Preguntes freqüents per a l'emplenament de la sol·licitud de devolució mensual de la bonificació en el preu de determinats productes energètics
Les sol·licituds de devolució mensual són independents de la sol·licitud de la bestreta a compte tramitada durant el mes d'abril de 2022, i cobrament del qual s'ha realitzat sobre la base de les dades de vendes de l'any 2021 declarats per cada interessat al Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic.
No cal sol·licitar novament bestretes a compte durant els mesos posteriors.
No. La bestreta a compte està previst únicament per al mes d'abril i no es podrà tornar a demanar durant els mesos de maig, juny i juliol.
Sí. Les devolucions mensuals es realitzaran conforme als subministraments de cada producte que es declaren en estes sol·licituds i no serà requisit l'haver sol·licitat prèviament la bestreta a compte.
No. Les devolucions mensuals es realitzaran sobre la base de les dades de subministraments dels productes objecte de bonificació, dades declarades pel sol·licitant conforme a les vendes que cada sol·licitant haja tingut durant els mesos d'abril, maig i juny de 2022, sense perjudici de les actuacions de control que puga realitzar l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) i que siguen necessàries per a la seua tramitació.
Cada sol·licitant, persona física o jurídica, independentment del nombre d'estaciones de servici o instal·lacions de venda directa de les que siga titular, haurà de presentar una única sol·licitud mensual, amb el seu NIF, nom i cognoms o raó social.
La devolució pels subministraments d'abril, es presentaran entre els dies 1 a 15 de maig, tots dos inclosos.
La devolució pels subministraments de maig, es presentaran entre els dies 1 a 15 de juny, tots dos inclosos.
La devolució pels subministraments de juny, es presentaran entre els dies 1 a 15 de juliol, tots dos inclosos.
No. No s'admetran sol·licituds extemporànies ni complementàries d'unes altres anteriors.
Si hi ha algun error en les dades dels subministraments dels productes, s'haurà de desistir de la sol·licitud errònia i tornar a presentar una nova sol·licitud, però dins dels terminis establits (primers quinze dies naturals del mes de maig, juny o juliol, respectivament) i sempre abans que esta sol·licitud haja sigut tramitada.
Es disposarà d'una opció a la seu electrònica per a modificar el compte bancari sense necessitat de desistir de la sol·licitud. L'opció romandrà activa fins que se'n recorde la devolució de la bonificació.
El nom i cognoms i NIF de la persona, a més del seu telèfon mòbil i correu electrònic, que atendrà per via electrònica les notificacions que posteriorment realitzarà la Comissió Nacional de Mercats i la Competència per a la comprovació de les dades de subministraments declarats en cada sol·licitud de devolució.
Seran les dades IBAN del compte bancari oberta en un establiment de crèdit situat en territori espanyol.
No s'efectuaran transferències de devolucions d'esta bonificació a comptes bancaris obertes en bancs situats fora d'Espanya.
Per a agilitzar i evitar demores en el cobrament d'esta devolució és important que es verifique que les dades bancàries detallats en cada sol·licitud són els correctes.
Seran cadascun dels productes inclosos en l'article 15.3 del Reial decret-llei 6/2022 indicant la quantitat de cada producte en litres o quilograms (per a GNC i GNL) amb dos decimals.
Les quantitats seran les corresponents als subministraments de cada mes anterior a la sol·licitud (abril, maig o juny) en tots i cadascun dels establiments o instal·lacions de venda al detall que siguen titularitat del sol·licitant.
En estos supòsits el col·laborador en la gestió de la bonificació que pot sol·licitar la devolució és la companyia petroliera propietària del producte que ha subministrat producte de la seua propietat al consumidor final amb l'aplicació de la bonificació.
Aquells titulars d'estaciones de servici que actuen exclusivament com comissionistes de les companyies petrolíferes i hagen percebut la bestreta durant el mes d'abril, hauran de posar-se en contacte amb l'AEAT amb l'objectiu de reintegrar este anticipe indegut.
El titular dels drets d'explotació de les instal·lacions de subministrament de combustibles i carburants al detall és qui ha d'aplicar la bonificació i pot sol·licitar la devolució.
En eixe supòsit l'empresa que adquirix el carburant a un tercer diferent del titular de l'estació de servici i que el ven amb utilització d'una targeta de fidelització, és qui ha d'aplicar la bonificació i pot sol·licitar la devolució.
Totes les empreses que realitzen vendes detallistes de l'additiu AdBlue tenen dret a rebre les devolucions mensuals per les bonificacions de 20 cèntims per litre de producte que apliquen com a descompte en els seus subministraments durant els mesos d'abril, maig i juny.
En el cas d'empreses que realitzen vendes de AdBlue com únic producte bonificat, per poder agilitzar el cobrament de les devolucions mensuals, a més de presentar la sol·licitud de devolució corresponent a cada mes de subministrament, podran aportar a través de la sede electrònica de l'AEAT un arxive en format xls amb les dades dels subministraments efectuats cada mes i amb el desglosse de: establiment, factura o tiquet de venda, data, litres i, en cas de factura, identificació del destinatari amb NIF i nom i cognoms o raó social.
Podran fer-ho, a la seu electrònica de l'AEAT, en l'apartat específic de Bonificació extraordinària i temporal del preu final de determinats productes energètics, en l'apartat Gestions i dins del mateix en el camp:
Contestar requeriments i/o aportar documentació
És important en el moment de contestar i/o aportar documentació, la necessitat d'associar el CSV (codi segur de verificació) de la sol·licitud de devolució mensual corresponent.
En el cas d'estaciones de servici la tramitació de les sol·licituds de devolució mensual es realitzarà per la Diputació Foral corresponent o per l'AEAT en funció del territori on radiquen estos establiments de subministrament de combustibles o carburants al detall.
Per tant, els titulars de diverses estaciones de servici situades en diferents territoris hauran de presentar les sol·licituds de devolució mensual davant cadascuna de les Administracions tributàries (Forals o AEAT ) competents a cada un d'aquells territoris.
En el supòsit de vendes directes, la competència per a la presentació de la sol·licitud i la seua tramitació correspon a l'Administració competent segons la localització de l'establiment des d'on es realitzen les vendes directes a consumidors finals.
En defecte dels criteris anteriors, per no existir instal·lació o establiment, serà Administració competent aquella on tinga la residència fiscal el subministrador dels combustibles o carburants.
A la seu electrònica de l'AEAT, en l'apartat específic de Bonificació extraordinària i temporal del preu final de determinats productes energètics, en l'apartat Gestions i dins del mateix en el camp:
Contestar requeriments i/o aportar documentació
És important en el moment de contestar i/o aportar documentació, la necessitat d'associar el CSV (codi segur de verificació) de la sol·licitud de devolució mensual corresponent.
Sí. Sobre la base del que preveu el Reial decret-llei 6/2022, tots els col·laboradors en la gestió de la bonificació hauran d'atendre els requeriments d'informació que realitze la CNMC per a la comprovació de les dades de volums de productes subministrats durant els mesos d'abril, maig i juny, a què s'ha aplicat la bonificació.
Per poder agilitzar la tramitació d'estos requeriments està prevista la cessió de les dades de formulari a la CNMC , que s'utilitzaran exclusivament en l'àmbit de les competències que el Reial decret llei 6/2022 atorga a este organisme públic.