Notes explicatives i fonts
L'esquema d'anàlisi: bases imposables, tipus efectius, impostos meritats i ingressos tributaris
L'estructura bàsica de l'anàlisi dels ingressos tributaris (IT) realitzat en aquest informe es basa en la següent identitat:
IT = BI * RD/BI * IT/RD,
on BI és la base imposable de l'impost, RD és la recaptació meritada pel mateix, RD/BI és el tipus efectiu mitjà i IT/RD una ràtio que recull els desfasaments entre el moment de meritació i el d'ingrés. Aquesta expressió condensa el procés de generació dels ingressos tributaris. Primer es produeix un corrent de béns, serveis, rendes, etc., subjectes a tributació (BI), a què s'aplica un tipus (RD/BI), donant lloc a la recaptació meritada (RD). A continuació, s'inicia el procés de cobrament de l'impost (IT/RD), que determina l'ingrés de l'impost en un moment en general posterior a la de la meritació.
Aquesta identitat sintetitza el mètode d'anàlisi utilitzada tant en la seva informació numèrica i gràfica com en els comentaris que l'acompanyen. S'informa sobre els ingressos tributaris, però s'intenten identificar les causes últimes de les seves variacions a través de l'anàlisi dels tres components de la identitat, la base imposable, el tipus efectiu i l'ajustament entre la meritació i la caixa.
Bases imposables
La font bàsica d'informació de les bases imposables són les estadístiques anuals disponibles en el web de l'AEAT (Estadístiques). Les dades dels anys per als quals encara no s'han publicat les estadístiques corresponents s'han estimat utilitzant la informació disponible de les mateixes fonts que serveixen per a l'elaboració d'aquestes publicacions; es tracta, per tant, de dades provisionals.
Les xifres de demografia que figuren en quadres de l'informe són procedents també en bona part de les estadístiques anuals, el que garanteix una evolució coherent de la població de contribuents i de les bases imposables a cadascun dels impostos. Aquestes xifres poden diferir en algun cas de les contingudes en la Memòria de l'Agència Tributària que obeeixen a diferents criteris d'elaboració quant a l'àmbit i al moment del registre.
Impostos meritats
El procediment de gestió dels impostos de l'AEAT té com nucli bàsic un sistema de declaracions-autoliquidacions. El sistema suposa que els contribuents obligats a declarar segons la normativa de cadascun dels impostos han de determinar el deute tributari (autoliquidació) al mateix temps que presenten una declaració-autoliquidació en la que consta el codi del model de declaració, el període de meritació, la identificació del contribuent i el resultat de la liquidació que el propi contribuent calcula a partir de dades econòmiques i personals declarats.
Els impostos meritats es calculen bàsicament per agregació d'aquells models de declaració-autoliquidació que presenten els contribuents. Els impostos meritats bruts s'obtenen sumant, per a cada model de declaració, els imports de les declaracions resultat del qual és a favor de la Hisenda Pública, independentment del moment en què s'hagi ingressat. Els impostos meritats nets són el resultat de restar als impostos bruts els imports de les declaracions en les que el saldo és a favor del contribuent i dona dret al mateix a sol·licitar la seva devolució.
Les dades de les declaracions – autoliquidacions es completen amb la informació procedent dels models informatius que són aquells models que, sense caràcter liquidatori, resum i complementen el contingut de les declaracions periòdiques i fi del qual és el control del correcte compliment de les obligacions fiscals. Aquests models serveixen, per exemple, per assignar entre les diferents figures impositives (IRPF, impost de societats i Impost sobre la Renda de No Residents) les retencions de capital mobiliari, arrendaments i fons d'inversió.
Per definició els impostos meritats són consistents amb les bases imposables (rendes, beneficis, vendes i consums) declarats en els models. En conseqüència, el tipus impositiu efectiu per a cada figura impositiva és el quocient entre l'impost meritat net i la base imposable.
Els impostos meritats estan subjectes a canvis fins i tot anys després d'haver-se tancat l'exercici de referència atès que els contribuents poden presentar seus declaracions-autoliquidacions fora de termini, ja sigui voluntàriament o per exigència de l'Administració. Per això les xifres dels impostos meritats que figuren en l'informe en els dos últims anys tenen un caràcter provisional.
Ingressos tributaris
Els ingressos tributaris són ingressos en termes de caixa i s'expressen, llevat d'indicació en contrari, en termes líquids, és a dir, com diferència entre els ingressos bruts i les devolucions realitzades. Aquesta mesura dels ingressos s'ate a la Instrucció de Comptabilitat de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE). Les xifres són comparables a les que es recullen en la Memòria de l'Administració Tributària de la qual font és la IGAE.
Existeix una equivalència entre les autoliquidacions que estan darrere dels impostos meritats i els conceptes del Sistema d'Informació Comptable de l'AEAT del que s'extreuen les xifres d'ingressos en termes de caixa. Cada autoliquidació té assignat un model diferent d'acord amb el tipus d'impost i al tipus de contribuent del que es tracti. Per part seva, el Sistema d'Informació Comptable associa cada model o grup de models a una o diverses claus pressupostàries. Aquesta equivalència entre models de declaració i conceptes pressupostaris permet associar els corrents recaptatoris amb categories rellevants de contribuents (AP, Grans Empreses, pimes, grups consolidats i d'altres) i, en darrera instància, amb els fluxos econòmics que han donat lloc a l'obligació tributària. Fins i tot així, poden existir diferències en els criteris de classificació dels fluxos recaptatoris entre els models de declaració i els conceptes pressupostaris. Un exemple d'aquestes diferències és l'assignació de les retencions de capital mobiliari, arrendaments i fons d'inversió entre les diferents figures (IRPF, impost sobre societats i Impost sobre la Renda dels No Residents): en els impostos meritats l'assignació es fa d'acord amb la personalitat jurídica del contribuent (física, jurídica, no resident), mentre que comptablement es realitza amb percentatges fixos entre les diferents figures.
El 2017 i 2018 els ingressos tributaris es presenten, en alguns casos, corregits de l'impacte que va tenir durant aquells anys la implantació del sistema de Subministrament Immediat d'Informació (SII) a l'IVA. La introducció d'aquest sistema de gestió va suposar un desplaçament d'ingressos de 2017 a 2018. Per tal d'obtenir sèries homogènies en el temps que permetin mesurar adequadament el creixement, les sèries més rellevants es corregeixen d'aquell desplaçament. La correcció es realitza en termes anuals, el que pot ocasionar que es produeixin petites discrepàncies amb les xifres que es van publicar en els informes mensuals de recaptació en els quals la correcció es fa mes a mes per proporcionar una bona mesura de la variació mensual.
L'anàlisi dels ingressos en aquest informe es realitza en termes totals, és a dir, abans de deduir les participacions a les que tenen dret les Administracions Territorials (Comunitats Autònomes i Corporacions Locals) d'acord amb el sistema de finançament territorial. Aquesta participació es fa efectiva a cadascun dels anys a través, bàsicament, d'entregues a compte i liquidacions definitives de l'exercici t-2. La informació detallada d'aquestes participacions es pot trobar als Cuadros 7.3, 7.4 i 7.5 de l'informe, així com els ingressos de l'Estat una vegada minorades aquestes participacions (Quadre 7.7 ). A més, també s'ofereix la informació de les relacions amb les Hisendes Forals en el Quadre 7.6.
L'àmbit pressupostari dels ingressos tributaris analitzats en l'informe comprèn el Capítol I (llevat de les quotes per drets passius), el Capítol II i les taxes i altres ingressos tributaris (que contenen els recàrrecs, sancions i interessos) del Capítol III. Una visió completa dels ingressos no financers de l'Estat, incloent els ingressos no tributaris, es pot consultar en el Quadre 7.8.
Al costat de l'informe també es presenten quadres dels ingressos tributaris en termes de drets reconeguts (Quadre 7.10 i Annex: Drets reconeguts ). Respecte als ingressos tributaris en termes de caixa, els drets reconeguts exclouen els ingressos d'exercicis tancats i inclouen els drets de l'exercici pendents de cobrament. També s'aténen a la Instrucció de Comptabilitat esmentada anteriorment.
Ingressos tributaris per Delegacions
En l'els fitxers addicionals que acompanyen a l'informe es presenta la informació dels ingressos tributaris distribuïts entre les 56 Delegacions (agrupades, quan és procedent, en Delegacions Especials) i els Serveis Centrals.
Atès que l'assignació dels contribuents per Delegacions es fa d'acord amb el seu domicili fiscal, els ingressos tributaris d'una Delegació no són necessàriament un bon indicador de la importància fiscal del territori ni de l'activitat econòmica en el mateix. Tampoc la variació anual dels ingressos tributaris gestionats per una Delegació és un senyal adequat del dinamisme fiscal o recaptatori del territori. A les pertorbacions que poden afectar als ingressos en el conjunt del territori s'uneixen en les Delegacions els problemes causats pel canvi en el domicili fiscal dels contribuents (en especial quan es tracta d'una gran empresa) o pels processos de fusió i absorció d'empreses. A més, en algunes figures tributàries, com els Impostos Especials, els ingressos poden assignar-se bé a la Delegació en el que està el dipòsit fiscal pel qual surt el producte, bé de forma centralitzada en la Delegació on té el seu domicili la societat propietària del dipòsit.