Residents a les Illes Canàries, Ceuta i Melilla
T'informem com recuperar l'IVA pagat per les compres que hages realitzat en la península o Illes Balears
Devolució IVA. Residents a les ciutats de Ceuta o Melilla
En arribar a Ceuta o Melilla, tan prompte desembarque ha d'adreçar-se al Resguard fiscal, el qual, després de verificar la seua identitat i les mercaderies documentades en el Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA, procedirà a diligencies la data d'entrada de les mercaderies en la Ciutat. Recorde que, si han passat més de 3 mesos des que va realitzar les compres, encara que el Resguard fiscal puga diligenciar-li la data d'entrada a Ceuta o Melilla, no podrà tramitar el reemborsament.
Sobre la base d'estos documents ha de liquidar el IPSI corresponent a les compres realitzades. Este tràmit es realitza enfront dels servicis fiscals d'ambdues Ciutats Autònomes, corresponent a les mateixes establir els procediments, telemàtics o presencials, així com reconéixer, si escau, el dret a qualsevol mena d'exempció o franquicia.
El viatger ha de presentar a la Duana de Ceuta o Melilla el Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA diligenciat pel Resguard fiscal, així com justificant de la liquidació de IPSI. Sent conforme tota la documentació, les Duanes procediran al visat electrònic del DER. Pot presentar la documentació a les Duanes pels següents canals:
- De manera presencial, per a la qual cosa és recomanable reservar cita per a evitar esperes
- De forma telemàtica a través de la sede electrònica
- A través de correu electrònic a les adreces: Ceuta: diva.ceuta@correo.aeat.es Melilla: diva.melilla@correo.aeat.es
El viatger remetrà el DER visat per la Duana al proveïdor, qui li tornarà la quota repercutida en el termini dels quinze dies següents mitjançant xec, transferència bancària, abonament en targeta de crèdit o un altre mitjà que permeta acreditar el reemborsament. Ja que el sistema és electrònic, alguns proveïdors tramiten directament la devolució al verificar el visat conforme de la Duana, uns altres sol·liciten que el viatger acredite el visat conforme de la Duana, remetent la documentació a través de correu electrònic, o per correspondència tradicional.
El reemborsament de l'Impost podrà efectuar-se també a través d'entitats col·laboradores, autoritzades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària
Els viatgers presentaran els documents electrònics de reemborsament visats per la Duana a estes entitats, que abonaran l'import corresponent, fent constar la conformitat del viatger.
No. Tot el procediment queda registrat electrònicament i és requisit indispensable que l'operació es documente en un Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA.
En cas de complir la resta de requisits, i sempre que puga acreditar l'entrada a Ceuta o Melilla de seus compres dins dels 3 mesos següents a la seua adquisició (pot sol·licitar que es verifiquen seus compres en el moment de desembarcar), pot sol·licitar al venedor que li emeta el Document Electrònic de Reemborsament (DER) a posteriori.
No. Tot el procediment queda registrat electrònicament i és requisit indispensable que l'operació es documente en un Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA.
Ara bé, l'establiment de venda no pot negar-li el seu dret a obtindre el reemborsament ni pot negar-se a emetre el DER. Pel que fa al cas les Consultes Vinculants de la Direcció General de Tributs V0564-20 i V1978-20
El venedor haurà d'expedir la corresponent factura i, a més, un document electrònic de reemborsament (DER), disponible en la Sede electrònica de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, en què es consignaran els béns adquirits i, separadament, l'impost que corresponga.
Així, l'expedició del document electrònic de reemborsament per part del venedor no es configura com una circumstància potestativa o discrecional per al mateix sinó com una autèntica obligació legal situada al mateix nivell que l'obligació d'emetre factura.
La negativa per part del venedor a l'expedició del document electrònic de reemborsament, a què està obligat legal i reglamentàriament, podria considerar-se com una controvèrsia de naturalesa tributària a l'efecte que el consultant poguera interposar la corresponent reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Local de Ceuta o Melilla, òrgan que no depén de l'AEAT.
Ni la normativa de l'IVA ni de IPSI regulen este termini. La sol·licitud del viatger pot suposar l'obligació del venedor de rectificar les quotes repercutides per a la qual cosa disposa d'un termini màxim de 4 anys partir del moment en què es va meritar l'Impost corresponent a l'operació.
D'acord amb l'exposat, el viatger haurà de remetre la factura al proveïdor abans que transcórreguen quatre anys des de la meritació de l'operació documentada en la mateixa, de manera que este proveïdor puga complir amb l'obligació de rectificar les quotes repercutides consignades en la mateixa. Transcorregut este termini, el proveïdor no estarà obligat a rectificar estes quotes ni per retornar l'import de les mateixes.
Per tant, la liquidació de IPSI i el visat conforme de la Duana ha de posar-ho a disposició del venedor abans de transcorreguts 4 anys des de la compra (veure consulta 0348-02 de la Direcció General de Tributs).
Tinga en compte que, sent el procediment electrònic, i estant previst un termini màxim de 3 mesos perquè les compres arriben a Ceuta o Melilla, registrar les operacions fora d'aquell termini requerix actuacions manuals que poden allargar la tramitació en diversos dies.