Salta al contingut principal
Exercici 2018

6. Altres impostos

El 2018 els ingressos tributaris d'unes altres figures diferents dels quatre principals van ascendir a 10.284 milions, amb un augment del 4,8% respecte a l'any anterior (el 2017 el creixement va ser del 3,9%).

L'Impost sobre la Renda dels No Residents va tancar l'any amb un total d'ingressos de 2.665 milions, un 17,2% més que el 2017. Amb aquest són ja quatre els anys en els que el creixement anual supera el 15%, el que ha permès que es recuperi part del pes que tenia aquesta figura anys endarrere (el 2018 aquests ingressos van suposar un 1,3% del total dels ingressos tributaris, davant l'1,6 que van arribar a significar el 2009 i 2010). Tres quartes parts del creixement van ser conseqüència de l'augment de les retencions i els pagaments a compte, creixement vinculat a la positiva evolució dels dividends i d'unes altres rendes de capital. La resta del creixement va provenir de la declaració anual saldo del qual va tornar a ser positiu el 2018.

Els impostos mediambientals, entre els quals s'inclouen la fiscalitat mediambiental de la imposició directa i l'Impost sobre Gasos Fluorats de la indirecta, van sumar un total de 1981 milions (1.872 els directes i 110 els indirectes), un 2,8% més que el 2017. Dins aquestes figures la que més ingressos aporta és l'Impost sobre el Valor de la Producció Elèctrica. El 2018 els seus ingressos van ascendir a 1.586 milions, amb un augment del 5% respecte a 2017. Cal recordar que l'evolució d'aquests ingressos és irregular en dependre del preu de la producció de l'electricitat en els mercats majoristes i això ha suposat en alguns anys forts caigudes i posteriors recuperacions. Exceptuant l'any d'implantació i l'any 2016 (amb un excepcional descens en els preus), la recaptació mitjana se situa en els 1.540 milions, xifra pròxima a la registrada aquest any. Cal destacar el 2018 és la considerable diferència que s'observa entre l'impost meritat i els ingressos. La raó és l'eliminació de l'impost durant el quart trimestre de 2018 i el primer de 2019 dins les mesures contingudes en el RDL 15/2018, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors. L'impost meritat durant el quart trimestre s'hagués ingressat el 2019 per la qual cosa no va afectar a la recaptació de 2018, encara que sí a la mesura dels ingressos en termes de meritació.

En el Capítol II d'impostos indirectes, les altres figures diferents de l'IVA i dels Impostos Especials amb major pes en els ingressos són l'Impost sobre Trànsit Exterior Comú (Quadre 6.3) i l'Impost sobre les Primes d'Assegurances (Quadre 6.4). Els ingressos el 2018 del primer van disminuir un 1,1% fins als 1.906 milions. L'evolució és coherent amb la desacceleració que es va observar en les importacions (Quadre 1.1). En l'Impost sobre les Primes d'Assegurances es va assolir una recaptació de 1.504 milions, un 3,8% per damunt dels ingressos de 2017. També en aquest cas, com en uns altres que s'han vist durant l'informe, els quatre últims anys de continuat creixement han portat a aquest impost a superar el màxim registrat anteriorment, en concret el 2008.

La recaptació per Taxes i altres ingressos del Capítol III va disminuir lleugerament (un 0,3%) (Quadre 1.6), encara que el resultat és producte de dos comportaments molt diferents gairebé compensats entre si: les taxes es van reduir un 11% (84 milions menys que el 2017), ja que els altres ingressos van augmentar un 6,4% (78 milions més). El motiu del descens de les taxes (Quadre 6.5) va ser la caiguda dels ingressos procedents del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica (-43,9%, 86 milions), afectat per la sequera de 2017 (exercici que va ser liquidat el 2018) i malgrat l'augment del tipus que va entrar en vigor el 2018. Quant als altres ingressos, es van recuperar mínimament de la caiguda que van registrar el 2017 després del màxim aconseguit el 2016, però, en qualsevol cas, la importància d'aquests ingressos dins el conjunt de la recaptació encara es va mantenir el 2018 per sota dels seus percentatges històrics.