Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària oferix un "Informador" de Renda integral per a la resolució en línia de dubtes en la confecció de la declaració

Campanya de Renda 2021

  • El període de declaració comença hui per a les presentacions per Internet i en 48 hores es rebran les primeres devolucions d'una campanya en la que s'esperen 21.921.000 declaracions, d'elles dos terços per retornar per un import d'11.122 milions d'euros
  • L'‘Informador ’de Renda, i un altre específic per a activitats econòmiques, oferixen des del web de l'Agència més de 800 respostes als dubtes més destacades i es connecten amb un xat atés per especialistes de l'Administració Digital Integral que podran realitzar els aclariments necessaris
  • El pla ‘Li Telefonem’ arrancarà el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig, mantenint una capacitat que l'any passat va permetre a este sistema de confecció telefònica de declaracions concentrar gairebé el 70% de tota l'assistència personalitzada en campanya

6 d'abril de 2022.- L'Agència Tributària obri hui el termini per a confirmar o modificar i presentar per Internet la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2021 (IRPF 2021). Les devolucions s'iniciaran en 48 hores, el pròxim divendres. Als habituals servicis d'assistència s'afegirà en esta campanya un ‘Informador’ de Renda integral per a la resolució dels principals dubtes dels contribuents a l'hora de confeccionar la seua declaració, i amb la possibilitat addicional de contactar via xat amb personal especialitzat de l'Administració Digital Integral, la ADI, per a aclarir les qüestiones que queden pendents.

Està previst que es presenten 21.921.000 declaracions, un 0,9% més que l'any anterior. D'aquell total, s'espera que 14.350.000 donen dret a devolució, dos terços del total i un 1,1% més que l'any anterior, per un import estimat d'11.122 milions d'euros (5,8% més). Els contribuents que compten amb declaracions per ingressar (prop de 5.971.000, un 1,5% menys, per un import de 13.400 milions), igual que cada any no realitzaran els primers pagaments fins el final de la campanya.

El termini de presentació finalitzarà el 30 de juny per a declaracions tant per ingressar com per retornar, si bé el termini en les declaracions per ingressar amb domiciliació bancària conclourà el 27 de juny.

L'atenció telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla ‘Li Telefonem ’) comença el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig, i l'atenció presencial en oficines s'inicia l'1 de juny, amb sol·licitud de cita a partir del 26 de maig. L'atenció personalitzada, per telèfon i en oficines, seguirà comptant amb el suport de CA i ajuntaments.

Anticipació de servicis

En una campanya amb una estructura molt similar a la passada, la principal novetat en matèria de calendari es concreta en una major anticipació que els anys anteriors dels principals servicis d'assistència, cas de la descàrrega i visualització de les dades fiscals, l'obtenció del número de referència per a la presentació i l'actualització de l'‘app ’per a la campanya.

Els últims anys, estos servicis es posaven a disposició dels contribuents en l'entorn de l'última setmana de març, mentre que de cara a aquesta campanya la sol·licitud del número de referència està disponible des del 8 de març i des del 16 de març l'accés a les dades fiscals i a l'‘app ’actualitzada.

Gràcies a esta anticipació de servicis, més d'1.290.000 contribuents han accedit ja a les seues dades fiscals, i més d'1.233.000 han obtingut el número de referència per a la gestió i presentació de la seua declaració, de manera que han tingut l'oportunitat de preparar-se amb temps per poder, si el desitgen, presentar la declaració des del primer dia a través de ‘RENDA WEB’, agilitzant així també les devolucions que, si escau, els corresponguen.

L'‘Informador ’de Renda: un servici integral d'assistència

La principal novetat d'esta campanya és la posada en funcionament d'una versió renovada i ampliada de l'‘Informador ’de Renda i la creació d'un altre específic sobre activitats econòmiques. Esta ferramenta, accessible en el web de l'Agència dins de l'apartat dedicat a la campanya, inclou els blocs d'ajuda en Renda estructurats i sistematitzats per poder anar oferint la informació sol·licitada a partir de preguntes senzilles realitzades per la pròpia ferramenta, que permet també conservar el diàleg i la resposta en format PDF.

Amb esta ampliació de continguts, l'‘Informador ’passa a ser un servici integral d'assistència en línia amb més de 800 respostes als dubtes més destacades de tot l'impost en matèries com ara les novetats de campanya, l'obligació de declarar, opcions de tributació i situacions personals i familiars, beneficis fiscals, immobles i productes financers, així com les incloses en l'‘Informador ’específic sobre activitats econòmiques. Tot això a partir de 23 apartats inicials de continguts (13 de l'‘Informador ’general i 10 del dedicat a activitats econòmiques).

També com a novetat, els diferents blocs d'informació es connecten a un xat que atenen especialistes de la ADI en horari de nou del matí a set de la vesprada, permetent així una assistència personalitzada per a les qüestiones que hagen quedat pendents de resoldre en les respostes de l'‘Informador’.

L'‘Informador’, en seu doble vessant, general i específica d'activitats econòmiques, estarà disponible tot l'any, de manera que podrà donar servici a dubtes que sorgisquen sobre l'aplicació de l'impost més enllà del període concret de presentació de la declaració.

Pla ‘Li Telefonem’

En esta campanya el pla ‘Li Telefonem’ de confecció de declaracions per telèfon mantindrà una capacitat que l'any passat va permetre realitzar 1.153.000 declaracions per esta via, gairebé el 70% de totes les declaracions presentades amb assistència personalitzada.

Davant els bons resultats d'esta fórmula d'assistència, en aquesta campanya es manté el seu calendari de funcionament. El pla ‘Li Telefonem’ arrancarà el 5 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 3 de maig i servici fins el final de la campanya, de manera que els contribuents menys habituats a les noves tecnologies que requerisquen assistència personalitzada tornaran a comptar amb una potent alternativa a l'assistència presencial en oficines, podent accelerar la presentació i, amb això, l'eventual devolució que corresponga.

Una vegada que el contribuent demana cita (es recomana la sol·licitud per Internet o mitjançant servici automàtic el 91 535 73 26, o en el 901 12 12 24) i tria horari de matí o de vesprada, el sistema li proposa un dia i una hora en la que rebrà la dita de l'Agència Tributària. A favor de la pròpia agilitat del servici, resulta molt convenient que el contribuent tinga disponible la informació i documentació necessària per a realitzar la declaració quan li telefone l'Agència.

Millores en l'‘app’

La campanya d'este any compta també amb millores en l'aplicació mòbil de l'Agència per a seguir avançant en l'accessibilitat, usabilitat i experiència d'usuari, destacant la possibilitat de presentar tant la pròpia declaració com la de fins cinc membres més de la unitat familiar sense necessitat de tancar la sessió per a obrir les corresponents a estes altres presentacions.

També com a novetat, este any s'incorpora un component de navegació a la part inferior de la pantalla del dispositiu que facilita una navegació guiada al contribuent.

Estes millores, juntament amb la ja tradicional utilització de la pàgina web de l'AEAT (https://sede.agenciatributaria.gob.es ) contribuïxen a agilitzar per via telemàtica la presentació de la declaració i, per tant, també les devolucions.

D'altra banda, i com cada any, a més de presentar la declaració, l'‘app ’permet modificar l'assignació tributària i el codi IBAN, consultar les dades fiscals de campanyes anteriors o anul·lar una cita prèviament concertada.

Quant al funcionament general de l'‘app’, és el mateix d'anys anteriors. Aquells contribuents amb declaracions més senzilles podran presentar la seua Renda ‘en un només clic’, o, si requerixen completar alguna dada, seran redirigits automàticament a RENDA WEB, però la resta de declarants compten igualment amb esta potent ferramenta d'assistència que els facilita l'obtenció i renovació del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges ‘push’ amb informació d'interés, com el moment de l'emissió de la devolució.

L'APP es pot utilitzar en dispositius diferents (mòbils i tauletes) sense limitació, i admet fins 20 usuaris identificats, cadascun amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i aplegats, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes; i, com a novetat, la visualització dels diferents resultats de declaració en una mateixa pantalla.

Cal recordar que, per a accedir als servicis personalitzats, cas de la presentació de declaracions, per raons de seguretat es requerirà que el terminal compte amb un sistema de bloquege de pantalla activat.

Utilitats en ‘RENDA WEB’

La campanya comptarà també amb certes modificacions en ‘RENDA WEB’ per a donar cabuda a novetats normatives, cas de la consideració com a despesa deduïble de les rebaixes en el lloguer de locals practicades entre gener i març de l'any passat, o les noves deduccions per millora de l'eficiència energètica dels habitatges. També s'incorporen, tant en Renda com en la declaració de l'impost sobre el patrimoni, apartats específics per a la declaració de les monedes virtuals.

Al seu torn, es manté la ferramenta per a la predicció d'errors que es va posar en funcionament l'any passat amb l'objectiu d'ajudar als contribuents a evitar errors recurrents en la declaració i, amb això, el risc d'una posterior regularització per part de l'administració.

Amb tècniques d'aprenentatge automàtic a partir de regularitzacions d'anys anteriors, la ferramenta fa una selecció de contribuents que poden cometre equivocacions en qualsevol casella de l'apartat de rendiments del treball. Si el contribuent modifica alguna d'aquestes caselles, se li recordarà que ha modificat els imports que figuren en les dades fiscals perquè decidisca si vol continuar amb aquella modificació.

Qui no estan obligats a declarar

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, este límit es reduïx si els rendiments procedixen de més d'un pagador (excepte excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retindre i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit és de 14.000 euros anuals.

Ambdós límits seguixen sent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments íntegres:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un tope conjunt de 1.600 euros.
  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, i altres guanys patrimonials derivats d'ajuts públics, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que compten amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

D'altra banda, es recorda que els beneficiaris de  l' Ingrés Mínim Vital han de presentar la declaració, d'acord amb la normativa que establix el IMV.

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar l'esborrany de declaració que oferix l'Agència Tributària. A través de RENDA WEB la informació serà la més actualitzada possible però, si més no, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent haja d'incorporar a l'esborrany de declaració.

Alguns casos típics que aconsellen esta revisió són els següents:

  • Immobles i les seues referències cadastrals
  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2021)
  • Arrendaments d'immobles
  • Transmissions
  • Aportacions a plans de pensions
  • Quotes sindicals
  • Percepció de prestacions per ERTO
  • Percepcions per subvencions
  • Deduccions familiars i per maternitat
  • Deducció per inversió en habitatge habitual
  • Deduccions autonòmiques

Com obtindre ‘Clau PIN’ i el número de referència?

El número de referència i ‘Clau PIN’ seguixen sent, al costat del certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a RENDA WEB i a uns altres servicis de Campanya de Renda, com la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.

L'obtenció de Clau PIN requerix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior tota vegada que el necessite el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·liciten a través de l'opció oferida en l'apartat de la pàgina web de l'AEAT ‘Clau PIN’. En este cas, haurà de proporcionar el DNI, la seua data de validesa i el número de mòbil. També és possible efectuar el registre previ per videotrucada, o en les oficines de l'Agència, aportant el DNI i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de documentació addicional.

Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitge realitzar algun tràmit, podrà sol·licitar el PIN d'accés des de l'enllaç disponible en el propi tràmit, o des de l'‘app’. Per això haurà de consignar el NIF i la data de validesa del DNI, al que s'afegix una clau d'accés de quatre caràcters que ja li vindrà donada per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres caràcters que, juntament amb la clau d'accés, formen el codi d'accés necessari per a realitzar els seus tràmits.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servici REN0 en la pàgina de l'Agència, se sol·licitarà el NIF, la casella 505 de la Renda 2020 i la data de validesa del propi DNI. Als no declarants en l'exercici anterior, o amb la casella de la seua Renda 2020 amb valor zero, en lloc de la casella 505 se'ls sol·licitaran els últims dígits del codi d'un compte bancari de la que siga titular el contribuent. Amb l'objectiu de facilitar la seua utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.

Vies de presentació de la declaració

Existixen diverses vies per a presentar la declaració, segons siga el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins el 27 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins el 30 de juny, últim dia de la Campanya de Renda. La domiciliació no impedix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 7 de novembre).

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), del 6 d'abril al 30 de juny (27 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en els que es pot utilitzar esta via

Portal de Renda 2021

https://sede.agenciatributaria.gob.es

TOTS

‘App’ (mòbils i tauletes)

Per retornar i ingressar (domiciliant el pagament)

Pla ‘Li Telefonem’ (sol·licitud des del 3 de maig)

  • Vies presencials, de l'1 de juny al 30 de juny (27 de juny si es domicilia el pagament, amb càrrec el 30 de juny):

VIES DE PRESENTACIÓ

Casos en els que es pot utilitzar esta via

En les oficines de l'AEAT, CA i ens locals

Per retornar i ingressar

(domiciliant el pagament)

En les oficines de les entitats financeres col·laboradores

Per ingressar

(sense domiciliar)

Declaració de Patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota per ingressar (després d'aplicar les corresponents deduccions i bonificacions) i també per a aquells sense quota per ingressar, però que compten amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros. La declaració es presenta per via electrònica a través d'Internet.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins els 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que corresponga declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença hui i s'estén fins el 30 de juny (27 de juny per a pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant carregue en compte) en una entitat financera i obtindre el nombre de justificant de pagament que aporta la pròpia entitat (número de referència complet, NRC).

Principals servicis d'assistència i informació

91 535 73 26 i 901 12 12 24 (servici automàtic, 24 hores)

91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, L-V)

  •  Telèfon Renda Informació: 91 554 87 70 i 901 33 55 33 (per a resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, L-V)