Saltar al contingut principal

Desarticulada una organització criminal responsable del frau de més de 20 milions d'euros a l'IVA de la comercialització de telèfons mòbils

Operació conjunta de l'Agència Tributària i la Guàrdia Civil

  • Han sigut detingudes 15 persones, en concret 5 a Málaga, 5 a València, 2 a Madrid i una a Sevilla, Cádiz i Barcelona els 23 registres practicats

  • S'han bloquejat 146 immobles i més de 280 comptes bancaris utilitzades per a la canalització dels beneficis

  • S'han intervingut 9.000 telèfons mòbils de diferents marques i models, més de 200.000 euros en efectiu, 35.500 dòlars en ‘criptodivisas’ i 75 vehicles

11 de juny de 2025.- Funcionaris de la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Andalucía i agents de la UCO de Guàrdia Civil, en el marc de l'operació conjunta ‘Backmobile’, han desarticulat una organització criminal especialitzada en la defraudació de l'IVA en la comercialització de telèfons mòbils i altres dispositius electrònics. A més, s'han detingut a 15 persones, i s'han intervingut 9.000 telèfons mòbils, més de 200.000 euros en efectiu, 35.500 dòlars en ‘criptodivisas’ i 75 vehicles. El frau comés per l'organització criminal podria superar els 20 milions d'euros.

La investigació es va desenvolupar sobre l'activitat que venia desplegant des de 2019 l'organització criminal desmantellada, servint-se d'un complex entramat empresarial de diferents nivells per tot el territori nacional i constat per més de 20 societats mercantils, incloses tendisques comercialitzadores de telefonia mòbil. Esta estructura estava dissenyada per a evadir el pagament de l'impost sobre el valor afegit.

Terminals importats i grans compres promocionals

L'activitat investigada ha posat de manifest un operatiu comercial artificial basada, d'una banda, en l'aprovisionament de telèfons importats i, per un altre, en compres en grans superfícies aprofitant promocions.

Per a la comercialització posterior, l'organització va idear un sistema defraudatori en el que simulava una concatenació de revendes  mitjançant supòsits enviaments dels terminals mòbils per paqueteria, en què els investigadors van poder corroborar que en lloc del material electrònic comercialitzat, constaven farcits simplement de fusta o fins i tot ampolles d'aigua, amb un pes idèntic al que figurava en les factures, tot això per a justificar la venda i entrega dels mateixos, alhora que dificultava la  traçabilitat de la mercaderia.

En última instància, venien els dispositius com recondicionats a consumidors finals situats, tant en territori nacional – aplicant indegudament el Règim Especial de Béns Usats (REBU) –, com en uns altres països europeus a través de plataformes de comerç electrònic.

L'aplicació de diversos esquemes de defraudació de l'IVA els va permetre realitzar vendes de grans quantitats de telèfons mòbils a un preu sensiblement reduït pel que fa al de la competència, possibilitant l'acaparament dels mercats i obtenint quantiosos beneficis econòmics per estes vendes.

Durant el desenvolupament de la investigació es va realitzar una complexa anàlisi econòmica patrimonial que va posar de relleu que els líders de l'organització criminal investigada dedicaven la major part dels beneficis de la seua activitat il·lícita a l'adquisició d'immobles per tot el territori nacional. Han sigut bloquejats 146 immobles i més de 280 comptes bancaris utilitzades per a la canalització de fons d'estos guanys.

Fase d'explotació amb 23 registres i 15 detinguts

A finals del mes passat, sota la direcció del Jutjat d'Instrucció
NÚM. 6 de Málaga, va tindre lloc la fase d'explotació de l'operació. En ella s'han practicat 23 entrades i registres en societats mercantils i domicilis particulars al llarg de tot el territori nacional: nou a la província de Málaga, quatre a la província de València, tres a la província de Sevilla, tres a la província de Madrid, dos a la província de Cádiz i dos a la província de Barcelona.

En esta fase s'ha detingut a 15 persones: cinc a la província de Málaga, cinc a la província de València, dos a la província de Madrid, una a la província de Sevilla, una a la província de Cádiz i una a la província de Barcelona, i s'han intervingut 9.000 telèfons mòbils de diferents marques i models llestos per a ser comercialitzats fraudulentament, 200.810 euros en efectiu, 35.500 dòlars en ‘criptodivisas’ i 75 vehicles.

L'operació ha sigut duta a terme per funcionaris de la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Andalucía, al costat del Departament de Delinqüència Econòmica i Anticorrupció de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil.

Filmació de l'operatiu (per a baixar el vídeo s'ha d'introduir l'adreça següent web):

https://we.tl/t-Lg2j8FVuYM