Salta al contingut principal

Addenda 2023 al Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023

Recentment s'ha aprovat l'Addenda 2023 al Pla Estratègic de l'Agència Tributària, donant així compliment al compromís recollit en el Component 27 del Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència, dedicat a la prevenció i lluita contra el frau, segons el qual l'Agència Tributària, anualment, ha d'adaptar la seva planificació estratègica a una realitat molt canviant: evolució de l'activitat econòmica, novetats normatives en matèria tributària, canvis en el comportament dels contribuents, noves fonts d'informació disponibles, evolució tecnològica, nous projectes, adaptació dels existents, etc.

En atenció a les noves circumstàncies a les que s'enfronta l'organització, s'han definit les diferents línies de treball que s'inclouen en el Pla Estratègic 2020-2023 i completen les línies estratègiques que seguirà l'Agència Tributària per complir els seus objectius en matèria d'assistència, prevenció i control del frau tributari i duaner.

Per al desenvolupament del seu Pla Estratègic l'Agència Tributària compta amb un conjunt de mitjans materials i humans. L'Agència Tributés vol garantir que la seva plantilla disposa en qualsevol moment dels coneixements i habilitats necessàries per a l'adequat exercici de les funcions pròpies de cada lloc, a la vegada que es troba en condicions d'implantar un pla de treball a distància que garanteix el manteniment de la qualitat de l'atenció a la ciutadania, buscant un model de recursos humans basat en competències, que afavoreixi l'atracció i la retenció del talent.

Pel que fa a l'ordenació dels mitjans materials i tecnològics, l'Agència Tributària continuarà amb la creació de la Base Única de Coneixements (BUC), que suposa la integració tant de la doctrina reiterada que estableixi el Tribunal Economicoadministratiu Central com de les consultes de la Direcció General de Tributs, al costat dels criteris interpretatius existents a l'Agència Tributària, amb la finalitat de completar el nou sistema integral d'assistència i així oferir el criteri vigent de l'Administració tributària en cada moment i, si diferissin de l'actual, els criteris vigents en períodes anteriors.

També l'Addenda assenyala les noves actuacions d'assistència, prevenció i control a incloure en el Pla Estratègic, en l'apartat"Eixos vertebradors de les actuacions 2020-2023".

L'assistència al contribuent es potenciarà amb un nou model d'informació i assistència que integra tots els canals existents i potència la coordinació entre els serveis d'assistència presencials i telefòniques, de manera que sigui el ciutadà el que decideixi com vol ser atès, facilitant i simplificant així l'accés als serveis de l'Agència Tributària. En aquest projecte desenvoluparan un paper fonamental les Administracions d'assistència Digital Integral, les ADI.

Al seu torn, en la Campanya de Renda 2022, recentment iniciada, s'incorporen millores en la usabilitat de l'aplicació Renda WEB per a la confecció de la declaració de Renda, i els contribuents estan recolzats per eines d'assistència virtual per a la solució immediata de les consultes o dubtes que plantegin.

Quant a les noves actuacions preventives, aniran encaminades a facilitar als contribuents el compliment voluntari de les seves obligacions fiscals mitjançant, entre altres mesures, la posada a disposició dels contribuents per l'impost sobre societats de la totalitat de les dades fiscals en el moment de complimentar les declaracions, amb l'objectiu d'evitar errors que poguessin donar lloc a l'inici d'actuacions de comprovació.

A més, recentment, s'ha aprovat l'Ordre HFP/311/2023, de 28 de març per la qual s'eleva el límit exempt de l'obligació d'aportar garantia en les sol·licituds d'ajornament o fraccionament a 50.000 euros, flexibilitzant la concessió dels ajornaments que compleixin determinats requisits i així facilitar la liquiditat dels contribuents.

Els eixos vertebradors de l'actuació en l'àmbit de control tributari i duaner inclouen altres actuacions i objectius, com la realització de la planificació i selecció de les actuacions de control en sentit ampli d'una forma uniforme i coordinada incloent, dins el concepte de control, l'assistència en les seves diferents versions.

Aquest conjunt d'actuacions forma part de les noves línies de treball que s'inclouen en el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023 per a la seva adaptació a les circumstàncies a les que s'enfronta l'organització en cada moment.