Justificants necessaris per efectuar la deducció
Com a requisit formal de la deducció és necessari que l'empresari o professional que desitja exercitar-la es trobi en possessió del document justificatiu del dret, ajustat a les disposicions legals i reglamentàries.En aquest aspecte és fonamental l'article primer del Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
El document justificatiu que no compleixi tots els requisits, no acreditarà el dret a la deducció, tret que es rectifiqui.
Es consideren justificants del dret a la deducció:
La factura original expedida per qui realitzi el lliurament o presti el servei, o en nom seu i pel seu compte, pel seu client o per un tercer.
La factura original expedida per qui realitzi el lliurament que doni lloc a una adquisició intracomunitària de béns subjecta a l'impost, sempre que l'esmentada adquisició estigui degudament consignada en l'autoliquidació del IVA.
En el cas d'importacions, el document en el qual consti la liquidació practicada per l'Administració o, si es tracta d'operacions assimilades a les importacions, l'autoliquidació en la qual es consigni l'impost meritat en ocasió de la seva realització.
La factura original o el justificant comptable de l'operació expedit per qui realitzi el lliurament de béns o la prestació de serveis en els casos d'inversió del subjecte passiu i d'operacions amb or d'inversió.
No pot deduir-se en quantia superior a la quota expressa i separadament consignada que hagi estat repercutida o satisfeta segons el document justificatiu de la deducció.
Tractant-se de béns o serveis adquirits en comú per diverses persones, cada adquirent pot deduir la part proporcional que li correspongui si a l'original i als duplicats de la factura es consigna, de forma diferent i separada, la porció de base imposable i quota repercutida a cadascun dels destinataris.