Salta al contingut principal
Exercici 2019

6. Altres impostos

Els ingressos procedents dels impostos diferents de les quatre figures principals van disminuir el 2019 un 9,9%, descendint fins als 9.265 milions (un 4,4% del total dels ingressos).

La recaptació de l'Impost sobre la Renda dels No Residents el 2019 va ser de 2.369 milions, un 11,1% per sota dels ingressos de 2018. S'interromp d'aquesta manera l'última fase de creixement d'aquest impost (durant els quatre anys anteriors l'augment mitjà va ser superior al 17%). Les retencions i pagaments a compte van créixer menys que el 2018 (5,4% davant el 13,4%) pel menor augment dels dividends. Encara que la major diferència respecte a l'any passat va ser el comportament de la declaració anual de la qual quota neta va ser negativa després de dos anys de resultats positius. Les devolucions van seguir creixent (sense arribar al ritme de 2018), però el gran canvi va estar en els ingressos bruts de la declaració que el 2018 van assolir un nivell excepcionalment elevat (862 milions davant els 538 milions de mitjana el 2017 i 2019).

Els impostos mediambientals, que agrupen la fiscalitat mediambiental de la imposició directa i l'Impost sobre Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle (Quadre 6.2), van suposar el 2019 1.100 milions d'ingressos (1.019 dels primers i 81 dels segons). La xifra és molt inferior a la de 2018 (-44,5%) pel fort impacte negatiu dels canvis normatius que va haver en l'Impost sobre el Valor de la Producció Elèctrica i en l'Impost sobre Gasos Fluorats. Els ingressos en aquests impostos es van reduir un 54,8% i un 26,3%, respectivament. En el primer cas el RDL 15/2018 va suprimir l'impost temporalment durant el quart trimestre de 2018 i el primer de 2019, declaracions que s'haurien d'haver ingressat ambdues el 2019 (en meritació la supressió va afectar a 2018 i 2019, d'aquí la gran diferència que es veu en el Quadre 6.2 entre meritació i caixa). La pèrdua d'ingressos s'estima en 762 milions (Quadre 1.5). Fins i tot amb ells la recaptació no hagués assolit la de 2018 (s'hagués quedat un 6,7% per sota), el que s'explica pel sota import dels intercanvis en el mercat de producció (la base de l'impost) durant aquells períodes. En el cas de l'Impost sobre Gasos Fluorats, es va veure afectat per la rebaixa de tipus que va entrar en vigor el setembre de 2018 i que havia estat aprovada el juliol amb els Pressupostos d'aquell any. Tampoc en aquest impost la recaptació, una vegada sumada la pèrdua d'ingressos (24 milions; Quadre 1.5), hauria superat la de l'any anterior (-4,4%). Sense cap impacte, per tant, els impostos mediambientals haurien descendit igualment, però només un 4,8%.

Dins els impostos indirectes, les altres figures diferents de les dues principals amb majors ingressos són l'Impost sobre Trànsit Exterior Comú (Quadre 6.3) i l'Impost sobre les Primes d'Assegurances (Quadre 6.4). El 2019 els ingressos per Trànsit Exterior Comú van ser 1984 milions, un 4,1% més que el 2018, mentre que en l'Impost sobre les Primes d'Assegurances els ingressos van créixer un 2,8%, un punt menys que el 2018, fins a tancar una recaptació de 1.547 milions.

Els ingressos per Taxes i altres ingressos del Capítol III van créixer un 9,7% (Quadre 1.6), amb resultats diferents en taxes (+50,1%) i en els altres ingressos (-11,5%). Les Taxes (Quadre 6.6) van augmentar gràcies al Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica, amb dolents resultats el 2018 per la sequera de 2017 (el cànon es liquida a l'any següent) i a les Taxes Radioelèctrica (amb un ingrés extraordinari) i de Telecomunicacions (pel retard en la realització de les devolucions). En els Altres ingressos del Capítol III baixen tots els conceptes, però en particular, en termes relatius, els interessos de demora (-22,4%).