Formes de presentació i pagament del model 210
1. PRESENTACIÓ EN PAPER SENSE CERTIFICAT ELECTRÒNIC.
Amb caràcter previ hauràs de complimentar el formulari disponible en el portal d'Internet de l'Agència Tributària en l'apartat “Predeclaració”, en el subapartat “Model 210. Meritacions 2018 i següents. Formulari per a la seua presentació (predeclaració) ”:
1.1 PAGAMENT DES D'ESPANYA MITJANÇANT INGRÉS
Podràs realitzar la presentació i ingrés mitjançant el pagament en una entitat bancària situada a Espanya que tinga la condició d'entitat col·laboradora de l'Agència Tributària en la recaptació de tributs.
Podràs indicar opcionalment el número de compte IBAN des del qual es realitzarà el pagament; este camp caldrà deixar-ho en blanc si sol·licitaràs un ajornament o pagar en efectiu. Finalment, polsa "Generar predeclaració".
Abans d'obtindre el PDF es mostrarà un avís amb el procediment que s'ha de seguir per a fer efectiva la presentació de la predeclaració.
Es generarà el PDF amb les instruccions de presentació, l'"Exemplar per al contribuent/representant" o "Exemplar per al responsable solidari/retenidor" i una còpia del Document d'Ingrés o Devolució per a l'Entitat Col·laboradora o Administració.
Per motius de seguretat, després d'imprimir el document, has d'escriure el NIF en tots els exemplars del Document d'Ingrés o Devolució i firmar manualment. Et recomanem llegir detingudament les instruccions que s'inclouen en la predeclaració pel que fa als llocs de presentació, la forma de pagament i la documentació addicional.
Quan haja d'acompanyar-se documentació, s'introduirà esta en el sobre retorne general o en un sobre ordinari i, una vegada fet constar en el mateix el concepte “IMPOST SOBRE LA RENDA DE NO RESIDENTS” i el nombre de justificant del document d'ingrés que figure en l'autoliquidació, podrà quedar el sobre depositat en l'entitat col·laboradora que el farà arribar a l'Agència Tributària, o bé presentar-ho, personalment o per correu certificat, en la Delegació de l'Agència Tributària competent o Administracions dependents de la mateixa, o en la Delegació Central de Grans Contribuents o en les Unitats de Gestió de Grans Empreses corresponents, quant a les realitzades per obligats tributaris adscrits a les mateixes.
1.2 PAGAMENT DES D'ESTRANGER MITJANÇANT TRANSFERÈNCIA (des d'1/6/22 per a any de merite 2018 i següents).
La normativa aplicable és l'article 14 Ordre EHA/3316/2010, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els models d'autoliquidació 210, 211 i 213 de l'IRNR, que es modifica, amb efectes d'1 de juny de 2022, per la disposició final 1.3 de l'Ordre HFP/915/2021, d'1 de setembre. Per tant, per a autoliquidacions presentades des de l'1 de juny de 2022 s'establix un nou procediment. Com a novetat més destacada en relació amb l'anterior procediment és que les transferències s'efectuen a un compte de titularitat de l'AEAT que han obert les entitats col·laboradores que s'adherisquen a este procediment, en lloc de realitzar-se al compte bancari oberta, fins aquell moment, al Banc d'Espanya.
Per tant, des d'1/6/22 per a any de merite 2018 i següents, en el cas d'ingrés per transferència des d'un compte bancari oberta en una Entitat de Crèdit NO COL·LABORADORA, al formalitzar l'ingrés, hauràs de triar la forma de pagament “Ingrés per transferència des de l'estranger ”i serà necessari indicar els 8 primers caràcters de l'IBAN des del qual pretens efectuar el pagament i marcar la casella "Accepte les condicions del pagament per transferència". Finalment, polsa "Generar predeclaració".
Al generar-se la predeclaració el sistema facilita al contribuent les dades identificatives del compte de titularitat de l'AEAT oberta en una entitat col·laboradora a la que ha de realitzar la transferència i un identificador de pagament que ha d'utilitzar-se en el camp “concepte” de la transferència. La validesa de l'identificador del pagament caducarà en el termini de trenta dies naturals, comptats des de la data de la seua obtenció.
És imprescindible que en el camp “concepte” de la transferència, aparega ÚNICAMENT I EXCLUSIVAMENT la dada de l'identificador del pagament esmentat en el paràgraf anterior, ja que, si no, la transferència podria ser retrocedida al seu compte d'origen, sense produir efecte alliberador algun enfront de l'AEAT.
Una vegada validat el formulari es genera un document ajustat al model 210.
L'entitat col·laboradora ha de contrastar les dades proporcionades per l'AEAT amb la informació que figure en la transferència rebuda.
La data de pagament serà la de l'abonament en el compte de titularitat de l'AEAT que corresponga sempre que s'hagen validat les dades de pagament.
Complits els anteriors requisits, podràs obtindre un justificant de pagament en Sede electrònica.
La documentació que, si escau, procedisca adjuntar hauràs d'enviar-la, juntament amb l'exemplar per a l'entitat col·laboradora/Administració del document d'ingrés/devolució, en un sobre ordinari dirigit a l'Oficina Nacional de Gestió Tributària. En este sobre es farà constar el número de model d'autoliquidació (model 210), així com la denominació i direcció d'este òrgan (Agència Tributària. Departament de Gestió Tributària. Oficina Nacional de Gestió Tributària. IRNR modele 210; C/ Lérida 32-34 [Registre General] 28020-Madrid).
Si vols, podràs ampliar la informació consultant el “Manual de tributació de no residents” en l'apartat “Presentació en format paper” el punt dedicat a “Presentació des de l'estranger ”i en concret, “Procediment especial per a la presentació, des de l'estranger, d'autoliquidacions 210 amb resultat per ingressar, realitzades pel contribuent, sense certificat electrònic”, a través del següent enllaç:
Agència Tributària: Formes de presentació del model 210
2. PRESENTACIÓ TELEMÀTICA AMB CERTIFICAT ELECTRÒNIC
Amb caràcter previ hauràs de complimentar el formulari disponible en el portal d'Internet de l'Agència Tributària en l'apartat “Presentacions”, en el subapartat “Model 210. Meritacions 2018 i següents. Presentació ”:
2.1 PAGAMENT PRESENCIAL O TELEMÀTIC EN ENTITATS COL·LABORADORES ESPANYOLES
Amb caràcter previ a transmetre l'autoliquidació, hauràs d'establir comunicació amb una entitat bancària col·laboradora en la gestió recaptatòria, per via telemàtica o acudint a les seues oficines, per a efectuar l'ingrés i obtindre un NRC (número de referència complet), que haurà de consignar també al presentar l'autoliquidació.
Les declaracions i autoliquidacions exigides per la normativa tributària que suposen un ingrés, i per a les quals no s'haja seleccionat com a forma de pagament la domiciliació bancària, necessiten per a la seua correcta recepció per l'Agència Tributària un NRC (número de referència complet): codi que es genera per a identificar l'ingrés tributari realitzat.
La Sede electrònica oferix la possibilitat d'obtindre un NRC a través de la seua passarel·la de pagament mitjançant càrrec en compte o amb càrrec en targeta. S'haurà d'utilitzar el botó "Realitzar pagament (Obtindre NRC)" que s'habilitarà en el formulari o programa per a la presentació de la declaració al seleccionar la forma de pagament que supose un ingrés, ja siga parcial o total.
Per a realitzar el pagament és necessari disposar de certificat o DNI electrònic.
Per a continuar amb la presentació, fes clic a "Firmar i Enviar".
El programa sol·licitarà la confirmació de la presentació. Si és correcte, marca la casella "Conforme" i polsa "Firmar i Enviar".
El resultat d'una presentació correcta serà una pàgina de resposta en la que apareix el text "La seua presentació ha sigut realitzada amb èxit" amb un PDF incrustat que conté un primer full amb la informació de la presentació (número d'entrada de registre, Codi Segur de Verificació, nombre de justificant, dia i hora de presentació i dades del presentador) i, en les pàgines posteriors, la còpia completa de la declaració.
2.2 PAGAMENT AMB DOMICILIACIÓ BANCÀRIA
Amb l'excepció de les autoliquidacions corresponents a rendes derivades de transmissions de béns immobles, en cas de presentació telemàtica, pot ser domiciliat el pagament dels deutes resultants de les autoliquidacions 210, en els següents terminis:
-
En general: des del dia 1 al 15 d'abril, juliol, octubre o gener. En cas d'agrupació anual de rendes, meritades des de 2024, d'immobles arrendats o subarrendats, des de l'1 al 15 de gener de l'any següent al de merite.
-
En el cas de rendes imputades d'immobles urbans, tipus de renda 02: des del dia 1 de gener fins el 23 de desembre.
-
Des del dia 30 de novembre de 2021 es permet un desdoblament en el compte de domiciliació. Si més no, fins i tot quan transmeta l'autoliquidació un col·laborador social, el compte designat per al càrrec de la domiciliació ha de ser necessàriament de titularitat de la persona que realitza l'autoliquidació (en qualsevol de seus figures: contribuent, representant o responsable solidari) o del contribuent.
2.2.1. EN COMPTE OBERT A ESPANYA
Per a continuar amb la presentació, fes clic a "Firmar i Enviar".
El programa sol·licitarà la confirmació de la presentació. Si és correcte, marca la casella "Conforme" i polsa "Firmar i Enviar".
El resultat d'una presentació correcta serà una pàgina de resposta en la que apareix el text "La seua presentació ha sigut realitzada amb èxit" amb un PDF incrustat que conté un primer full amb la informació de la presentació (número d'entrada de registre, Codi Segur de Verificació, nombre de justificant, dia i hora de presentació i dades del presentador) i, en les pàgines posteriors, la còpia completa de la declaració.
2.2.2. EN COMPTE OBERT A L'ESTRANGER (UE/SEPA)
Des del dia 1 de febrer de 2024 es poden ordenar domiciliacions en comptes oberts en entitats no col·laboradores de la Zona SEPA (la Zona SEPA és la formada pels trenta-sis països següents: els vint-i-set Estats membres de la Unió Europea, Islàndia, Liechtenstein, Noruega, Andorra, Mònaco, San Marino, Suïssa, el Regne Unit i Estat Ciutat del Vaticà).
Segons el procediment, encara que el compte en la que l'obligat domicilia el pagament es trobe oberta en una entitat no col·laboradora, la gestió efectiva de la domiciliació es durà a terme a través d'alguna entitat de crèdit que sí siga col·laboradora. D'aquesta manera, es dóna resposta a tots aquells casos en els que els qui pretenen domiciliar el pagament dels deutes enfront de l'Administració tributària estatal i no tenen compte obert a Espanya.
En el transcurs de la presentació telemàtica de l'autoliquidació es requerirà la firma electrònica del mandat de carregue. Mitjançant aquell mandat, el titular de les dades del compte de domiciliació autoritza:
-
A l'Agència Estatal d'Administració Tributària per a enviar instruccions de carregue a l'entitat en la que es troba el compte per ell designada per a carregar l'import domiciliat.
-
A l'entitat en la que està oberta el compte de domiciliació per a efectuar càrrecs, seguint les instruccions rebudes a este efecte de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
La designació de l'entitat col·laboradora encarregada de gestionar cada domiciliació en comptes oberts en entitats no col·laboradores dins de la Zona SEPA, en el cas en què existisca més d'una entitat adherida, s'efectuarà per l'obligat al pagament, al temps d'efectuar la presentació de telemàtica de la seua autoliquidació.
Es repercutiran a l'obligat al pagament totes les comissions i despeses bancàries que l'Agència Estatal d'Administració Tributària haja de satisfer a les entitats col·laboradores participants, per la realització de les gestions bancàries necessàries en el procediment. D'haver-hi diverses entitats adherides per a tramitar domiciliacions, en el component de pagament es podrà seleccionar l'entitat que es desitge. En qualsevol moment s'informarà de la comissió que cobraran les entitats (actualment no es cobra comissió per part de l'única entitat adherida).
Quan l'entitat en la que es trobe oberta el compte de l'obligat al pagament efectue un càrrec en compte per un import menor de la suma del deute domiciliada i l'import de les comissions/despeses repercutits a l'obligat, l'entitat col·laboradora participant procedirà a la retrocessió integra de l'import rebut.
Després d'haver-se rebut correctament l'ingrés, l'obligat al pagament podrà obtindre el corresponent justificant de pagament en la Sede electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Si més no, en este justificant es farà constar, com data del pagament, la data en la que s'efectue el càrrec de l'import domiciliat fora que s'exercite el dret a la devolució de l'article 48.2 del Reial decret-llei 19/2018, de 23 de novembre, de servicis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera en el termini a què es referix l'article 49.1 del mateix text normatiu.
Per a continuar amb la presentació, fes clic a "Firmar i Enviar". El programa sol·licitarà la confirmació de la presentació. Si és correcte, marca la casella "Conforme" i polsa "Firmar i Enviar".
El resultat d'una presentació correcta serà una pàgina de resposta en la que apareix el text "La seua presentació ha sigut realitzada amb èxit" amb un PDF incrustat que conté un primer full amb la informació de la presentació (número d'entrada de registre, Codi Segur de Verificació, nombre de justificant, dia i hora de presentació i dades del presentador) i, en les pàgines posteriors, la còpia completa de la declaració.
I en el justificant de presentació s'afegix la següent menció:
DOMICILIACIÓ DE L'IMPORT PER INGRESSAR
El pagament es domiciliarà en un compte en una entitat no col·laboradora de la Zona SEPA
2.3 PAGAMENT PER TRANSFERÈNCIA DES DE L'ESTRANGER (per a any de merite 2019 i següents).
Quan realitze la presentació telemàtica de l'autoliquidació haurà de triar la forma de pagament «Reconeixement de deute i pagament mitjançant transferència».
L'AEAT recupera les dades de la presentació telemàtica prèvia de l'autoliquidació excepte el referent a l'IBAN/codi (o, si escau, BIC/SWIFT) del compte des de la qual s'efectuarà la transferència que haurà de ser complimentat per l'interessat.
El sistema indicarà l'IBAN del compte de destí i generarà un Identificador del Pagament (amb un termini de validesa de 30 dies naturals).
En la transferència des del compte origen al compte destí, s'inclourà en el camp “Concepte Transferència” ÚNICAMENT I EXCLUSIVAMENT l'Identificador del Pagament, sense consignar cap altra dada addicional.
Les transferències, que hauran d'efectuar-se obligatòriament en euros, s'efectuen a un compte “Compte de transferències de l'AEAT ”que obriran les entitats col·laboradores que s'adherisquen a este procediment, tenint en compte que el compte origen no pot ser un compte obert en entitat col·laboradora.
Les entitats col·laboradores han de contrastar la informació de l'AEAT amb les transferències rebudes i incorporar als seus sistemes les dades de l'operació per a posterior envie a l'AEAT. A més, una vegada identificat l'ingrés rebut, han d'ingressar el seu import en el compte restringit corresponent.
Si no és possible identificar les dades de la transferència rebuda, o si l'Identificador del Pagament no consta en el camp “Concepte transferència” o és incomplet o inexacte o ha caducat el seu termini de validesa, o si el pagament es realitza en moneda diferent a l'euro, la transferència serà retornada a l'emissor, sent a càrrec de l'ordenant les despeses i comissions que pogueren produir-se.
A efectes recaptatoris, es considera que l'ingrés en el Tresor Públic es produïx en la data de l'abonament en un dels comptes restringits sempre que s'hagen validat correctament les dades de la transferència rebuda.
Justificant de pagament: Pot obtindre's un justificant de pagament en la Sede electrònica de l'Agència Tributària quan l'entitat col·laboradora haja confirmat a l'AEAT la recepció de la transferència i l'import s'haja abonat al compte restringit corresponent. Per fer-ho, l'obligat al pagament ha d'identificar-se correctament i indicar l'Identificador del Pagament.
Si vol, pot ampliar la informació consultant el “Manual de tributació de no residents” en l'apartat “Presentació telemàtica per Internet” el punt dedicat a “Autoliquidacions 210 per ingressar. Procediment per al pagament d'autoliquidacions mitjançant transferència des de l'estranger de persones sense compte en una entitat col·laboradora”, a través del següent enllaç: