Desmantellada a Barcelona una organització criminal que importava cocaïna per via marítima
Operació conjunta de l'Agència Tributària i Guàrdia Civil
-
En l'operació s'han intervingut més de 1.200 quilos de cocaïna, més de 318.000 euros en efectiu, huit vehicles, dotze armes de foc, dos armes elèctrics tipus ‘táser’, joies i articles de luxe, a més d'abundant material electrònic i documentació
-
Hi ha 13 detinguts i dos investigats per tràfic de drogues, organització criminal i emblanquine de capitals
-
L'operació s'ha realitzat en quatre fases d'explotació amb tretze registres i una fase final amb la investigació sobre el blanqueig de capitals i 350.000 euros en saldos de comptes bancaris bloquejats
17 d'abril de 2026.- Vigilància Duanera de l'Agència Tributària i la Guàrdia Civil, en una operació conjunta, han desmantellat una organització criminal dedicada al tràfic de drogues mitjançant la importació de cocaïna per via marítima. En l'operació, denominada ‘Padaguan’, s'han intervingut 1.254 quilos bruts de cocaïna, més de 318.000 euros en efectiu, huit vehicles, dotze armes de foc, dos armes elèctrics tipus ‘táser’, joies i articles de luxe, a més d'abundant material electrònic i documentació, i s'ha saldat amb la detenció de 13 persones i dos investigats per delictes de tràfic de drogues, pertinença a organització criminal i emblanquine de capitals.
La investigació té el seu origen en una actuació desenvolupada el 7 d'octubre de 2024, quan funcionaris de Vigilància Duanera a Barcelona i agents de la Guàrdia Civil van cridar l'alto a un camió amb remolque que intentava extraure un contenidor del port de Barcelona. Durant el control, els agents van observar com el conductor agafava un telèfon mòbil del tauler de control i pareixia escriure un missatge i van comprovar que els precintes del contenidor estaven manipulats.
Després de l'obertura del contenidor, es van localitzar diversos sacs de ràfia i bonys envoltats en film transparent. Després d'estos bonys es trobaven tres persones ocultes en l'interior. Les proves efectuades sobre la substancia van donar resultat positiu en cocaïna i van llançar un pes total de 1.254 quilograms bruts, distribuïts en 1.096 paquets. En esta primera intervenció es va detindre a quatre persones: el conductor del camió i les tres persones trobades a l'interior del contenidor, per un delicte contra la salut pública.
A partir d'esta captura es va desenvolupar una investigació conjunta que va permetre identificar als integrants de l'organització criminal responsable de la importació de la droga. La xàrcia comptava amb diferents nivells: persones que aportaven els mitjans materials (com el camió i el remolque), treballadors portuaris que facilitaven el moviment dels contenidors, els dits ‘rescatadors’, és a dir, els qui accedien a la terminal per a fer-se amb la droga amagada en els contenidors, i altres membres encarregats de gestionar el blanqueig dels diners.
Quatre fases d'explotació
La primera fase es va desenvolupar immediatament després de la captura de la cocaïna, el dia 7 d'octubre de 2024, quan funcionaris de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, la Unitat d'Anàlisi i Investigació Fiscal i Fronteres (Udaiff) del port de Barcelona i l'EDOA van practicar dos registres en els domicilis del camioner i d'un dels rescatadors detinguts. En estos registres es van intervindre, entre altres efectes, 9.825 euros en efectiu, un dispositiu de detecció de micròfons i abalises, així com telèfons mòbils i documentació que va anar analitzada.
La segona fase va culminar el 30 de maig de 2025 amb la detenció de dues persones més i amb nous registres en els seus domicilis. En esta fase es van intervindre 5.770 euros en efectiu i dos vehicles, i es van obtindre dades que van permetre seguir avançant en la identificació de més membres de l'organització.
En la tercera fase es va detindre a un estibador i a la persona encarregada de facilitar l'extracció del contenidor, i es va investigar a dues persones més per emblanquine de capitals. Es van practicar dos registres en els que es van intervindre 224.410 euros en efectiu, dispositius mòbils i d'emmagatzematge de dades, dotze armes de foc i un vehicle, a més del bloqueig de diverses propietats i comptes bancaris.
La quarta i última fase d'explotació es va dur a terme el 26 de gener de 2026 amb la detenció de cinc persones i la pràctica de set registres en immobles i locals de la província de Barcelona, on van confiscar 78.390 euros en efectiu, nombrosos articles de marques de luxe, dos armes elèctrics tipus ‘táser’, munició de diferent classe, dispositius mòbils, dispositius d'emmagatzematge de dades, documentació i cinc vehicles. També se'n va recordar el bloqueig de nous comptes bancaris i propietats.
Investigació sobre emblanquine de capitals
La investigació sobre el blanqueig de capitals ha permés comprovar que l'organització ocultava l'origen dels diners mitjançant diferents operatives. Entre elles, introduïa grans quantitats d'efectiu en el sistema financer de forma fraccionada, les destinava a la compra de béns d'alt valor, com vehicles d'alta gamma, i les movia a través de negocis formalitzats per tercers en nom dels verdaders titulars.
Segons la documentació analitzada, els diners en efectiu d'origen no justificat introduït en el sistema financer legal supera els 2,5 milions d'euros. A més, l'organització utilitzava de forma fraudulent préstecs entre particulars per a aparentar operacions immobiliàries sense desemborsaments reals, en una operativa valorada en 500.000 euros.
Els investigadors també van localitzar més de 300.000 euros en efectiu en domicilis dels investigats i van comprovar que la xàrcia utilitzava societats posades formalment a nom de terceres persones per a ocultar el seu patrimoni. Així mateix, s'ha constatat l'ús de ‘criptoactivos’ per a amagar guanys procedents del tràfic de drogues.
Durant 2025, els principals investigats van reforçar la seua presència en l'economia legal amb projectes empresarials en sectors com la restauració, sense moviments bancaris que justificaren aquelles inversions ni finançament d'entitats financeres. En els registres es van trobar també rellotges, bosses, ulleres i altres articles d'elevat valor. Fins el moment, s'han bloquejat més de 350.000 euros en comptes bancaris.
En conjunt, en el marc de l'operació ‘Padaguan’ s'han intervingut 1.254 quilos bruts de cocaïna, 318.395 euros en efectiu, huit vehicles, dotze armes de foc, dos armes elèctrics tipus ‘táser’, joies i articles de luxe, a més d'abundant material electrònic i documentació. S'ha detingut tretze persones i s'ha investigat a unes altres dos per delictes de tràfic de drogues, pertinença a organització criminal i emblanquine de capitals. Els investigadors consideren desmantellada l'organització i gran part dels intervinents en l'operativa que va intentar fer-se amb el carregament de cocaïna.
En la investigació i en les diferents fases d'explotació han participat el Servici de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, l'Equip de Delinqüència Organitzada i Antidroga (EDOA) de la Unitat Orgànica de Policia Judicial (UOPJ) de la Guàrdia Civil a Barcelona, la Unitat d'Anàlisi i Investigació Fiscal i Fronteres (Udaiff) del port de Barcelona, el Grup de Reserva i Seguretat de Barcelona, la Unitat de Seguretat Ciutadana, patrulles territorials i l'Equip Pegàs.
Entén del cas la Plaça 23 de la Secció d'Instrucció del Tribunal d'Instància de Barcelona, que ha decretat l'ingrés a la presó provisional de les tretze persones detingudes, totes elles de nacionalitat espanyola, excepte una persona d'origen moldau.
Es troben disponibles per a la seua descàrrega imatges de l'operatiu en este enllaç.