Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària posa en marxa la 'ADI', un 'taulell virtual' per a ampliar i millorar l'ajuda al contribuent

Foment del compliment voluntari

  • L'Administració Digital Integral arribarà a comptar amb més de 300 funcionaris especialitzats per a atendre telemàticament a contribuents de tot el territori nacional
  • La ADI oferix una major amplitud d'horaris i evita la necessitat de desplaçaments a les oficines tradicionals, que mantindran l'ajuda presencial com fins ara
  • Anirà desplegant gradualment els seus servicis d'informació i assistència, i comptarà amb quatre sedes: València, Madrid, Galícia i Andalucía
  • Ja estan en funcionament la ADI de València, centrada en IVA, mòduls, tràmits censals i les gestions duaneres més habituals; i la de Madrid, dedicada a certs controles d'IRPF
  • Emprenedors que inicien la seua activitat, autònoms i pimes, arrendadors i professionals tributaris, principals beneficiaris d'un nou model complementari d'assistència al contribuent

11 de febrer de 2021.- L'Agència Tributària ha posat en servici la nova Administració Digital Integral (‘ADI’), un ‘taulell virtual’ dissenyat baix la premissa de facilitar el compliment voluntari amb més i millor informació i assistència al contribuent per part d'una Administració Tributària més àgil, dinàmica i pròxima.

Complementant l'ajuda presencial tradicionalment prestada en les oficines físiques, que continuarà com fins ara, des de la ADI més de 300 funcionaris especialitzats es dedicaran en exclusiva a atendre de forma personalitzada no presencial a contribuents de tot el territori nacional.

Oferiran el seu servici d'ajuda a un ampli col·lectiu de beneficiaris potencials – entre els que destaquen emprenedors que inicien la seua activitat, autònoms i pimes, arrendadors i professionals tributaris, així com contribuents que necessiten assistència per a la tramitació de procediments tributaris –, amb més amplitud d'horari que les oficines convencionals i evitant al ciutadà desplaçaments innecessaris.

La creació de la ADI, un dels principals projectes del Pla Estratègic de l'Agència 2020-2023, sorgix de la possibilitat que hui dia oferixen les noves tecnologies per a unir el millor dels dos grans vectors tradicionals d'assistència al contribuent, als quals la ADI complementa a partir d'ara: l'habitual ajuda presencial i l'alternativa telemàtica d'autoservei de qualitat.

Un sistema multicanal integrat

L'Administració Digital Integral serà multicanal, superant el concepte tradicional d'assistència personalitzada mitjançant centres d'atenció telefònica. Per a prestar el seu servici, comptarà amb les diferents ferramentes telemàtiques que oferix la tecnologia actual, des d'assistents virtuals fins xats instantanis i videotrucades, passant pel telèfon tradicional i el ‘clic to call’ (botó de dita en el web), entre altres canals. La utilització d'una o una altra ferramenta, o de diverses d'elles consecutivament, dependrà de cada servici i tràmit, i del grau d'identificació electrònica requerit en cada cas.

A més, s'implanta també un model integrat d'accés als servicis que oferix l'Agència Tributària, ja que l'ajuda que oferix la ADI s'incardina amb la resta de funcionalitats i tràmits que realitza l'Administració Tributària.

Així, un contribuent que inicialment té un dubte en matèria d'IVA, o que sol·licita informació sobre una notificació rebuda, pot rebre l'ajuda de la ADI per a presentar una declaració o per a donar resposta al requeriment de l'Administració, resolent el tràmit pendent d'una sola vegada i evitant-se temps i desplaçaments a l'oficina de l'Agència, ja que es replica a distancia el funcionament d'un taulell físic tradicional.

Els avantatges del taulell virtual

Juntament amb la facilitat i comoditat d'accés per al contribuent per no haver d'acudir físicament a l'oficina, la ADI oferix un horari ampliat, de 9 a 19 hores, que duplica al que es dedica a l'atenció al públic en les oficines físiques.

D'altra banda, i al comptar amb personal especialitzat i exclusivament dedicat a l'assistència, es reforça l'homogeneïtat i la qualitat del servici al contribuent, el que afavorix, al seu torn, la unitat de criteri en l'aplicació de la norma tributària i, amb això, la seguretat jurídica.

Com funciona i quins servicis presta?

La integració de l'Administració Digital Integral amb els diferents tràmits i servicis de l'Agència es traduïx en què el contribuent, en una gran varietat de supòsits, sol·licitarà l'ajuda davant una situació concreta que se li està donant en visc, en aquell moment.

Seria, per exemple, el cas d'un contribuent que es troba amb dificultats per a presentar una declaració trimestral d'IVA i se li oferix la possibilitat d'ajudar-li en la presentació, o que ha rebut una notificació de l'Agència que inclou un telèfon per al cas de què necessite aclariments.

També els diferents assistents virtuals existents en matèria d'IVA i censos seran un canal d'accés a la ADI, de manera que el sistema pot detectar dificultats (repetició d'errors, o un temps prolongat d'ús de la ferramenta) i, automàticament, al contribuent li apareix un oferiment d'ajuda mitjançant el sistema de xat instantani.

El tipus d'ajuda es dividix en dos parts, la informació, per als casos en què el contribuent únicament necessita consultar com tributa una operació, quin tràmit ha de realitzar en un determinat supòsit, etc; i l'assistència per a presentar una declaració, o per a respondre a un procediment iniciat per l'Agència.

En l'àmbit de la informació, entre altres servicis la ADI resol inicialment dubtes sobre IVA, altes, modificacions i baixes d'activitat, i també sobre notificacions que ha rebut el contribuent.

Al seu torn, en l'àmbit de l'assistència es facilita la presentació de declaracions censals, trimestrals d'IVA per a arrendadors i per a autònoms i pimes que inicien la seua activitat, i trimestrals de contribuents en mòduls i declaracions complementàries d'IRPF d'anys anteriors, així com, en matèria duanera, declaracions simplificades d'importació i devolucions de gasoil agrícola i professional. Al llarg d'este any s'ampliarà l'assistència a uns altres servicis, com l'ajuda a la presentació de declaracions complementàries d'IRPF.

La ADI també oferirà en breu un nou producte, denominat ‘Informa+’, que consistix en la sol·licitud, per part del contribuent, d'una resposta per escrit a seu consulta, de manera que puga tindre certesa jurídica sobre el tractament tributari d'una determinada operació econòmica que preveu realitzar.

Després de l'arranque a València amb informació i assistència en IVA, mòduls, tràmits censals i les gestions duaneres més habituals; i a Madrid amb certs controles d'IRPF, al llarg de 2021 s'incorporarà la sede de Galícia, a què seguirà la d'Andalucía el 2022. Si més no, totes les sedes de la ADI tindran competència nacional.