de 7 de gener de 1964): articles 29 a 38.
-
Fets imposables als que s'aplica el conveni
- Successions: adquisicions de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori.
- Assegurances sobre la vida: percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes d'assegurances sobre la vida.
-
Estat en el que han de tributar
-
Immobles: En l'Estat en el que estiguen situats. (inclou drets d'usdefruit).
-
Comptes bancaris, fons d'inversió, valors mobiliaris, crèdits: En l'Estat en el que el causant anara resident en el moment de la defunció (merite).
-
Assegurances sobre la vida: En l'Estat en el que el causant anara resident en el moment de la defunció (merite).
-
Béns efectes a activitats empresarials o professionals: En l'Estat on es trobe l'establiment o instal·lació al que estiguen afectes.
-
Mobiliari, aixovar domèstic, objectes d'art: En l'Estat on estiguen situats.
-
Vaixells, aeronaus, automòbils: En l'estat en què s'hagen matriculat.
-
Guanyat i eines conreu: En l'Estat en el que estiga situada l'explotació agrícola o ramadera en la que s'utilitzen.
-
Només tindran dret a aplicar esta deducció els contribuents o subjectes passius que tingueren la seua residència habitual a Espanya (obligació personal) en el moment de la meritació (defunció).
L'import a deduir serà el menor entre:
-
L'import efectiu del satisfet a l'estranger per raó d'un impost similar, que afecte a l'increment patrimonial sotmés a gravamen a Espanya.
-
El resultat d'aplicar el tipus mitjà efectiu de gravamen d'este impost a l'increment patrimonial corresponent a béns o drets que puguen ser exercitats fora d'Espanya, quan hagueren sigut sotmesos a gravamen a l'estranger per un impost similar.
En la normativa autonòmica d'Aragón, les Balears, Catalunya, Galícia, Navarra i Biscaia es regulen els pactes successoris, que són figures que permeten transmetre béns i/o drets abans de la defunció del transmitent.
Només podran celebrar pactes successoris les persones que tinguen el veïnatge civil d'algun dels anteriors territoris.
A l'efecte de l'Impost sobre Successions i Donacions són un títol successori, i, com a tal, es consideren una adquisició mortis causa, pel que per a la seua liquidació han d'utilitzar el model 650. No obstant això, en els pactes successoris, no es permet l'aplicació de la reducció per adquisició d'empresa o participacions d'empresa (criteri de la Direcció General de Tributs Consulta V-1788-20).
La meritació es produïx el dia en què es cause o celebreu este acord, que serà la data en què es formalitze l'escriptura pública davant notari.
En el cas de donacions de diners a persones no residents en territori espanyol, la gestió de l'Impost sobre Successions i Donacions correspon a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.
Per a efectuar la seua liquidació ha d'utilitzar el Model 651. Impost sobre Successions i Donacions. Adquisicions «entre vius».
Si es tracta d'una donació realitzada per dos o més donants (per exemple, ambdós progenitors) a favor d'un mateix donatari, és necessari presentar un Model 651 per cadascun dels donants.
El termini per a la seua presentació serà de trenta dies hàbils, a comptar des del següent a aquell en què es cause l'acte o contracte.
No és obligatori atorgar escriptura pública de donació, però, si opta per aplicar normativa autonòmica, per a beneficiar-se de les reduccions i bonificacions regulades per les diferents CA, haurà d'ajustar-se als requisits de formalització en document públic, destí i terminis establits en cada cas.
En el correu on es comunica al presentador que la certificació està disponible, s'informa que pot baixar-se i imprimir-se accedint a la Sede Electrònica de l'AEAT, introduint el CSV (Codi Segur de Verificació) que se li facilita, en el mateix.
Per fer-ho, la ruta a seguir és la següent:
-> Notificacions i comparació de documents-> Comparació de documents amb CSV -> Comparació de documents electrònics-> Comparació de documents mitjançant Codi Segur de Verificació.
Països de la Unió Europea (UE):
- Alemanya
- Eslovènia
- Letònia
- Àustria
- Espanya
- Lituània
- Bèlgica
- Estònia
- Luxemburg
- Bulgària
- Finlàndia
- Malta
- Checa, República
- França
- Els Països Baixos
- Xipre
- Grècia
- Polònia
- Croàcia
- Hongria
- Portugal
- Dinamarca
- Irlanda
- Romania
- Eslovàquia
- Itàlia
- Suècia
Països de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) amb els que existix normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària
- Islàndia
- Noruega
- Liechtenstein
- Sol·licitant cita per al servici Informació Impost sobre Successions i Donacions No Residents, des de la Sede electrònica de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es o telefonant als telèfons 91 290 13 40 / 901 200 351.
L'atenció d'esta cita pot ser:
Telefónica: rebrà una dita al telèfon que facilite, en el tram horari seleccionat.
Presencial: en la Sede de l'Oficina Nacional de Gestió Tributària (Paseo de la Castellana 147, baix, 28046 Madrid), en horari d'11 a 13 hores.
- Enviant una correu electrònic al correu sucesionesnoresidentes@correo.aeat.es