Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària reforçarà amb 'big data' el control d'espanyols que simulen residir a l'estranger

Directrius del Pla Anual de Control Tributari

  • S'extremarà el control sobre les plataformes de comerç electrònic en paral·lel a la implementació el 2021 de les noves regles europees d'IVA sobre la matèria
  • Continuaran les personacions en locals de negoci com a element irrenunciable de control, conjugant els drets del contribuent amb les facultats inspectores
  • L'àrea de Recaptació farà un control especial de les titularitats ‘de conveniència’ dels terminals punt de venda per a lluitar contra la col·locació del TPV a nom de tercers amb l'objectiu d'eludir embargaments
  • En l'àmbit de la lluita contra el narcotràfic i el contraban s'impulsarà la intel·ligència artificial per a l'anàlisi patrimonial i les investigacions d'emblanquine
  • Una nova ferramenta informàtica permetrà predir determinats errors en la declaració de Renda i avisar d'aquells possibles errors als contribuents que decidisquen modificar certes caselles precomplimentades de l'esborrany

1 de febrer de 2021.- L'Agència Tributària impulsarà el 2021 una línia específica per al reforç del control de persones físiques que aparenten ser no residents a Espanya. La possibilitat d'un control reforçat mitjançant ferramentes d'anàlisis massives de dades suposa una novetat en l'àmbit dels patrimonis rellevants ‘deslocalitzats’ i marca un nou impuls per a la comprovació tributària d'este perfil de contribuent.

El projecte figura en el Pla de Control Tributari 2021, directrius generals de les quals es publiquen hui en el Butlletí Oficial de l'Estat en un context de rellevants novetats normatives. Així, l'Administració tributària gestionarà dos noves figures tributàries, l'Impost sobre Determinats Servicis Digitals i l'Impost sobre Transaccions Financeres; i a això s'unix la previsible incorporació del paquet de comerç electrònic (‘e-commerce package’) amb importants novetats gestores en el pagament de l'IVA de les plataformes de comerç electrònic.

De la mateixa manera, les directrius prenen nota de què el reforçament de la prevenció i lluita contra el frau constituïx un dels components bàsics de les reformes estructurals de suport al Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència. Un dels seus pilars bàsics serà l'aprovació del projecte de Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal publicat al Butlletí de Cortes el 23 d'octubre i la seua aplicació efectiva a partir de seu entrada en vigor.

L'impacte de la crisi sanitària

D'altra banda, les directrius del Pla de Control tenen en compte l'impacte de la crisi sanitària sobre la planificació de l'Agència el 2020 i, possiblement, també 2021. Així, es planteja la consolidació i modulació de línies d'actuació que l'any passat van poder resultar afectades per la pandèmia, cas del pla de visites presencials.

També es prioritzarà el control dels riscos fiscals d'aquells contribuents que menys s'hagen vist afectats pels efectes econòmics de la COVID-19, lògicament mantenint un nivell general de control adequat, donada la necessitat de combinar l'atenció a les situacions de falta de liquiditat amb l'obligació de comprovar exercicis anteriors a la crisi dins del període de prescripció. De la mateixa manera, l'increment de bases imposables negatives pendents de compensar justifica doblement la continuació del pla especial de revisió de bases pendents iniciat l'any passat.

La pandèmia també ha incidit sobre múltiples aspectes de l'operativa empresarial que les directrius del Pla de Control prenen en consideració. Entre ells, es pot destacar el seu impacte sobre els preus de transferència (intragrup) de les multinacionals, o l'efecte que les restriccions a la mobilitat han tingut en els hàbits de consum, generant un fort repunt del comerç per Internet. Tot això té les seues implicacions a l'efecte del control tributari, que seran convenientment analitzades des de l'Agència Tributària.

Aflorament de patrimonis ‘deslocalitzats’

Dins de l'àmbit de l'anàlisi patrimonial, continuaran les labors de control sobre grans fortunes impulsat per la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants de l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau, però este any s'establix també una línia específica de control a partir de ferramentes de ‘big data’ sobre contribuents amb patrimonis rellevants que ‘deslocalitzen’ la seua residència, fingint que es troba a l'estranger quan l'Agència Tributària entén que realment residixen a Espanya.

Al llarg de l'any passat es va establir de manera sistemàtica l'anàlisi de residència sobre un ampli col·lectiu contribuents que figuren com a no residents en les bases de dades tributàries. Esta anàlisi ha facilitat l'obtenció dels indicis necessaris per poder determinar la residència al nostre país d'alguns d'aquests patrimonis rellevants, el que permetrà, a partir d'este any 2021, intensificar les actuacions de control de ciutadans deslocalitzats.

Fiscalitat internacional

En el terreny de la fiscalitat internacional, enguany es completarà el desenvolupament del nou sistema automatitzat d'anàlisi de riscos en matèria de preus de transferència, una anàlisi que es veurà també reforçat per la informació sobre mecanismes transfronterers de planificació fiscal potencialment agressiva (Directiva ‘DAC6’).

Al seu torn, es mantindrà el paper dinamitzador d'inspecciones per part de l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional, la ONFI, i en este 2021 es realitzarà una campanya específica per a verificar l'adequat compliment de les obligacions d'informació sobre operacions vinculades.

També es mantindrà el focus en la identificació d'estructures i pautes de comportament que es beneficien indegudament de la baixa fiscalitat dels paradisos fiscals i règims preferencials, i que puguen ser o siguen replicades o estandarditzades per a l'ús per part d'una pluralitat de contribuents.

Lluita contra l'economia submergida

Dins de les actuacions a realitzar en el marc de la lluita contra l'economia submergida, i com a element irrenunciable del control fiscal, se seguiran desenvolupant les habituals personacions en locals de negoci dels obligats tributaris per als supòsits en què els indicis d'incompliment es presenten amb una major claredat, tenint en compte tant les regles legals i reglamentàries vigents, com la seua interpretació pels òrgans judicials, i conjugant d'una forma equilibrada els drets dels contribuents amb les facultats inspectores.

De la mateixa manera, seguirà prestant-se atenció prioritària al treball d'equips i programes informàtics que permeten i faciliten l'alteració dels registres comptables de qualsevol tipus, i es plantejarà un treball conjunt amb associacions d'empreses especialitzades en el desenvolupament o comercialització de programa de gestió, com a forma d'evitar que es desenvolupen, difonguen, comercialitzen, baixen o usen en l'àmbit empresarial sistemes que permeten la supressió de vendes.

Al seu torn, i en el context de la interlocució permanent amb les organitzacions representatives d'autònoms i pimes, prevista en el Pla Estratègic de l'Agència, es treballarà en la incorporació de nous col·lectius amb activitat econòmica (empresarial o professional) al pla d'envie de ‘ràtios calculades d'activitat econòmica’ contrastades amb les ràtios que l'Agència considera representatives del sector i segmente econòmic corresponent.

D'altra banda, el suport jurisprudencial a les actes de la Inspecció de Treball en les que es qualifiquen els servicis prestats per treballadors pretesament autònoms a empreses de diversos sectors, com a prestacions laborals dependents, permet a l'Agència Tributària regularitzar les diferents contingències fiscals en IVA i IRPF derivades d'esta revisió en les qualificacions declarades.

El comerç electrònic

En relació amb el comerç ‘en línia’, l'Agència intensificarà el seu control, tant des de la perspectiva de la tributació directa com de la indirecta, realitzant una aproximació cooperativa, quan siga possible, per a determinar la forma més adequada d'accedir a la informació necessària de les plataformes de comerç electrònic o, en cas de no ser possible, fent valer les obligacions generals d'informació legalment previstes i el règim sancionador per incompliment.

Es pretén assegurar la completa identificació fiscal d'aquells obligats tributaris que, inclús no estant domiciliats a Espanya, realitzen el fet imposable de l'IVA per les seues vendes a consumidors finals localitzats al nostre país.

En paral·lel a la implementació el 2021 de les mesures normatives que deriven del paquet ‘e-commerce’, i per a assegurar seu adequada aplicació, l'àrea d'Inspecció extremarà el control sobre les plataformes de comerç electrònic per a evitar que este tipus d'operacions puguen eludir el pagament de les obligacions tributàries que els corresponen, en particular, a l'efecte de la tributació indirecta.

Conjuntament amb això, l'abús dels enviaments postals directes al consumidor amb caràcter no comercial des de països tercers serà objectiu prioritari en col·laboració amb l'àrea de Duanes i Impostos Especials, qui, paral·lelament, fomentarà l'ús de tècniques de ‘mineria de dades’ per a complementar l'anàlisi i control tradicional del comerç exterior posterior a la importació amb l'objectiu d'impedir l'elusió dels aranzels i de l'IVA a la importació.

I, finalment, els debats en l'àmbit d'Unió Europea sobre l'establiment d'obligacions d'obtenció i intercanvi d'informació de les plataformes de comerç electrònic (futura ‘DAC 7 ’) han de suposar un pas avance en l'assegurament d'una tributació del comerç electrònic concorde a la legalitat i anàloga a la del comerç convencional.

També se seguiran impulsant les labors de captació, sistematització i anàlisi de la informació que es vaja obtenint sobre criptomonedas, a l'efecte de facilitar les actuacions de control de la correcta tributació de les operacions realitzades i el coneixement dels fons utilitzats en l'adquisició d'estes monedes virtuals.

Lluita contra el narcotràfic i el contraban

En l'àmbit de la lluita contra el tràfic de drogues i d'altres il·lícits, s'impulsarà la implantació de tecnologies avançades basades en intel·ligència artificial, ‘big data’ i mineria de dades per a reforçar les investigacions del Servici de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària en matèria d'anàlisi patrimonial i emblanquine de capitals.

En este punt, resulta prioritària la zona del Campo de Gibraltar, en què es desenvoluparan actuacions operatives en coordinació amb la resta d'autoritats policials i judicials, en aplicació del Pla Especial del Campo de Gibraltar. També continuaran les accions operatives i de vigilància marítima que s'han vist reforçades per la prohibició legal de les ‘narcollanxes’.

L'Oficina d'Intel·ligència Marítima Central de Vigilància Duanera, juntament amb seu estructura regional, desenvoluparan noves accions per a assolir un coneixement exhaustiu del domini portuari i actuacions de col·laboració públic-privada amb les diferents autoritats per a disposar d'un major control sobre les entrades i eixides de les embarcacions en els diferents ports esportius.

En matèria de tabac, s'impulsaran mesures legals que permeten una millora del control i vigilància de la circulació i venda de full de tabac per a fins il·lícits i, en el marc dels intruments de cooperació que se'n recorden amb el Regne Unit per a la seua aplicació a Gibraltar, s'impulsarà potenciar la col·laboració amb les autoritats gibraltarenyes en la lluita contra el contraban.

Al seu torn, per part de Vigilància Duanera seguirà tenint caràcter prioritari el suport a les actuacions de lluita contra el frau fiscal més complex en totes les seues fases, especialment en el cas de les actuacions que requerixen el treball de tècniques o facultats de policia judicial en suport a la ONIF i a l'Àrea de Recaptació.

Frau en la fase recaptatòria

Juntament amb prioritats ja habituals en l'àmbit del control en fase recaptatòria, com la vigilància patrimonial dels deutors condemnats per delicte, o l'assumpció de mesures cautelars per a evitar buidatges patrimonials, enguany les labors d'investigació que donen lloc a derivacions de responsabilitat a tercers es veuran reforçades amb un control especial de les titularitats ‘de conveniència’ dels terminals punt de venda; és a dir, d'aquells supòsits en què el TPV es col·loquen baix la titularitat d'una persona diferent del deutor, ocultant-li per a evitar les actuacions d'embargament.

D'altra banda, continuaran este any els treballs d'implementació del denominat ‘NRC en línia’, un nou sistema de registre i seguiment dels ingressos gestionats a través d'entitats col·laboradores que desembocarà en un coneixement d'esta informació de manera immediata, facilitant les labors de seguiment i control dels deutes.

Impuls en l'assistència: predir errors en la Renda

En la línia marcada pel Pla Estratègic de l'Agència d'introduir millores en el compliment tributari a través de l'assistència i la prevenció, el Pla Anual de Control introduïx una novetat de rellevància en l'àmbit de l'IRPF que, previsiblement, es podrà posar ja en marxa en la pròxima Campanya de Renda: la creació d'una ferramenta per a predir errors en la declaració i advertir d'ells al contribuent.

Fent ús de tècniques d'aprenentatge automàtic a partir de regularitzacions d'anys anteriors, la nova ferramenta farà una selecció de contribuents que poden cometre equivocacions en determinades caselles de l'apartat de rendiments del treball (en el futur es podria ampliar l'abast a uns altres apartats de la declaració) per a avisar-los d'aquell eventual error si decidixen modificar l'esborrany que els oferix l'Agència i evitar així una possible regularització posterior.

En la campanya de Renda s'inclouran, paral·lelament, millores en el programa de cartera de valors i en les amortitzacions d'immobles, al mateix temps que es facilitarà a xicotets empresaris i professionals el trasllat automàtic dels llibres registre d'IRPF a la declaració.

També en l'àmbit de l'assistència, les directrius del Pla de Control preveuen la posada en funcionament efectiu de les Administracions d'assistència Digital Integral, les ADI. Després d'una prova pilote desenvolupada durant el quart trimestre de l'any passat, es consolida així la posada en marxa d'estes plataformes dirigides a prestar servicis d'informació i assistència per mitjans electrònics mitjançant la utilització de diferents canals de comunicació virtuals.

De la mateixa manera, s'estendrà l'abast de l'esborrany d'IVA a més col·lectius, es reforçaran els assistents d'IVA en funcionament i es crearan noves ferramentes d'assistència censal, al mateix temps que, en l'àmbit de Recaptació, s'impulsarà un sistema telemàtic d'assistència en el pagament al contribuent.

Al seu torn, per a millorar, simplificar i modernitzar la informació i comunicació amb els contribuents s'està treballant en modificar l'estructura de la pàgina web de l'Agència Tributària, de tal manera que, amb un enfocament dirigit a l'usuari, s'integrarà la informació del Portal d'Internet i la tramitació de la Sede Electrònica de l'Agència.