Salta al contingut principal
Memòria 2014

2.5. Valoració de l'Agència Tributària per part dels ciutadans

Quadre núm. 12. Queixes i suggeriments (comparativa 2013-2014) (Annex)

Enquestes i estudis d'opinió

L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques va confeccionar l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2013 ”. Aquest informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.

L'estudi es realitza a partir d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat  i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.

Segons les últimes dades publicades (referits a l'any 2013 i anteriors), l'evolució de la valoració que els espanyols fan dels serveis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge molt positiva de la qualitat dels mateixos, assolint una qualificació de 2,9 (sobre 4).

A més, en aquest estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seva tasca i correctes en el tracte personal.

Valoració dels serveis en campanya de renda per part dels contribuents

L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2013”, desenvolupada durant l'any 2014, sondeja l'opinió dels qui han utilitzat el servei de presentació telemàtica de declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i de la que resulta que el 70 per cent dels contribuents que han utilitzat aquest servei es mostren satisfets o molt satisfets amb els serveis oferts.

Un any més, els cinc serveis que els usuaris consideren de major utilitat són els següents: la presentació de declaracions, la comunicació de dades disponibles relatius a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'esborrany de Renda, la consulta de l'estat de les devolucions,  i la descàrrega del Programa d'Ajuda.

Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent

El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vela per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produeixen per l'aplicació del sistema tributari que realitzan els òrgans de l'Estat i efectuant suggeriments i propostes. Quant a la seva competència, composició i funcionament es regeix per les seves normes específiques.

L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, així com de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell de Defensa del Contribuent, integrat en el Servei d'Auditoria Interna de l'Agència Tributària

El 2014, es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 12.248 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària, un 47,62 per cent més que l'any anterior. La comparació de les dades dels dos últims exercicis ofereix les següents conclusions:

  • La matèria amb majors incidències és la d'Informació i atenció; el 2014 es van presentar 5.860 queixes i suggeriments (un 47,84 per cent del total) i el 2013 es van presentar 5.040 (un 60,74 per cent del total).

  • S'ha produït un sensible increment de les queixes i suggeriments referits a Aplicació de normes; el 2014 s'han presentat 3.454 queixes i suggeriments (28,20 per cent del total) davant les 735 de 2013 (8,86 per cent del total).

En el següent quadre de l'Annex es desenvolupen aquestes dades i la seva classificació per matèries, comparant els dos últims exercicis. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent: