Preguntes freqüents
Resol els teus dubtes sobre els Certificats electrònics.
Com obtenir un certificat electrònic
En els següents enllaços d'aquesta Ajuda, trobarà el procediment a seguir per obtenir un certificat d'usuari.
Els passos concrets a seguir dependran de l'Autoritat de Certificació que triem per emetre el nostre certificat. Consulti la pàgina Web de l'Autoritat de Certificació que hagi triat. Recordi que per a les relacions tributàries amb l'Agència Tributària ha de ser una de les autoritats de certificació admeses, que trobarà en Entitats emissores de certificats electrònics.
S'ha distingit per una part, si el certificat a obtenir és purament programa o si volem un certificat en targeta. Aquesta disjuntiva diferència els passos a seguir. En qualsevol dels dos casos, sempre és necessari un pas que consisteix en acreditar la identitat davant una Oficina de Registre.
D'altra banda, i una vegada triat el suport programa o en targeta, depenent de la tipologia del certificat s'haurà de presentar una determinada documentació per acreditar la identitat.
Els passos concrets a seguir dependran de l'autoritat de certificació que triem per emetre el nostre certificat. Consulti la pàgina web d'aquella que ha triat. Recordi que per a les relacions tributàries amb l'Agència Tributària ha de ser una de les Autoritats de Certificació admeses, que trobarà en "Entitats emissores de certificats electrònics acreditades per l'AEAT".
Així per a l'obtenció d'un certificat en suport programa, en el cas de l'autoritat de certificació de la FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) els passos són:
- Sol·licitud del certificat via Internet.
- Acreditació de la identitat davant alguna de les oficines de registre establertes per l'Autoritat de Certificació. La documentació a aportar en l'acreditació dependrà del tipus de certificat sol·licitat.
- Descàrrega del certificat via Internet.
- Realitzar còpia de seguretat del certificat.
Depenent de l'Autoritat de Certificació escollida podrà obtenir un certificat electrònic utilitzant el seu DNI electrònic. Consulti la pàgina web d'aquella que ha triat. Actualment la FNMT ofereix la possibilitat d'obtenir el seu certificat de persona física o de representant per a administradors únics i solidaris utilitzant el seu DNI electrònic; per a més informació consulti en la pàgina web de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre.
Els nous DNI que incorporen certificats electrònics són emesos pel cos nacional de policia a través del Ministeri de l'Interior. Amb aquests certificats electrònics, vostè pot efectuar qualsevol tràmit amb l'Agència Tributària que requereixi la seva identificació.
Els passos per a l'obtenció del certificat en targeta criptogràfica dependran del procediment establert per l'Autoritat de Certificació escollida pel sol·licitant. Consulti la pàgina web d'autoritat per conèixer-ho. Recordi que per realitzar tramitacions telemàtiques amb l'Agència Tributària, el certificat ha de ser emès per una de les Autoritats de Certificació autoritzades. Trobarà el llistat d'aquestes autoritats en Entitats Emissores de Certificats Electrònics.
En el cas dels certificats d'usuari en targeta criptogràfica expedits per la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), els requisits per obtenir-ho i poder realitzar tràmits telemàtics amb l'Agència Tributària són els següents:
- Obtenir el certificat arrel de FNMT.
- Si el seu ordinador no té lector de targetes instal·lat:
- Instal·lar físicament el lector de targetes. Aquest dispositiu es connecta mitjançant un port USB al seu ordinador o al port sèrie. Segueixi les instruccions del fabricant. Instal·li els controladors proporcionats pel proveïdor del lector.
- Si el seu sistema operatiu és Windows 95/98 serà necessari instal·lar els Components Bases de Microsoft. Pot descarregar-los i instal·lar-los des de la pàgina web de la FNMT.
- Instal·lació del programa inclòs en el CD-ROM que haurà rebut juntament amb la targeta. Es tracta del mòdul criptogràfic FNMT Classe 2 per a maneig de targetes. Si no disposa d'aquest CD-ROM, pot descarregar el seu contingut de la pàgina web de la FNMT.
- Sol·licitar el certificat d'usuari. Per fer-ho, insereixi la targeta en el lector de targeta i seguiu els passos indicats en el web de la FNMT per a aquest procediment. Les claus es generaran a l'interior de la targeta, el que comporta que, per seguretat, la clau privada no podrà ser extreta de la targeta.
- Acreditació de la identitat davant alguna de les Oficines de Registre autoritzades per l'Autoritat de Certificació. La documentació que haurà d'aportar-se per a aquest tràmit dependrà del tipus de sol·licitant (persona física, persona jurídica o entitat sense personalitat jurídica). Trobarà aquesta informació en el web de la FNMT.
- Descarregar el seu certificat per Internet.
Els certificats electrònics admesos per l'Agència Tributària conforme al que disposa l'Ordre HAP/800/2014, de 9 de maig, per la qual s'estableixen normes específiques sobre sistemes d'identificació i autenticació per mitjans electrònics amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, seran els emesos pels prestadors de serveis autoritzats pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.
Prestadors de serveis autoritzats pel Ministeri de Transformació Digital
No, la sol·licitud i l'obtenció del certificat han de ser realitzades des del mateix equip, navegador i usuari.
Únicament es poden modificar les dades que no apareguin en el certificat a l'efecte de comunicació amb l'Autoritat de Certificació. Per modificar les dades que apareixen en el certificat és necessari emetre un nou certificat.
És necessari acceptar la instal·lació, que li permetrà actualitzar la llibreria xenroll.dll que conté funcions criptogràfiques.