Saltar al contingut principal

Comença la Campanya de Renda amb reforce de l'assistència per a afectats per ERTO i perceptors del IMV, i amb més facilitats per a autònoms, arrendadors i inversors

Campanya de Renda 2020

  • Les presentacions per Internet comencen hui i en 48 hores es rebran les primeres devolucions d'una campanya en la que es preveuen 21.570.000 declaracions, d'elles dos terços per retornar per un import de 10.857 milions
  • Els afectats per ERTO i perceptors de l'Ingrés Mínim Vital (IMV) estan rebent cartes informatives i tindran assistència personalitzada per a la presentació, al mateix temps que s'establix una opció de fraccionament en sis mesos sense interessos per a contribuents en ERTO amb resultat de la declaració per ingressar
  • Els contribuents amb activitats econòmiques en estimació directa que porten els seus llibres d'acord amb el format proposat per l'Agència podran bolcar el contingut automàticament a ‘RENDA WEB’ i agilitzar la presentació de la seua declaració
  • El pla ‘Li Telefonem’ de confecció telefònica de declaracions arrancarà el 6 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 4 de maig, mantenint el reforç de la seua capacitat disposat l'any passat per la pandèmia

7 d'abril de 2021.- L'Agència Tributària obri hui el termini per a confirmar o modificar i presentar per Internet la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2020 (IRPF 2020). Les devolucions s'iniciaran en 48 hores, el pròxim divendres. L'Agència ha dissenyat la campanya que arranca ara amb un reforce de l'assistència personalitzada per a dos col·lectius que poden requerir una ajuda singular en estos moments: els afectats per regulacions temporals de treball (ERTO) i els perceptors de l'Ingrés Mínim Vital (IMV). Al seu torn, i com via de facilitació de liquiditat, s'establix una opció de fraccionament en sis mesos sense interessos per a contribuents en ERTO amb resultat de la declaració per ingressar.

La campanya també compta amb millores que faciliten la presentació de la declaració a contribuents amb activitats econòmiques en règim d'estimació directa i objectiva, arrendadors i inversors.

Està previst que es presenten 21.570.000 declaracions, un 2,1% més que l'any anterior. D'aquell total, es preveu que 14.330.000 donen dret a devolució, dos terços del total i un 1% menys que l'any anterior, per un import estimat de 10.857 milions d'euros. Aquells contribuents que compten amb declaracions per ingressar (prop de 5.960.000, un 5,7% més, per un import de 12.976 milions), no realitzaran els primers pagaments fins el final de la campanya.

El termini de presentació finalitza el 30 de juny per a declaracions tant per ingressar com per retornar, si bé el termini en les declaracions per ingressar amb domiciliació bancària conclourà el 25 de juny. L'atenció telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla ‘Li Telefonem ’) comença el 6 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 4 de maig, i l'atenció presencial en oficines s'inicia el 2 de juny (sis dies abans que l'any passat), amb sol·licitud de cita a partir del 27 de maig. L'atenció personalitzada, per telèfon i en oficines, seguirà comptant amb el suport de CA i ajuntaments.

Anticipació de servicis

Novament en esta campanya els contribuents han comptat amb caràcter anticipat amb els principals servicis d'assistència en campanya, cas de la descàrrega i visualització de les dades fiscals, l'obtenció del número de referència per a la presentació i l'‘App’, que comptarà amb noves millores per a facilitar la navegació i la usabilitat, com la incorporació del mateix accés directe (‘clic to call ’) al telèfon d'informació tributària existent en el web de l'Agència.

Gràcies a aquella anticipació de servicis, més d'un milió de contribuents han accedit ja a les seues dades fiscals per a la gestió i presentació de la seua declaració, de manera que han tingut l'oportunitat de preparar-se amb temps per poder, si el desitgen, presentar la declaració des del primer dia a través de RENDA WEB, agilitzant així també les devolucions que, si escau, els corresponguen.

Assistència per a afectats per ERTO i perceptors del IMV

Les previsions de campanya vénen clarament condicionades per l'augment d'obligats a declarar com a conseqüència de l'ERTO (més declaracions previsiblement per ingressar) i per l'obligatorietat de presentar declaració per a tots els perceptors de l'Ingrés Mínim Vital (un 26,9% més de declaracions amb resultat zero – ni per ingressar, ni per retornar –, ja que el IMV és renda exempta i es tracta de perceptors amb rendes baixes).

Sense l'efecte d'ambdós col·lectius, el nombre de declaracions descendiria lleugerament respecte a l'any anterior, igual que les declaracions amb saldo per ingressar, degut a l'efecte que ha tingut la paralització d'activitat per la pandèmia en les rendes derivades d'activitats econòmiques, les del capital i els guanys patrimonials derivats de transmissions d'immobles.

Pensant especialment en la necessitat d'ajuda que puguen tindre ambdós col·lectius, l'Agència ha dissenyat un reforce de l'assistència personalitzada en esta campanya, tant per a la resolució de dubtes, com per a la confecció, si escau, de la declaració. Addicionalment, s'estan enviant cartes informatives a perceptors de prestacions per ERTO que passen a ser nous declarants i a sol·licitants del IMV, amb instruccions per a la presentació de la declaració. Prèviament, i amb motiu de la posada a disposició de les dades fiscals, el passat 24 de març, l'Agència Tributària ja va oferir en la seua pàgina web una sèrie de recomanacions per a estos contribuents.

Específicament per als perceptors de prestacions per ERTO pendents d'un possible reintegre d'excessos per part del Servei Públic d'Ocupació, l'Agència Tributària recomana endarrerir la presentació si el contribuent no té confirmació de la quantitat que s'ha de reintegrar. D'aquesta manera, dóna més temps al SEPE per a haver pogut comunicar l'actualització de les seues dades a l'Agència, de manera que les dades fiscals i l'esborrany puguen recollir la informació correcta.

En este sentit, cal recordar que RENDIX WEB (la ferramenta universal per a la gestió de totes les declaracions independentment del canal de confecció i presentació) tota vegada que el contribuent inicia sessió, o reprén una anterior, oferix les dades més actualitzats possibles en disposició de l'Agència Tributària. Paral·lelament, l'Agència ha dissenyat este any el servici de manera que el trasllat de la informació disponible en el cas de l'ERTO serà automàtic i modificable, si més no, pel contribuent.

Millores per a autònoms en mòduls

Addicionalment, RENDA WEB facilitarà la declaració als autònoms en mòduls (estimació objectiva) que es van beneficiar l'any passat de mesures de suport als sectors més afectats per la pandèmia mitjançant reduccions en el rendiment net subjecte a tributació (el sistema incorporarà automàticament els percentatges incrementats del 20% i el 35% en les activitats corresponents) i mitjançant l'eliminació dels dies d'activitat afectats per l'estat d'alarma i per suspensions d'activitat decidides posteriorment per les CA.

En el cas de l'eliminació de dies d'activitat, RENDA WEB no permetrà reduir del còmput menys dies que els 99 de l'estat d'alarma durant el primer semestre, i recordarà la possibilitat d'eliminar també els dies en què l'activitat va estar suspesa per unes o altres CA durant el segon semestre de l'any.

Tampoc es computarà com a període treballat les hores corresponents a aquells dies, ni es computarà en els mòduls corresponents la part proporcional a aquells dies de distancies recorregudes i consums energètics. D'esta manera, es facilita als autònoms el màxim aprofitament possible d'estes mesures de suport introduïdes l'any passat.

Més facilitats per a activitats econòmiques, lloguers i accions

D'altra banda, s'introduïxen en RENDA WEB una sèrie de millores per a facilitar la declaració especialment a tres col·lectius, com són els contribuents que declaren rendiments d'activitats econòmiques en estimació directa, els arrendadors i els inversors en general.

En el cas d'activitats econòmiques, aquesta campanya és la primera en la que els contribuents en règim d'estimació directa podran agilitzar la presentació mitjançant el bolcat automàtic a RENDA WEB de la informació dels seus llibres registre necessari per a la declaració, sempre que el format de llibres que utilitzen siga el que oferix l'Agència a través de la seua pàgina web. En eixe cas, l'exportació serà immediata i es facilitarà sensiblement la declaració.

En relació amb els arrendadors, este any RENDA WEB ja permetrà determinar automàticament l'amortització (principal despesa deduïble en matèria de lloguers) a la que el contribuent té dret pels seus immobles llogats, emplenament automàtica que serà possible en aquells casos en què l'any passat ja haja complimentat la informació necessària.

Al seu torn, la ferramenta ‘cartera de valors’ posada en marxa fa dos anys, permet a partir d'ara un bolcat automàtic de les operacions amb accions cotitzades realitzades en l'exercici i oferix un resultat net a l'efecte de declaració, també per a supòsits complexos d'operacions societàries que poden implicar ajornament de tributació, o d'operacions de ‘split’ i ‘contrasplit’ que afecten a futurs càlculs de guanys derivats de les vendes posteriors d'accions.

Esta millora suposa un important avanç en la facilitació de la declaració als xicotets inversors, que amb la cartera de valors ja podien visualitzar en RENDA WEB la composició de la cartera a 1 de gener de l'any de merite de l'impost (per a esta campanya, 2020) i les operacions de l'exercici, i també bolcar totes les rendes generades per la venda d'accions cotitzades, però encara havien de completar dades en operacions complexes. Més de 92.000 contribuents van utilitzar esta ferramenta l'any passat en la Campanya de Renda. A partir d'este any, el càlcul de les plusvàlues i minusvalideses és automàtic per a la gran majoria de supòsits.

Predicció d'errors en la declaració

Com ja s'havia anticipat en les Directrius de Control de l'Agència per a 2021, esta Campanya de Renda comptarà amb una nova ferramenta que facilitarà als contribuents evitar errors recurrents en la declaració i, amb això, el risc d'una posterior regularització per part de l'administració.

Amb tècniques d'aprenentatge automàtic a partir de regularitzacions d'anys anteriors, la nova ferramenta farà una selecció de contribuents que poden cometre equivocacions en determinades caselles de l'apartat de rendiments del treball (retribucions dineràries i en especie, ingressos a compte, cotitzacions i retencions, entre altres). Si el contribuent modifica alguna d'aquestes caselles, se li recordarà que ha modificat els imports que figuren en les dades fiscals perquè confirme que està modificant correctament les dades.

Millores en l'‘app’

Per a aquesta campanya l'aplicació mòbil compta amb certes millores per a seguir reforçant la seua accessibilitat, usabilitat i experiència d'usuari. D'altra banda, i com cada any, a més de presentar la declaració, l'‘app ’permet modificar l'assignació tributària i el codi IBAN, consultar les dades fiscals de campanyes anteriors o anul·lar una cita prèviament concertada.

Quant al funcionament general de l'‘app’, és el mateix de l'any passat. Aquells contribuents amb declaracions més senzilles podran presentar la seua Renda ‘en un només clic’, o, si requerixen completar alguna dada, seran redirigits automàticament a RENDA WEB, però la resta de declarants compten igualment amb esta potent ferramenta d'assistència que els facilita l'obtenció i renovació del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges ‘push’ amb informació d'interés, com el moment de l'emissió de la devolució.

L'‘app ’es pot utilitzar en dispositius diferents (mòbils i tauletes) i admet fins 20 usuaris identificats, cadascun amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i aplegats, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes. 

Pla ‘Li Telefonem’

A més de la presentació per Internet a través de la pàgina de l'agència (sede.agenciatributaria.gob.es ) i de l'aplicació mòbil, els contribuents menys habituats a les noves tecnologies que requerisquen assistència personalitzada tornaran a tindre en el pla ‘Li Telefonem’ de confecció telefònica de declaracions una potent alternativa a l'assistència presencial en oficines.

El pla ‘Li Telefonem’ manté el reforç de la seua capacitat dissenyat l'any passat per la pandèmia, arrancant el 6 de maig (sol·licitud de cita a partir del 4 de maig) i amb servici fins el final de la campanya.

Una vegada que el contribuent demana cita (es recomana la sol·licitud per Internet o mitjançant servici automàtic en el 901 12 12 24) i tria horari de matí o de vesprada, el sistema li proposa un dia i una hora en la que rebrà la dita del funcionari de l'Agència Tributària. A favor de la pròpia agilitat del servici, resulta molt convenient que el contribuent tinga disponible la informació i documentació necessària per a realitzar la declaració quan li telefone l'Agència.

Qui no estan obligats a declarar 

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, este límit es reduïx si els rendiments procedixen de més d'un pagador (excepte excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retindre i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit és de 14.000 euros anuals.

Ambdós límits seguixen sent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments íntegres:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un tope conjunt de 1.600 euros.

  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, i altres guanys patrimonials derivats d'ajuts públics, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

    Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que compten amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

    Revisió de dades personals i econòmics 

    Sempre resulta convenient revisar l'esborrany de declaració que oferix l'Agència Tributària. A través de RENDA WEB la informació serà la més actualitzada possible però, si més no, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent haja d'incorporar a l'esborrany de declaració.

    Alguns casos típics que aconsellen esta revisió són els següents:

  • Percepció de prestacions per ERTO

  • Immobles i les seues referències cadastrals

  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2020)

  • Arrendaments d'immobles

  • Transmissions

  • Aportacions a plans de pensions

  • Quotes sindicals

  • Percepcions per subvencions

  • Deduccions familiars i per maternitat

  • Deducció per inversió en habitatge habitual

  • Deduccions autonòmiques

    Com obtindre ‘Clau PIN’ i el número de referència?

    El número de referència i ‘Clau PIN’ seguixen sent, al costat del certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a RENDA WEB i a uns altres servicis de Campanya de Renda, com la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.

    L'obtenció de Clau PIN requerix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior tota vegada que el necessite el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·liciten a través de l'opció oferida en la icona de la pàgina web de l'AEAT ‘Clau PIN’. En este cas, haurà de proporcionar el DNI, la seua data de validesa i el número de mòbil. També és possible efectuar el registre previ per videotrucada, o en les oficines de l'Agència, aportant el DNI i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de documentació addicional.

    Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitge realitzar algun tràmit, podrà sol·licitar el PIN d'accés des de l'enllaç disponible en el propi tràmit, o des de l'‘app’. Per això haurà de consignar el NIF i la data de validesa del DNI, al que s'afegix una clau d'accés de quatre caràcters que ja li vindrà donada per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres dígits que, juntament amb la clau d'accés, formen el codi d'accés necessari per a realitzar els seus tràmits.

    Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servici REN0 en la pàgina de l'Agència, se sol·licitarà el NIF, la casella 505 de la Renda 2019 i la data de validesa del propi DNI. Als no declarants en l'exercici anterior, o amb la casella de la seua Renda 2019 amb valor zero, en lloc de la casella 505 se'ls sol·licitaran determinats dígits del codi d'un compte bancari de la que siga titular el contribuent. Amb l'objectiu de facilitar la seua utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.

    Vies de presentació de la declaració

    Existixen diverses vies per a presentar la declaració, segons siga el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins el 25 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins el 30 de juny, últim dia de la Campanya de Renda. La domiciliació no impedix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 5 de novembre).

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), del 7 d'abril al 30 de juny (25 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en els que es pot utilitzar esta via

Portal de Renda 2020

sede.agenciatributaria.gob.es

TOTS

APP (mòbils i tauletes)

Per retornar i ingressar (domiciliant el pagament)

Pla ‘Li Telefonem’ (sol·licitud des del 4 de maig)

  

  • Vies presencials, del 2 de juny al 30 de juny (25 de juny si es domicilia el pagament, amb càrrec el 30 de juny):

     

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en els que es pot utilitzar esta via

En les oficines de l'AEAT, CA i ens locals

Per retornar i ingressar

(domiciliant el pagament)

En les oficines de les entitats financeres col·laboradores

Per ingressar

(sense domiciliar)

Declaració de Patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota per ingressar (després d'aplicar les corresponents deduccions i bonificacions) i també per a aquells sense quota per ingressar, però que compten amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros. La declaració es presenta per via electrònica a través d'Internet.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins els 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que corresponga declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença demà i s'estén fins el 30 de juny (25 de juny per a pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant carregue en compte o en efectiu) en una entitat financera i obtindre el nombre de justificant de pagament que aporta la pròpia entitat (número de referència complet, NRC).

Principals servicis d'assistència i informació

  • Internet: sede.agenciatributaria.gob.es  i ‘app’

    (oferix informació i gestions sense horaris). 

  • Telèfon sol·licitud ‘Li Telefonem’ (a partir del 4 de maig):

    901 12 12 24 o 91 535 73 26 (servici automàtic, 24 hores)

    901 22 33 44 o 91 553 00 71 (operador, de 9 a 19 hores, L-V) 

  • Telèfon Renda Informació: 901 33 55 33 i 91 554 87 70

    (per a resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, L-V)