Saltar al contingut principal

Ajornament i fraccionament de deutes

Dades Generals

Denominació

Ajornament i fraccionament de deutes

Tipus de procediment

Tributària

Matèria

Impostos

Objecte

Sol·licitud, tramitació, resolució i notificació dels expeientes d'ajornament i fraccionament concedits a l'obligat al pagament quan la seua situació economicofinancera li impedisca de forma transitòria efectuar el pagament en els terminis establits. Els deutes, estiguen en període voluntari o executiu, podran ajornar-se o fraccionar-se en els termes que es fixen reglamentàriament, amb prèvia solicitud de l'obligat tributari, quan la seua situació economicofinancera li impedisca, de forma transitòria, efectuar el pagament en els terminis establits. No podran ser objecte d'ajornament o fraccionament els deutes tributaris de la qual exacció es realitze mitjançant efectes timbrats. Tampoc podran ajornar-se o fraccionar-se els deutes corresponents a obligacions tributàries que hagen de complir el retenidor o l'obligat a realitzar ingressos a compte, tret dels casos i condicions prevists en la normativa tributària.

Òrgan responsable

Agència Estatal d'Administració Tributària

Informació general del procediment

Forma d'inici

interessat

Sol·licitant: Empresa - Ciutadà

Lloc de presentació

Telemàtica.

Entitats Col·laboradores.

Oficines de l'AEAT.

Oficines de Correus.

Altres llocs contemplats en l'article 16 de la Llei 39/2015.

Documentació

A la sol·licitud d'ajornament o fraccionament s'haurà d'acompanyar la documentació exigida.

Fases del procediment/servici

Inici: les sol·licituds d'ajornament o fraccionament s'adreçaran a l'òrgan competent per a la seua tramitació dins dels terminis següents: a) Deutes que es troben en període voluntari d'ingrés o de presentació de les corresponents autoliquidacions: dins del termini fixat per a l'ingrés en l'article 62.1, 2 i 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, o en la normativa específica. A estos efectes, en el cas de deutes resultants d'autoliquidacions presentades fora de termini, només s'entendrà que la sol·licitud es presenta en període voluntari quan la sol·licitud d'ajornament o fraccionament s'este juntament amb l'autoliquidació extemporània. b) Deutes que es troben en període executiu: en qualsevol moment anterior a la notificació de l'acord d'alienació dels béns. A la sol·licitud d'ajornament o fraccionament s'haurà d'acompanyar: a) Compromís d'aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o de certificat d'assegurança de caució, o la documentació requerida, segons el tipus de garantia que s'oferisca. b) Si escau, els documents que acrediten la representació i el lloc assenyalat a l'efecte de notificació. c) Els altres documents o justificants que estime oportuns. En particular, haurà de justificar-se l'existència de dificultats economicofinanceres que li impedisquen de forma transitòria efectuar el pagament en el termini establit. d) Si el deute tributari ajornament del qual o fraccionament se sol·licita ha sigut determinada mitjançant autoliquidació, el model oficial d'esta, degudament complimentat, fora que l'interessat no estiga obligat a presentar-ho per obrar ja en poder de l'Administració; en eixe cas, assenyalarà el dia i procediment en què el va presentar. e) Si escau, sol·licitud de compensació durant la vigència de l'ajornament o fraccionament amb els crèdits que puguen reconéixer-se a favor seu durant el mateix període de temps sense perjudici del que disposa l'article 52.2, segon paràgraf. Si la sol·licitud no reunix els requisits establits en la normativa o no s'acompanyen els documents citats en els apartats anteriors, l'òrgan competent per a la tramitació de l'ajornament o fraccionament requerirà al sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies comptats a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, repareu el defecte o aporteu els documents amb indicació que, de no atendre el requeriment en el termini assenyalat, es tindrà per no presentada la sol·licitud i s'arxivarà sense més tràmit.

Tramitació: L'òrgan competent per a la tramitació examinarà i avaluarà la falta de liquiditat i la capacitat per a generar recursos i valorarà la suficiència i idoneïtat de les garanties, o, en cas de sol·licitud de dispensa de garantia, verificarà la concurrència de les condicions precises per a obtindre-la. Durant la tramitació de la sol·licitud el deutor haurà d'efectuar el pagament del termini, fracció o fracciones proposats en aquella.

Terminació i execució: les resolucions que concedisquen ajornaments o fraccionaments de pagament especificaran el nombre de codi compte client, si escau, i les dades identificatives de l'entitat de crèdit que haja d'efectuar el càrrec en compte, els terminis de pagament i altres condicions de l'acord. La resolució podrà assenyalar terminis i condicions diferents dels sol·licitats. Per a li execució, si l'acord és incomplit s'iniciarà o continuarà el procediment executiu, en tot o en part del deute, depenent del moment de sol·licitud i de l'extensió de la garantia prestada.

Formularis

Tramitació electrònica

Termini de resolució

6 Mes/és

Òrgan de resolució

Agència Estatal d'Administració Tributària

Recursos

Reposició: Termini: Un mes. Amb caràcter potestatiu, davant l'oficina de la que prové l'acte administratiu a recórrer, fent constar que contra el mateix no s'ha interposat reclamació economicoadministrativa.

Reclamació Economicoadministrativa: Termini: Un mes des de l'endemà de la notificació de l'acte impugnat o a aquell en què es puga entendre resolt el procediment o el recurs de reposició previ. S'adreçarà a l'òrgan administratiu que haja dictat l'acte reclamable.

Informació vinculada a la tramitació electrònica

Sistema d'identificació

DNI electrònic, Certificat electrònic, Altres, Clau PIN

Nivell d'interactivitat

Nivell 4: Tramitació electrònica

Normativa

Normativa Bàsica

  • Ley 58/2003, de 17 de diciembre ,

    General Tributaria. Artículo 65. (BOE 18-diciembre-2003)

  • Real Decreto 939/2005, de 29 de julio,

    por el que se aprueba el Reglamento General de Recaudación. Artículos 44 a 54. (BOE 2-septiembre-2005)

  • Orden HFP/311/2023, de 28 de marzo,

    por la que se eleva el límite exento de la obligación de aportar garantía en las solicitudes de aplazamiento o fraccionamiento a 50.000 euros.(BOE, 31-marzo-2023)

  • Instrucción 1/2023, de 31 de marzo,

    de la Directora del Departamento de Recaudación de la Agencia Estatal de Administración Tributaria sobre las garantías necesarias para la concesión de aplazamientos y fraccionamientos de pago, y para obtener la suspensión de los actos administrativos objeto de recurso y reclamación.

  • Instrucción 2/2023, de 3 de abril,

    de la Directora del Departamento de Recaudación de la Agencia Estatal de Administración Tributaria, sobre gestión de aplazamientos y fraccionamientos de pago.