Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària rep el premi de Política Territorial i Funció Pública a la innovació pel servici 'DIVA' de devolució de l'IVA a viatgers

Premie a la innovació en la gestió pública

  • Gairebé 60 aeroports, ports i duanes terrestres compten ja amb este sistema de validació electrònica per al  segellat de documents als viatgers amb dret al reemborsament de l'IVA
  • Amb motiu del ‘Brexit’, i amb l'objectiu de facilitar la devolució de l'impost als ciutadans britànics, l'Agència ha reforçat les duanes més afectades amb 38 nous quioscos DIVA 

6 d'abril de 2021.- L'Agència Tributària ha rebut hui el Premi a la Innovació en la Gestió Pública que atorga el Ministeri de Política Territorial i Funció Pública per la digitalització del procés de devolució de l'IVA a viatgers (‘DIVA ’). El sistema es troba ja implantat en 58 aeroports, ports i duanes terrestres d'Espanya per a facilitar el reemborsament de l'impost a viatgers no residents a la Unió Europea.

El ministre de Política Territorial i Funció Pública, Miquel Iceta, ha lliurat el guardó al director general de l'Agència Tributària, Jesús Gascón,  en el marc de la XIII edició dels ‘Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública’, celebrada a Madrid.

Amb este guardó es reconeix com pràctica innovadora en la gestió pública la digitalització completa del procés de devolució d'IVA a viatgers i la consegüent superació dels inconvenients que suposava als turistes extracomunitaris l'antic sistema manual per al segellat dels documents acreditatius del dret al reemborsament de l'impost.

L'Agència Tributària ha alineat en este projecte la necessària tasca del control tributari i duaner i el seu compromís de servici públic, creant un procés d'alt valor afegit dins del turisme de compres.

Facilitats al xicotet comerç

Un element essencial en el projecte ‘DIVA’, que va entrar en funcionament fa ara més de quatre anys, ha sigut la creació d'un model sensible a les necessitats del xicotet comerç. L'Agència Tributària ha establit un sistema digital que permet a tota mena d'empreses, independentment de la seua capacitat tecnològica, el fàcil accés als beneficis comercials de la devolució de l'IVA a viatgers. En este sentit, el 96% dels comerços que faciliten l'ús de la DIVA als viatgers són xicotetes i mitjanes empreses (el 49%, microempreses).

El sistema ‘DIVA’ ha tingut com a pilar bàsic la col·laboració estratègica entre el sector públic i el sector privat per a conjugar les necessitats del comerç, les institucions portuàries i aeroportuàries, les institucions públiques amb competències en el sector turístic i de comerç, i els propis turistes que ens visiten cada any.

Reforce pel Brexit

Amb motiu de l'entrada en vigor efectiva del ‘Brexit’, el passat 1 de gener, l'Agència Tributària va reforçar amb 38 nous quioscos ‘DIVA’ les duanes més afectades pel moviment de viatgers amb origen o destí el Regne Unit, a l'efecte de facilitar la devolució de l'impost als ciutadans britànics.

El sistema de devolució és molt senzill. El viatger efectua les compres en una tendisca que oferisca el formulari electrònic DIVA (d'ús obligatori des de l'any 2019), la tendisca li lliura un document de reemborsament amb un codi de barres o codi QR i el viatger valguda aquell document en un quiosc ‘DIVO’ sense necessitat d'acudir a una oficina de Duanes. Finalment, amb el document validat, pot sol·licitar el reemborsament en una empresa col·laboradora o directament a la tendisca.