Informació i passos per a l'obtenció d'un certificat electrònic
Saltar índex de la informacióObtenció d'un certificat electrònic FNMT mitjançant acreditació presencial
El certificat electrònic és una signatura digital que s'instal·la en el navegador per garantir la seva identitat a Internet i que permet realitzar gestions des de l'ordinador, dispositiu mòbil o tauleta tàctil en la nostra seu electrònica i en la d'uns altres organismes que també l'admetin.
Quan accedeixis a un tràmit que requereixi certificat electrònic, apareixerà en pantalla una finestra per poder triar el certificat adequat i continuar amb el procediment.
La sol·licitud i obtenció d'un certificat electrònic vàlid en l'àmbit tributari es realitza des de les pàgines web de les Entitats emissores de certificats (no se sol·licita a través de la pàgina web de l'AEAT ).
Pot sol·licitar-se en suport programa o en targeta criptogràfica. Això introdueix diferències en els passos que s'han de seguir, encara que sempre és necessari acreditar la teva identitat en una Oficina de Registre en la que s'haurà de presentar la documentació corresponent, excepte en l'obtenció del certificat de ciutadà amb vídeo identificació, o per al certificat d'Administrador únic o Solidari que s'obté en línia amb un certificat de la FNMT -RCM o DNI electrònic, sense necessitat d'acudir a una oficina per acreditar-se. A més, per a l'acreditació d'un certificat de Representant de Persona Jurídica amb NIF A, B, C i D l'AEAT disposa d'un tràmit que permet la presentació de documentació en línia.
Tot el procés de sol·licitud i obtenció del certificat ha de realitzar-se des del mateix equip i el mateix usuari i no formatar l'equip entre la sol·licitud i la descàrrega del certificat.
Aquests són els passos per a l'obtenció d'un certificat electrònic en suport software, en el cas de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre:
-
Configuració prèvia a la sol·licitud
-
Sol·licitud del certificat via Internet.
-
Acreditació de la identitat davant alguna de les oficines de registre establertes per l'Autoritat de Certificació. La documentació que s'ha d'aportar en l'acreditació dependrà del tipus de certificat electrònic sol·licitat.
-
Descàrrega del certificat des de la pàgina web de la FNMT.
-
Realitzar còpia de seguretat del certificat electrònic.
Obtenció d'un certificat electrònic en format programa a través de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT )
Accedeix a la pàgina web de la FNMT i selecciona el tipus de certificat que necessites sol·licitar. En el menú lateral trobaràs els diferents tipus de certificat:
- Certificat Electrònic de Ciutadà o de Persona Física
- Certificat Electrònic d'Empresa o de Representant (per a aquest últim s'emeten tres tipus de certificat: per a Administrador Únic o Solidari, per a Persona Jurídica o per a Entitat sense Personalitat Jurídica)
- Certificat Electrònic Sector Públic.
A continuació , segueix els passos del procediment.
-
Configuració prèvia a la sol·licitud
En primer lloc, accedeix a l' apartat"Configuració prèvia". Segueix les recomanacions que s'indiquen per evitar possibles errors durant el procés d'obtenció del certificat i instal·la el programa necessari per a la generació de claus, que pot ser executat en qualsevol navegador i sistema operatiu. Descàrrega i instal·la el "Configurador FNMT -RCM" fent clic en "Àrea de Baixada de Configurador FNMT".
Selecciona l'opció corresponent al sistema operatiu utilitzat i descàrrega i executa l'arxiu.
Concedeix els permisos necessaris, accepta les condicions i prem "Següent" fins que comuniqui que està degudament instal·lat.
-
Obtenció del codi de sol·licitud per Internet
Accedeix al segon pas:"Sol·licitar Certificat". Indica el DNI o NIE del titular del certificat, el primer cognom tal com apareix en el document d'identitat i un correu electrònic. A aquesta adreça de correu s'enviarà el codi de sol·licitud associat a la petició. Fes clic en "condicions d'expedició del certificat" per veure les condicions d'expedició i marca la casella per acceptar-les.
Després, prem "Enviar petició". El navegador et demanarà permís per obrir el "Configurador FNMT -RCM" i hauràs de crear una contrasenya per protegir la sol·licitud del certificat. Aquesta contrasenya, que serà sol·licitada novament en el moment de la descàrrega, és únicament i exclusivament coneguda pel sol·licitant. En cas d'oblidar aquesta contrasenya, hauràs de tornar a iniciar el procés de sol·licitud.
Com a resultat de la petició, apareixerà una finestra indicant que la sol·licitud ha estat processada correctament i rebràs en el teu compte de correu electrònic el codi de sol·licitud.
Únicament es poden modificar les dades que no apareguin en el certificat a l'efecte de comunicació amb l'Autoritat de Certificació. Per modificar les dades que apareixen en el certificat és necessari emetre un nou certificat.
-
Acreditació d'identitat en una Oficina de Registre
Has d'acreditar la identitat en les Oficines de registre reconegudes (aporta el codi que ha rebut en el correu electrònic i la documentació necessària segons es tracti d'una persona jurídica o física). En la pàgina de la FNMT trobaràs un localitzador d'oficines. Hauràs de sol·licitar abans cita prèvia.
-
Descàrrega del certificat electrònic
Descàrrega el certificat des de la pàgina de la mateixa entitat certificadora, aportant novament el NIF del sol·licitant i el codi rebut en el correu electrònic en sol·licitar el certificat. Recorda que has d'utilitzar el mateix ordinador i el mateix usuari amb el que vas realitzar la sol·licitud.
Abans de prémer "Descarregar Certificat", accepta les condicions d'ús del certificat prement en l'enllaç i marca la casella d'acceptació. Després, prem "Descarregar Certificat".
L'aplicació generadora de claus sol·licitarà la contrasenya que vas indicar en el moment de la sol·licitud i oferirà l'opció de realitzar una còpia de seguretat en aquell moment (recomanat), una vegada realitzada la còpia (només en el cas d'haver marcat "Sí"), quedarà instal·lat el certificat.
-
Obtenció d'una còpia de seguretat del certificat
Si en el procés de descàrrega del certificat no vas realitzar una còpia de seguretat per haver marcat "No", és recomanable que accedeixis al magatzem de certificats del navegador i realitzis una còpia de seguretat (exportació). La necessitaràs si en algun moment has de recuperar el certificat o utilitzar-ho en un altre equip i, si no disposes d'ella, l'única alternativa seria sol·licitar un nou certificat.