Instruccions per a complimentar la comunicació
Impost sobre la Renda de les Persones Físiques
Model 149 de comunicació de l'opció, renuncia, exclusió i fi del desplaçament, del règim especial aplicable als treballadors, professionals, emprenedors i inversors desplaçats a territori espanyol
(Article 93 de la Llei de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques; articles 113 a 119 del Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques i Ordre HFP/1338/2023, de 13 de desembre, per la qual s'aprova el model 151, així com el model 149 i es modifica l'Ordre EHA/3316/2010, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els models d'autoliquidació 210, 211 i 213)
IMPORTANT:
-
Els contribuents que desitgen exercitar l'opció de tributar per este règim especial hauran d'estar inclosos en el Cens d'obligats Tributaris. En cas contrari, sol·licitaran prèviament l'alta en este Cense mitjançant la presentació de la declaració censal corresponent.
-
Abans de presentar el model 149 de comunicació de l'opció, ha d'accedir al tràmit específic “Aportar documentació necessària per a optar pel règim especial ” per a l'enviament per via electrònica per Internet de la documentació que ha d'acompanyar-se a aquella comunicació (model 149). El número de registre de l'enviament d'aquella documentació ha de constar en el corresponent model 149 d'opció pel règim.
-
La comunicació de l'opció s'efectuarà de forma individual per cada contribuent i la comunicació de l'opció pel contribuent principal es realitzarà amb anterioritat a la de seus contribuents associats.
-
Normes aplicables
Les referències a la Llei i al Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques, contingudes en aquestes instruccions, s'entenen efectuades a la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobreu la Renda de no Residents i sobreu el Patrimoni (BOE de 29 de novembre), i al Reglament d'este Impost, aprovat pel Reial Decret 439/2007, de 30 de març (BOE de 31 de març).
Per part seua, les referències a la Llei i al Reglament de l'impost sobre la Renda de no Residents, contingudes en aquestes instruccions, s'entenen efectuades al text refós de la Llei de l'impost sobre la Renda de no Residents (IRNR), aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2004, de 5 de març (BOE de 12 de març) i al Reglament d'este Impost, aprovat pel Reial Decret 1776/2004, de 30 de juliol (BOE de 5 d'agost).
Les instruccions d'emplenament s'han confeccionat tenint en compte la normativa vigent des de l'1 de gener de 2023.
-
Qüestiones generals
Les persones físiques que adquirisquen la seua residència fiscal a Espanya com a conseqüència del seu desplaçament a territori espanyol podran optar per tributar per l'Impost sobre la Renda de no Residents, mantenint la condició de contribuents per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, quan complisquen les condicions següents:
-
Que no hagen sigut residents a Espanya durant els cinc períodes impositius anteriors a aquell en el que es produïsca el seu desplaçament a territori espanyol.
-
Que el desplaçament a territori espanyol es produïsca, ja siga durant el primer any d'aplicació del règim o l'any anterior com a conseqüència d'alguna de les següents circumstàncies:
-
Com a conseqüència d'un contracte de treball, a excepció de la relació laboral especial dels esportistes professionals regulada pel Reial decret 1006/1985, de 26 de juny.
S'entendrà complida esta condició quan s'inicie una relació laboral, ordinària o especial diferent de l'anteriorment indicada, o estatutària amb un ocupador a Espanya, o quan el desplaçament siga ordenat per l'ocupador i existiu una carta de desplaçament d'este o quan, sense ser ordenat per l'ocupador, l'activitat laboral s'oferisca a distancia, mitjançant l'ús exclusiu de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació. En particular, s'entendrà complida esta circumstància en el cas de treballadors per compte aliè que compten amb el visat per a teletreball de caràcter internacional previst en la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització.
-
Com a conseqüència de l'adquisició de la condició d'administrador d'una entitat. En cas que l'entitat tinga la consideració d'entitat patrimonial en els termes prevists en l'article 5, apartat 2, de la Llei de l'impost sobre Societats, l'administrador no podrà tindre una participació en esta entitat que determine la seua consideració com a entitat vinculada en els termes prevists en l'article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
-
Com a conseqüència de la realització a Espanya d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora d'acord amb l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització.
-
Com a conseqüència de la realització a Espanya d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que preste servicis a empreses emergents en el sentit de l'article 3 de la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema d'empreses emergents o que duga a terme activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació, percebent per això una remuneració que represente en conjunt més del 40 % de la totalitat dels rendiments empresarials, professionals i del treball personal.
-
-
Que no obtinga rendes que es qualificarien d'obtingudes mitjançant un establiment permanent situat en territori espanyol tret dels supòsits prevists en la lletra b). 3 i 4 d'este apartat.
A més, s'establix la possibilitat d'acollir-se al règim especial als fills del contribuent (menors de vint-i-cinc anys o sigui quin sigui la seua edat en cas de discapacitat) i al seu cònjuge o en el supòsit d'inexistència de vincle matrimonial, el progenitor dels fills, que serien contribuents associats a un altre principal, sempre que complisquen les següents condicions:
-
Que es desplauen a territori espanyol abans o després que es desplau el contribuent principal, sempre que, com a conseqüència del referit desplaçament, de ser anterior, estos no adquirisquen la residència fiscal a Espanya abans del primer període impositiu en el que a este li resulte d'aplicació el règim especial o, de ser posterior, no haguera finalitzat este últim.
-
Que adquirisquen la seua residència fiscal a Espanya.
-
Que complisquen les condicions a què es referixen les lletres a) i c) de l'apartat anterior.
-
Que la suma de les bases liquidables dels contribuents a cada un dels períodes impositius en els que els resulte d'aplicació este règim especial, siga inferior a la base liquidable del contribuent principal.
El contribuent que opte quedarà subjecte per obligació real en l'impost sobre el patrimoni.
Els contribuents als que resulte d'aplicació este règim especial estaran obligats a presentar la declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, en un model especial (model 151 ).
Este règim especial s'aplicarà durant el període impositiu en el que el contribuent adquirisca la seua residència fiscal a Espanya, i durant els cinc períodes impositius següents. En el cas dels contribuents associats a un altre principal s'aplicarà fins l'últim període impositiu en què el mateix resulte aplicable al contribuent principal.
A estos efectes, es considerarà com a període impositiu en el que s'adquirix la residència el primer any natural en el que, una vegada produït el desplaçament, la permanència en territori espanyol siga superior a 183 dies.
Acreditació del règim: L'Administració Tributària, a la vista de la comunicació de l'opció presentada i de la documentació adjunta, expedirà al contribuent, si és procedent, en el termini màxim dels deu dies hàbils següents al de presentació de la comunicació, un document acreditatiu en el que conste que el contribuent ha optat per l'aplicació d'este règim especial.
-
-
Formes de presentació de la comunicació model 149
La presentació de la comunicació model 149 es realitzarà via electrònica per Internet mitjançant:
-
Certificat electrònic reconegut, que podrà ser l'associat al Document Nacional d'Identitat electrònica (DNI-e) o qualsevol altre certificat electrònic reconegut que, segons la normativa vigent en cada moment, resulte admissible per l'Agència Tributària.
-
Cl@ve PIN.
Abans de presentar el model 149 de comunicació de l'opció, ha d'accedir al tràmit específic “Aportar documentació necessària per a optar pel règim especial ” per a l'enviament per via electrònica per Internet de la documentació que ha d'acompanyar-se a aquella comunicació (model 149). El número de registre de l'enviament d'aquella documentació ha de constar en el corresponent model 149 d'opció pel règim.
En un altre cas, quan els contribuents acompanyen a la comunicació documentació, es presentarà per via electrònica a través d'Internet mitjançant l'opció “Aportar documentació complementària”.
-
-
Termini de presentació del model 149
-
Comunicació de l'opció
-
Règim transitori per a desplaçaments produïts amb anterioritat a l'entrada en vigor de l'Ordre HFP/1338/2023, de 13 de desembre, per la qual s'aprova el model 151, així com el model 149 i es modifica l'Ordre EHA/3316/2010, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els models d'autoliquidació 210, 211 i 213 (d'ara endavant OM) (Disposició transitòria única OM) per als contribuents que adquirisquen la seua residència fiscal a Espanya durant el període impositiu 2023, com a conseqüència d'un desplaçament realitzat en territori espanyol el 2022 o el 2023.
Si la comunicació es presenta pel contribuent principal, la comunicació de l'opció podrà realitzar-se dins del major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de l'entrada en vigor de la OM (16-12-2023).
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que conste en un document justificatiu.
En cas que la presentació es realitzara per un contribuent associat a un altre principal, la presentació podrà realitzar-se dins del major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de l'entrada en vigor de la OM (16-12-2023).
-
Sis mesos des de la data d'entrada en territori espanyol del contribuent associat.
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat del contribuent principal que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que conste en un document justificatiu.
-
-
Regla General
En cas que la presentació es realitze pel contribuent principal, la comunicació de l'opció es presentarà en el termini màxim de sis mesos des de la data d'inici d'activitat que conste en alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen.
Si el presentador anara un contribuent associat, la presentació de la comunicació de l'opció podrà realitzar-se dins del major dels següents terminis:
-
Sis mesos des de la data d'entrada de l'associat en territori espanyol.
-
Sis mesos des de la data d'inici d'activitat del contribuent principal que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en la data d'inici de l'activitat que conste en un document justificatiu.
-
-
-
Comunicació de la renuncia al règim especial
La comunicació de la renuncia a l'aplicació d'este règim especial es presentarà durant els mesos de novembre i desembre anteriors a l'inici de l'any natural en què la renuncia haja d'assortir efectes.
-
Comunicació de l'exclusió del règim especial
La comunicació de l'exclusió es presentarà en el termini d'un mes des de l'incompliment de les condicions que van determinar l'aplicació del règim especial.
-
Comunicació de la fi del desplaçament a l'efecte de l'article 114.2.a) del RIRPF
La comunicació es presentarà en el termini d'un mes des que haguera finalitzat el desplaçament a territori espanyol del contribuent.
-
Emplenament de la comunicació Model 149
El model 149 s'utilitzarà per a comunicar a l'Administració tributària l' opció pel règim especial aplicable als treballadors, professionals, emprenedors i inversors desplaçats a territori espanyol, la renuncia al mateix, l' exclusió i la data de la fi del desplaçament a l'efecte del que preveu l'article 114.2.a) del Reglament IRPF.
Sigui quina sigui causa de la comunicació, sempre es complimentaran els camps “1. Contribuent” i, si escau, “2. Representant”. A continuació, es complimentarà únicament l'apartat que corresponga al tipus de comunicació que es pretenga efectuar.
-
Contribuent
Sigui quina sigui forma de presentació de la comunicació, el contribuent haurà de disposar de número d'identificació fiscal (NIF) i estar identificat, amb caràcter previ a la presentació, en el Cens d'obligats Tributaris. En cas contrari, sol·licitarà prèviament l'alta en este Cense mitjançant la presentació de la declaració censal corresponent.
“NIF” (01) : es consignarà el número d'identificació fiscal del contribuent.
“Cognoms” (02) : es consignarà el primer anomene i, si escau, el segon anomene, en este mateixa orde.
“Nom” (03) : es consignarà el nom complet.
“Telèfons, fix (04) i mòbil (05) ”: Per tal d'agilitzar la resolució de les incidències que eventualment puguen sorgir en la tramitació, consigneu els números dels telèfons, fix i mòbil, en què puga ser més fàcilment localitzat en dies i hores feiners.
“Contribuent principal” (06), “Contribuent associat a un altre principal” (07): indique si presenta la seua declaració en condició de contribuent principal o com a contribuent associat a un altre principal, sent incompatibles entre si ambdues caselles.
“Dades del contribuent principal, NIF (08), Cognoms (09), Nom (10) i NÚM. justificant M149 del contribuent principal (11): consigne les dades del contribuent principal en cas d'haver marcat la casella 07 indicativa de tractar-se d'una comunicació presentada per un contribuent associat a un altre principal.
- Representant del contribuent o domicili a efecte de notificacions
Si el contribuent ha nomenat un representant davant l'Administració Tributària, amb domicili a territori espanyol, en relació amb les seues obligacions per este impost es farà constar en este apartat.
En absència de representant, si el contribuent disposa d'un domicili en territori espanyol, podrà comunicar-ho en este apartat a efecte de notificacions.
“NIF” (21) : es consignarà el número d'identificació fiscal del representant.
“Cognoms o Denominació o raó social” (22) : Per a persones físiques, es consignarà el primer anomene i, si escau, el segon anomene, en este mateixa orde. Per a persones jurídiques i entitats, es consignarà la raó social o la denominació completa de l'entitat, sense anagrames.
“Nom” (23) : Per a persones físiques, es consignarà el nom complet.
“Representant” (24): Es marcarà amb una X la casella (24) si es tracta d'un representant del contribuent.
“Domicili ”: es complimentaran les dades del domicili que procedisquen, tenint en compte les indicacions particulars que seguidament s'assenyalen.
(a). Tipus de via : Consigneu la denominació corresponent al tipus o classe de via pública: calle, plaça, avinguda, glorieta, carretera, baixada, costa, passatge, passege, rambla, etc.
(c). Tipus de numeració : Indiqueu el tipus de numeració que procedisca: número (NÚM), quilòmetre (km), sense número (S/N), etc.
(d). Nombre de casa : Número identificatiu de la casa o, si escau, punt quilomètric.
(e). Qualificador de número : Si escau, consigneu la dada que completa el nombre de la casa (BIS, duplicat-DUP.-, modern-MOD.-, antic-ANT.-, etc.) o el punt quilomètric (metres).
(k). Dades complementàries del domicili : Si escau, es faran constar les dades addicionals que resulten necessaris per a la completa identificació del domicili (per exemple: Urbanització El Alcotán, Edifici La Peñota, Residencial El Valle, Polígono Miralcampo, etc.).
(l). Localitat/Població : Consigne en esta casella el nom de la localitat o població en la que es troba situat el domicili, quan siga diferent del Municipi.
(o) i (p). Telèfons, fix i mòbil : Per tal d'agilitzar la resolució de les incidències que eventualment puguen sorgir en la tramitació, consigne en les caselles (o) i (p) els números dels telèfons, fix i mòbil, en què puga ser més fàcilment localitzat en dies i hores feiners.
-
Causa de la comunicació
Es marcarà amb una X segons que corresponga el motiu de presentació de la comunicació, sent incompatibles entre si , de la següent manera:
-
“Opció pel règim” (31) i “NÚM. registre de la documentació” (32): Es marcarà amb una X en cas que la causa de presentació de la comunicació siga l'opció pel règim, consignant també el número de registre assignat a l'enviament de la documentació justificativa per a l'accés a l'opció per este règim especial, envie que ha de realitzar-se abans de presentar el model 149 accedint al tràmit específic “Aportar documentació necessària per a optar pel règim especial”.
Les altres dades relatives a l'opció es comuniquen en l'apartat 4 del model 149, en el subapartat 4.A si és l'opció d'un contribuent principal o en el subapartat 4.B si és l'opció d'un contribuent associat a un altre principal.
La comunicació de l'opció s'efectuarà de forma individual per cada contribuent i la comunicació de l'opció pel contribuent principal es realitzarà amb anterioritat a la de seus contribuents associats.
-
“Renuncia al règim” (33): Es marcarà amb una X en cas que la causa de comunicació siga la renuncia al règim especial. En el cas de treballadors, a la comunicació de la renuncia s'adjuntarà la còpia segellada de la comunicació de dades al retenidor prevista en l'article 88 del Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
Els contribuents que renuncien a este règim especial no podran tornar a optar per la seua aplicació.
-
“Exclusió del règim” (34), “Data d'incompliment de condicions” (35) i “Causa de l'exclusió ”(36): Es marcarà amb una X en cas que la causa de la presentació de la comunicació siga l'exclusió d'este règim especial, amb indicació de la data d'incompliment de les condicions previstes per a l'aplicació d'este règim, casella 35, i indicant en la casella 36 la causa d'exclusió del mateix.
Els contribuents associats a un altre principal quedaran conjuntament exclosos de l'aplicació d'este règim quan incomplisquen la condició prevista en l'article 93.3.d) LIRPF o quan es produïsca la renuncia o l'exclusió del règim especial del contribuent principal. Quan el contribuent principal haguera comunicat seu renuncia o exclusió no serà necessari que els contribuents associats al mateix comuniquen la seua exclusió del règim a l'Administració tributària.
Els contribuents exclosos d'este règim especial no podran tornar a optar per la seua aplicació.
-
“Fi desplaçament a l'efecte de l'article 114.2.a) RIRPF” (37) i “Data en què s'ha produït la fi del desplaçament” (38): Es marcarà amb una X quan la causa de la presentació siga la de comunicar la data de fi del desplaçament a l'efecte de l'article 114.2 a) del RIRPF, així com la data en què es produïx la fi del desplaçament a territori espanyol del contribuent.
Quan el contribuent finalitze el seu desplaçament a territori espanyol sense perdre la residència fiscal a Espanya en este exercici, s'utilitzarà el model 149 per a comunicar la finalització del desplaçament a l'efecte que no s'entenguen obtinguts durant l'aplicació del règim especial els rendiments que deriven d'una activitat desenvolupada amb posterioritat a la data de presentació de la comunicació.
-
-
Comunicació de l'opció al règim especial.
Es complimentarà l'apartat que corresponga, com a contribuent principal (4A) o com a contribuent associat a un altre principal (4B), sent ambdós incompatibles entre si.
4.A Contribuent principal. Desplaçament a territori espanyol com a conseqüència de:
-
Un contracte de treball:
“Inici de la relació laboral amb ocupador espanyol” (41), “Desplaçament ordenat per ocupador amb carta de desplaçament” (42) o “Desplaçament no ordenat per ocupador d'un teletreballador” (43): Es consignarà una X segons qual siga la causa del desplaçament a territori espanyol a conseqüència d'un contracte de treball.
“Identificació de l'ocupador ”(44), (45) i (46): ha de fer constar el “NIF” (casella 44), “Cognoms o Denominació o raó social” (casella 45) i, si escau, “Nom” (casella 46) de l'ocupador.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que corresponga, si escau, i la següent documentació, en funció de la circumstància que motiva el desplaçament a territori espanyol com a conseqüència d'un contracte de treball:
-
Quan s'inicie una relació laboral, ordinària o especial, o estatutària amb un ocupador a Espanya, un document justificatiu emés per l'ocupador en el que s'expresse el reconeixement de la relació laboral o estatutària amb el contribuent, la data d'inici de l'activitat que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya, el centre de treball i la seua direcció, així com la durada del contracte de treball.
-
Quan es tracti d'un desplaçament ordenat pel seu ocupador, còpia de la carta de desplaçament de l'ocupador, així com un document justificatiu emés per este en el que s'expresse la data d'inici de l'activitat que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen, el centre de treball i la seua direcció, així com la durada de l'orde de desplaçament.
-
Quan, sense ser ordenat per l'ocupador, l'activitat laboral s'oferisca a distancia mitjançant l'ús exclusiu de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicacions, un document justificatiu emés per l'ocupador en el que s'expresse el reconeixement de la relació laboral amb el contribuent, la data d'inici d'activitat que conste en l'alta de la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen, així com la durada estimada de la prestació laboral a Espanya.
-
-
L'adquisició de la condició d'administrador d'una entitat
“D'una entitat” (47) o “D'una entitat patrimonial” (48): Es consignarà una X segons que corresponga, en el cas de desplaçament del contribuent per l'adquisició de la condició d'administrador de l'entitat.
“Identificació de l'entitat ”(49) i (50): ha de fer constar el “NIF” (casella 49) i “Denominació o raó social” (casella 50) de l'entitat.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que corresponga, si escau, i la següent documentació:
-
document justificatiu emés per l'entitat en el que s'expresse la data d'adquisició de la condició d'administrador i, en cas que l'entitat tinga la consideració d'entitat patrimonial en els termes prevists en l'article 5.2 de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, que la participació del contribuent en l'entitat no determina la condició d'entitat vinculada en els termes prevists en l'article 18 de la Llei de l'impost sobre Societats.
-
-
La realització d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora, d'acord amb el procediment descrit en l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre.
Es marcarà una X en la casella 54, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol siga la realització d'una activitat econòmica qualificada d'activitat emprenedora, d'acord amb el procediment descrit en l'article 70 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que corresponga, si escau, i la següent documentació:
-
un informe favorable emés per l'Empresa Nacional d'Innovació, S.M.E. (ENISA ), el qual serà sol·licitat directament pel contribuent a ENISA, a través de la Direcció General d'Indústria i Xicoteta i Mitjana Empresa, fora que l'autorització de residència aportada siga la de residència per a emprenedors (article 69 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització).
-
-
La realització d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que preste servicis a empreses emergents en el sentit de l'article 3 de la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents.
Es marcarà amb una X en la casella 55, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol siga la realització d'una activitat econòmica per part d'un professional altament qualificat que preste servicis a empreses emergents a l'efecte de l'article 3 de la Llei 28/2022 de 21 de desembre de foment de l'ecosistema d'empreses emergents.
“Identificació de l'empresa emergent”, ha de fer-se constar el “NIF” en la casella (57) i “Denominació o raó social” (58) de l'empresa emergent en qüestió.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que corresponga, si escau, i la següent documentació:
-
documentació justificativa de la condició de professional altament qualificat, fora que l'autorització de residència aportada siga la de professional altament qualificat a l'efecte de l'article 71 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització, així com l'acreditació de la inscripció com empresa emergent en el Registre Mercantil o Registre de Cooperatives competent, fora que existisca un procediment per a la comprovació en línia d'aquella circumstància i document justificatiu de la prestació de servicis a esta empresa emergent.
-
-
Desplaçament com a conseqüència de la realització a Espanya d'activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació
Es marcarà amb una X en la casella 56, en cas que la causa del desplaçament a territori espanyol siga la realització d'activitats de formació, investigació, desenvolupament i innovació a l'efecte de l'article 72 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització.
“Identificació de l'entitat”, ha de fer-se constar el “NIF” (59) i “Denominació o raó social” (60) de l'entitat corresponent.
Documentació :
A la comunicació de l'opció del contribuent principal s'adjuntarà la documentació justificativa de l'alta a la Seguretat Social a Espanya o la documentació que permeta el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o, en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, document justificatiu de la data d'inici de l'activitat, l'autorització de residència que corresponga, si escau, i la següent documentació:
-
document justificatiu de la realització d'aquelles activitats a què es referix l'article 113.2 del RIRPF, fora que l'autorització de residència aportada siga la de formació, investigació, desenvolupament i innovació que cita l'article 72 de la citada Llei 14/2013.
A més, si més no, haurà de fer constar en la comunicació de l'opció:
“Data d'entrada en territori espanyol” (51) : indique la data d'entrada en territori espanyol.
“Data d'inici de l'activitat que conste en l'alta a la Seguretat Social a Espanya o en la documentació que permeta, si escau, el manteniment de la legislació de Seguretat Social d'origen o en cas que no anara obligatòria l'alta a la Seguretat Social, en el document justificatiu de la data d'inici de l'activitat ”(52) : indique la data d'inici.
“Últim país o territori de residència” (53) : es consignarà el codi de l'últim país o territori de residència fiscal del contribuent, d'acord amb les claus de països que es relacionen.
“País de nacionalitat” (67): es consignarà el país de nacionalitat d'acord amb el codi de país o territori que corresponga.
-
4.B Contribuent associat a un altre principal
“Tipus de vinculació”, s'indicarà el tipus de vinculació que procedisca amb el contribuent principal, sent “Cònjuge”, casella 61, “Progenitor sense vincle matrimonial”, casella 62, o “Fill/a”, casella 63, sent incompatibles entre si.
En cas de fills caldrà consignar en “Data de naixement” (64) la data de naixement del fill/a, i només en cas que existisca discapacitat, marcar la casella “Discapacitat” (65).
“Data d'entrada en territori espanyol “(66), es consignarà la data d'entrada en territori d'espanyol del contribuent associat que comunica l'opció.
Documentació :
A la comunicació de l'opció al règim especial s'adjuntarà la documentació que acredite la vinculació amb el contribuent al que estan associats, que determine el dret a l'opció a este règim especial.
La determinació de la vinculació d'estos contribuents amb el contribuent principal, així com de l'edat i situació de discapacitat d'estos, es realitzarà tenint en compte la situació existent en el moment d'exercitar la seua opció pel règim especial.
La situació de discapacitat s'entendrà acreditada quan s'haja sol·licitat el corresponent certificat o resolució expedit per l'Institut de Migracions i Serveis Socials o òrgan competent de les comunitats autònomes al que es referix l'article 72 del RIRPF, encara que este certificat o resolució no s'hagueren emés en el moment d'exercitar l'opció. No obstant això, l'aplicació del règim especial quedarà condicionada al reconeixement de la situació de discapacitat.
-