Saltar al contingut principal

El Consell de Ministres aprova el Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau fiscal, laboral i de Seguretat Social

El pla, que amplia la col·laboració entre els organismes públics encarregats del control del frau per a millorar la seua eficàcia, inclou 60 mesures orientades a la prevenció, a coordinar la captació d'informació, a millorar l'eficàcia del control sobre el frau i a cooperar en les accions de recaptació. El seu objectiu és donar resposta als canvis en la tipologia del frau a conseqüència de la crisi econòmica, especialment a l'economia irregular i al treball no declarat, i aportarà uns ingressos equivalents al 0,1% del PIB, a més de contribuir a la consolidació de les finances públiques.

5 de març de 2010.La vicepresidenta segona del Govern i ministra d'Economia i Hisenda, Elena Salgado, ha presentat hui davant el Consell de Ministres el Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau Fiscal, Laboral i a la Seguretat Social, que ha sigut elaborat de manera conjunta entre l'Agència Tributària, la Tresoreria de la Seguretat Social i la Inspecció de Treball, i que té com a objectiu donar resposta als canvis que ha experimentat la tipologia del frau com a conseqüència del nou context econòmic, especialment en relació amb l'economia irregular i al treball no declarat.

 

El Pla aprovat hui, que entrarà en funcionament de manera immediata, presenta 60 mesures estructurades al voltant de quatre eixos d'actuació:  la prevenció i el foment del compliment voluntari; la millora dels sistemes de captació d'informació mitjançant l'ús compartit de les bases de dades dels tres organismes públics encarregats del control del frau – Agència Tributària, Tresoreria General de la Seguretat Social i Inspecció de Treball i Seguretat Social-; la posada en marxa d'accions de control conjuntes, que se sumaran a les pròpies que ja du a terme cada organisme; i el disseny d'actuacions de recaptació coordinades per a millorar la seua eficàcia.

 

El nou pla ve a complementar les iniciatives específiques que en els àmbits fiscal, laboral i de Seguretat Social ja venien desenvolupant els organismes competents en els últims anys, i que tindre continuïtat en els següents. Iniciatives com el Pla de Prevenció del Frau Fiscal, que han permés a l'Agència Tributària recaptar més de 35.500 milions d'euros en els últims cinc anys, mitjançant la persecució sistemàtica dels mecanismes de frau més complexos i sofisticats; o com els Observatoris del Frau creats per la Tresoreria General de Seguretat Social i la Inspecció de Treball, que han contribuït a afinar els perfiles de risc dels diferents sectors d'activitat i millorar sensiblement els resultats de la lluita contra el frau en l'àmbit soci-laboral.

 

Amb el paquet de mesures aprovat hui, el Govern espera incrementar els ingressos derivats de la lluita contra el frau, fins assolir una quantitat equivalent al 0,1% del PIB el 2013, contribuint així a l'esquema de consolidació de la finances públiques que es recull en l'Actualització del Pla d'Estabilitat i Creixement.

 

CAPTACIÓ D'INFORMACIÓ

 

El Pla Integral de Prevenció i Correcció del Frau Fiscal, Laboral i a la Seguretat Social s'ha elaborat de manera conjunta per a fomentar la cooperació en les actuacions sobre les formes de frau derivades de l'actual context econòmic. Per això la utilització de la informació és essencial.

 

S'establixen intruments per a la utilització compartida de la informació disponible a l'Agència Tributària, Tresoreria General de la Seguretat Social i Inspecció de Treball, i es preveu la creació de bases de dades conjuntes per a incrementar l'eficàcia de l'explotació d'aquella informació. A més, es reforçarà la cooperació internacional a través de la firma de nous convenis de doble imposició, la participació de programes europeus d'intercanvi d'informació i l'impuls d'una xàrcia europea de lluita contra el frau.

 

Un altre dels objectius del pla és aconseguir la implicació dels agents socials i econòmics en la lluita contra el frau. En este sentit, es plantejaran acords a escala nacional, autonòmic i local perquè s'impliquen activament en la lluita contra el treball no declarat; i s'estendran els dits acords d'entesa i d'intercanvi d'informació amb organitzacions sectorials per a previndre el frau en aquells sectors amb més risc defraudatori.  

 

ACTUACIONS  DE CONTROL

 

Les actuacions conjuntes de control se centraran en aquelles àrees de risc que s'identifiquen com més propenses a l'ocultació d'activitat i al treball no declarat. Per exemple, es realitzaran actuacions d'inspecció d'empreses aparentment insolvents en les que es detecte activitat o de rastrege d'indicis de comerç irregular i contraban.

Per a augmentar la seua eficàcia, estes actuacions partiran d'una planificació coordinada a partir de la informació disponible en els registres dels tres organismes públics, el que permetrà realitzar accions de control conjuntes e fins i tot simultànies, en els casos en els que s'estime més oportú. A la llum dels resultats d'estes actuacions, s'estudiaran els canvis normatius que siguen necessaris per a facilitar que els fets reflectits en una actuació de control d'un organisme determinat puguen incorporar-se de manera automàtica a les comprovacions que puguen efectuar d'altres.

 

ACTUACIONS DE RECAPTACIÓ

 

El pla recull la creació d'una Comissió Mixta entre Agència Tributària, Seguretat Social i Inspecció de Treball per a coordinar les actuacions de recaptació en expedientes d'especial magnitud i processos concursals. En la mateixa, es fixaran criteris conjunts en els casos de  concurrència d'embargament i cobrament.

 

També es formalitzaran consells territorials de coordinació entre l'Agència Tributària i la Seguretat Social.

 

FOMENT DEL COMPLIMENT VOLUNTARI

 

Es fomentarà el compliment reduint les carregues administratives amb amb la creació d'un certificat conjunt d'estar al corrent de les obligacions tributàries i en matèria de la seguretat social. I es realitzaran campanyes de conscienciació cívica de compliment de les diferents obligacions.