Saltar al contingut principal

Més de 4,7 milions de contribuents d'IRPF ja han presentat la seua declaració abans de l'inici de l'atenció en oficines

Campanya de Renda 2015

  • L'Agència Tributària ha tornat fins la data més de 1.800 milions d'euros a més de 2.950.000 contribuents
  • Del total de presentacions, més de 3.560.000 s'han efectuat mitjançant la nova plataforma ‘Renda WEB’
  • L'assistència en oficines per a la confecció de la declaració comença hui i es mantindrà fins el 30 de juny, últim dia de campanya

 

10  de maig de 2016.- Més de 4.760.000 contribuents han presentat la seua declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2015 (IRPF 2015) hui dia, quan l'Agència Tributària inicia l'atenció en oficines per als contribuents que requerisquen assistència especialitzada. Amb un incremente del 2,6% respecte a l'any passat, es consolida l'acceleració de les presentacions prèvies al començament de la campanya presencial que es va produir en l'anterior campanya amb motiu de la possibilitat de presentar la declaració des del primer dia mitjançant qualsevol dels programes d'ajuda disponibles.

De forma paral·lela, a data de hui l'Agència ha tornat ja 1.839 milions d'euros a 2.951.000 contribuents, de manera que més del 70% dels contribuents que han sol·licitat la seua devolució, ja l'han rebut. El nombre de devolucions creix un 0,17% respecte a l'inici de campanya presencial de l'any passat, en línia amb l'augment de les pròpies sol·licituds de devolució, mentre que en import l'augment és de més del 7,5%.

Està previst que aquesta campanya compte amb 19.708.000 declaracions, fet que suposa un nou incremente en el nombre de declarants d'IRPF després del registrat en l'anterior campanya. D'aquell total, 14.673.000 declaracions donaran dret a devolució, per un import total de 10.858 milions d'euros, i 4.260.000 declaracions eixiran amb resultat per ingressar, per un import de 7.948 milions d'euros.

El servici d'atenció amb cita prèvia, que arranca hui, es mantindrà fins el 30 de juny, últim dia de la campanya, però la via de presentació per Internet (sede.agenciatributaria.gob.es ) seguix a disposició dels contribuents que preferisquen agilitzar les seues gestions sense haver de desplaçar-se fins les oficines de l'Agència o entitats col·laboradores.

 

L'ampliació de l'esborrany a més contribuents

Dels 4.767.000 contribuents que han presentat ja la seua declaració, un 2,6% més que l'any passat, més de 3.566.000, el 75% del total, han utilitzat la nova plataforma ‘Renda WEB’, fet que suposa un incremente del 6,3% respecte a les presentacions d'esborranys per Internet que s'havien realitzat l'any passat.

Enfront d'això, les presentacions amb el programa ‘PADRE’ s'han rebaixat un 7%, degut a la sensible reducció del col·lectiu de contribuents que este any seguixen obligats a presentar la seua declaració amb el tradicional programa d'ajuda que oferix l'Agència Tributària.

Destaca especialment l'evolució de les declaracions per ingressar ja presentades fins el moment, més de 484.000, fet que suposa un incremente de gairebé el 21% respecte a les xifres de la passada campanya en les mateixes dates.

Són ja més de 6.900.000 els contribuents que han navegat i generat els seus esborranys i dades fiscals a través de ‘Renda WEB’, la plataforma única habilitada per a una gestió més simple i flexible per Internet de totes les declaracions de Renda que no incloguen rendiments d'activitats econòmiques.

Renda WEB compta amb un potencial d'usuaris estimat en més de 15.260.000 declaracions, gairebé el 80% del total, incloent tant a aquells contribuents que l'any passat podien utilitzar el tradicional esborrany d'IRPF (uns 13,6 milions), com a més d'1.660.000 contribuents que l'any passat encara estaven obligats a utilitzar el ‘PADRE’ o programes d'ajuda equivalents.

 

Comença el servici de cita prèvia

Tant la presentació de declaracions i esborranys amb Renda WEB, com la presentació telemàtica de la declaració a partir del programa PADRE o equivalents, accelera la devolució i evita al contribuent els desplaçaments a les plataformes habilitades per l'Agència Tributària i les entitats col·laboradores.

Si més no, per a una assistència més personalitzada, l'Agència Tributària posa a disposició del contribuent les seues oficines i servicis telefònics. Fins ara s'han concertat més de 942.000 cites prèvies per a la confecció de declaracions de Renda i s'han atés gairebé 1.100.000 trucades telefòniques a través dels diferents servicis que oferix l'Agència.

Com uns altres anys, i malgrat la creixent utilització d'Internet com via per a agilitzar els tràmits de la Renda, durant les primeres setmanes de campanya es pot produir una alta demanda en el servici de sol·licitud de cita prèvia. Cal recordar que el calendari de cites prèvies es va obrint progressivament, de manera que es recomana als contribuents una utilització gradual del servici.

Al seu torn, i  per tal de mitigar en la mesura del possible una eventual pèrdua de cites en perjuí del conjunt dels contribuents, l'Agència Tributària vol recordar als ciutadans que poden modificar l'hora i dia assignats per a seu cita, o comunicar, si escau a la pròpia Agència, que han decidit no fer ús de la mateixa. En unes altres campanyes, en més del 25% de les cites concedides amb més d'una setmana d'antelació el contribuent finalment no es presenta.

 

Qui no estan obligats a declarar

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, este límit es reduïx si els rendiments procedixen de més d'un pagador (excepte excepcions), i també quan es perceben pensions compensatòries del cònjuge o anualitats per aliments no exempts, quan el pagador no està obligat a retindre i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, este any el límit s'amplia des dels 11.200 fins els 12.000 euros anuals.

Ambdós límits seguixen sent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments:

- Dividends, interessos i plusvàlues sotmesos a retenció amb un  tope conjunt de 1.600 euros.

- Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que compten amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

 

Qui poden utilitzar Renda WEB

Tots els contribuents de l'IRPF, excepte aquells que compten amb rendiments d'activitats econòmiques entre les seues fonts de renda, podran tant confirmar el seu esborrany, com confeccionar i presentar la declaració amb la plataforma Renda WEB.

A més del perfil d'usuari de l'esborrany de Renda existent en la campanya anterior, este any també podran, per tant, utilitzar Renda WEB, entre d'altres, aquells contribuents que compten amb rendiments del capital immobiliari, tinguen immobles no arrendats independentment del número i també els qui compten amb guanys patrimonials sense retenció.

 

Com obtindre ‘Cl@ve PIN’ i el número de referència (REN0)?

L'obtenció de Cl@ve PIN requerix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior tota vegada que el necessite el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per dos vies:

- A través d'Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·liciten a través de l'opció oferida en la icona de la pàgina web de l'AEAT ‘Cl@ve PIN’. En este cas, a més del DNI, el número de mòbil i el correu electrònic, el contribuent ha d'aportar els dígits de l'IBAN d'un compte bancari de la que siga titular com informació de contraste.

- Presencialment en les oficines de l'Agència Tributària aportant el DNI, un correu electrònic i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de cita prèvia ni documentació alguna, excepte l'exhibició del propi document d'identificació.

Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitge realitzar algun tràmit, des de l'enllaç disponible en el propi tràmit o a través de la icona ‘Cl@ve PIN’ podrà sol·licitar-ho. Per això haurà de consignar el NIF, la data de caducitat del DNI i una clau d'accés de quatre caràcters que definirà el contribuent per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres dígits que, juntament amb la clau d'accés, formen el codi d'accés necessari per a realitzar els seus tràmits.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servici REN0 se sol·licitarà el NIF i primer anomene del contribuent, la casella 490 de la Renda 2014 i un número de mòbil al que s'enviarà un SMS amb el nombre de referència. Als no declarants en l'exercici anterior i als nous declarants, en lloc de la casella 490 se'ls sol·licitarà el codi d'un compte bancari de la que siga titular el contribuent.

Com a novetat, este any, i amb l'objectiu de facilitar la seua utilització per part del contribuent, el número de referència passarà a estar format per només 6 caràcters, enfront dels 12 d'anys anteriors. A més de mitjançant la icona específica en la pàgina de l'Agència, i del certificat electrònic i Cl@ve PIN, en aquesta campanya també es podrà sol·licitar el número de referència per telèfon, en el 901 12 12 24.

Este any, a més, a través del servici d'alertes a mòbils i en els enviaments per correu d'esborranys i dades fiscals es remetrà la casella 490, en lloc del mateix número de referència, donada la possibilitat d'obtindre diferents números de referència en funció de les necessitats del contribuent.

 

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar la proposta de declaració que oferix l'Agència Tributària. Si s'obté a través de Renda WEB, la informació serà la més actualitzada possible però, si més no, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent haja d'incorporar a l'esborrany.

Alguns casos típics que aconsellen esta revisió són els següents:

  • Immobles i les seues referències cadastrals
  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2015)
  • Arrendaments d'immobles
  • Transmissions
  • Aportacions a plans de pensions
  • Quotes sindicals
  • Percepcions per subvencions
  • Deduccions familiars i per maternitat
  • Deducció per inversió en habitatge habitual
  • Deduccions autonòmiques

 

Vies de presentació de la declaració

Existixen diverses vies per a presentar la declaració, segons siga el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins el 25 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins el 30 de juny, últim dia de la campanya de Renda. La domiciliació no impedix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el  7 de novembre). 

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), fins el 30 de juny (25 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):
    VIES DE PRESENTACIÓ  Casos en els que es pot utilitzar esta via

    Per Internet

    sede.agenciatributaria.gob.es

    TOTS
    Per telèfon (operador) – limitat per perfil de rendes *–
    901 200 345 (L-V, de 9 a 21 hores)
    Per retornar i ingressar (domiciliant el pagament)
     Per banca electrònica i telefònica Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)
     En caixers  automàtics de certes entitats Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)

    (*) Fonamentalment, rendiments del treball, capital mobiliari, imputacions de rendes immobiliàries i vendes de fons d'inversió subjectes a retenció.

  • Vies presencials  fins el 30 de juny (25 de juny si es domicilia el pagament, amb càrrec el 30 de juny):
    VIES DE PRESENTACIÓ  Casos en els que es pot utilitzar esta via
    En les oficines de les entitats financeres col·laboradores Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)
    En les oficines de l'AEAT o CA Per retornar i ingressar
    (domiciliant el pagament)

 

Principals servicis d'assistència i informació

  • Internet:

    sede.agenciatributaria.gob.es

    (oferix informació i gestions sense horaris).

  • Telèfon Assistència: 901 200 345

    (per a gestionar l'esborrany; de 9 a 21 hores, de dilluns a divendres).

  • Telèfon Renda Informació: 901 33 55 33.

    (per a resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, de dilluns a divendres).

 

Evolució de la campanya

(Dades a 10 de maig per a IRPF 2015 i 11 de maig per a IRPF 2014)