Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària posa en marxa 'DIVA', el nou sistema electrònic per a la devolució de l'IVA a viatgers

Agilitació de tràmits en el ‘Tax free’

  • Un total de 14 aeroports espanyols, els principals passos duaners terrestres i diversos ports comptaran amb sistemes de validació electrònica per a facilitar el segellat de documents als viatgers que tinguen dret al reemborsament de l'IVA
  • Els viatgers que residisquen fora de la Unió Europea podran sol·licitar en els comerços habilitats, o a través d'entitats col·laboradores, el formulari ‘DIVA’ per al reintegrament de l'impost

 

10  de  novembre de 2016.- L'Agència Tributària ha posat en marxa un nou sistema electrònic per a facilitar la devolució de l'IVA a viatgers (‘tax free’) que no siguen residents a la Unió Europea. El nou procediment, denominat ‘DIVA’, permetrà al viatger agilitzar els tràmits del segellat de documents que es requerixen per al reemborsament de l'impost a l'eixida del territori d'aplicació de l'IVA. A més, els comerços que utilitzen el sistema guanyaran en seguretat i traçabilitat, ja que la documentació s'incorporarà directament a la base de dades de l'Administració Tributària. Entre gener i setembre de 2016, més de 10,7 milions de turistes extracomunitaris van visitar Espanya.

El projecte ‘DIVA’ naix amb motiu de l'elaboració del Pla Nacional de Turisme de Compres, aprovat pel Govern el novembre de 2014. En este context, l'Agència Tributària proposa, en línia amb els sistemes ja en funcionament o en estudi en uns altres països europeus, una millora en el procediment de devolució de l'IVA en les compres efectuades pels viatgers.

Després d'un primer projecte pilote desenvolupat a l'aeroport de Barajas (Madrid) i conclòs amb èxit el mes d'agost passat, a finals de present mes de novembre seran ja 14 els aeroports espanyols que comptaran amb màquines automàtiques o dispositius lectors per a la validació electrònica del formulari web (‘formulari DIVA ’) que permetrà el reintegrament de l'impost sense necessitat d'utilitzar la via tradicional del segellat manual de les factures de compra en la Duana.

Així, comptaran amb estos dispositius els aeroports de Madrid (ja en funcionament), Barcelona, València, Sevilla, Palma de Mallorca, Bilbao, Málaga, Alacant, Eivissa, Maó, Castelló, Girona, Asturias i Santander. En el mateix horitzó temporal està prevista la incorporació d'estos dispositius en uns altres punts clau per al trànsit de viatgers, com són els ports d'Algesires, Málaga, Alacant i Tarifa, i els passos duaners terrestres de la Línia de la Concepción i la Farga de Moles (Lleida).

 

Implantació gradual

La implantació de la DIVA serà gradual, a mesura que es vagen incorporant al sistema els comerços i els diferents operadors de ‘tax free’ autoritzats per l'Agència Tributària per a gestionar el reemborsament de l'IVA. Per a difondre el nou model de devolució de l'impost i els seus avantatges, el passat 8 de novembre l'Agència Tributària, en col·laboració amb la Secretaria d'Estat de Comerç del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, ha celebrat una jornada divulgativa amb assistència de més de 40 empreses i diversos representants del sector públic.

Durant les jornades, la directora del Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència Tributària, Pilar Jurado, ha animat al sector del comerç a sumar-se amb celeritat al nou sistema. Al seu torn, el secretari d'Estat de Comerç, Jaime García-Legaz, ha considerat “completament imprescindible” una iniciativa que, ha dit, s'ha llançat “en el moment òptim i amb gran èxit”.
 

Com funciona el sistema DIVA?

Els viatgers no residents en el territori d'aplicació de l'IVA tenen dret a la devolució de l'impost pagat en el moment de l'adquisició de béns si es complixen una sèrie de requisits. Fins ara, a Espanya este sistema de reemborsament, conegut internacionalment com ‘tax free’, implicava necessàriament un segellat manual de la factura de compra per part de la Duana quan el viatger presentava els béns adquirits abans d'abandonar el territori IVA de la Unió Europea. D'esta manera, el viatger podia acreditar l'eixida efectiva del territori d'aplicació de l'IVA a l'efecte de poder sol·licitar posteriorment el reemborsament al comerç on havia adquirit els béns, o a les entitats col·laboradores que oferixen gestionar estes devolucions.

La nova DIVA, que coexistirà amb el tradicional segellat manual de les factures de compra, és un procediment electrònic al que poden sumar-se voluntàriament els comerços. Amb este sistema, el viatger sol·licitarà en les tendisques un formulari web (formulari DIVA) que podrà validar electrònicament, a l'efecte del reemborsament de l'impost, en els punts de segellat de cada Duana. A continuació, ja podrà reclamar la devolució a la tendisca on va realitzar les compres, o a l'entitat gestora del ‘tax free’ ubicada en la corresponent zona d'embarque.


Més informació sobre el sistema DIVA en l'adreça següent web:

Devolucions d'IVA per compres de viatgers (DIVA)

 

Nota: S'inclou Annex fotogràfic amb Màquines automàtiques per al segellat electrònic del ‘formulari DIVA’ en les terminals T1 i T4 de l'aeroport de Madrid-Barajas i Fullet en castellà.