Salta al contingut principal

El control del frau en fase recaptatòria en el Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2023

Les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner desglossen les actuacions a dur a terme per l'organització en l'exercici 2023, en línia amb el que s'estableix en el Pla Estratègic i les seves addendes. Al control del frau en fase recaptatòria es refereix la quarta de les bases vertebradores de les actuacions de l'Agència Tributària de cara a la prevenció i lluita contra el frau tributari i duaner, fixada en el Pla Estratègic 2020-2023.

L'Agència Tributària desenvolupa un ampli elenc d'actuacions conduents al cobrament dels deutes i sancions tributàries derivades de l'aplicació del sistema tributari estatal i duaner, així com de les derivades dels altres recursos de naturalesa pública de la qual gestió assumeix en virtut de llei o conveni. Tanmateix, la gestió recaptatòria no s'esgota amb el cobrament dels deutes pendents, sinó que s'estén a unes altres actuacions dirigides a la prevenció i el control del frau en aquesta fase, que incideixen en el comportament dels deutors i enforteixen la gestió recaptatòria en el seu conjunt, amb un control més precís.

Quant a les mesures de prevenció i control del frau, es basen en un coneixement profund dels riscos recaptatoris, que permet determinar patrons de frau als que es dirigirà l'actuació dels òrgans de recaptació, sobretot en relació amb els grans deutors.

Es continuarà amb la detecció de deutors que, valent-se d'esquemes societaris, mantenen el control de la seva activitat econòmica en un ambient d'opacitat que aprofiten per deixar els deutes tributaris pendents de pagament.

S'intensificaran les actuacions específiques en relació amb terminals de punts de venda (TPV), al costat de la localització de béns susceptibles d'embargament, entre els quals es troben els criptoactivos i les monedes virtuals i els béns que els deutors poguessin tenir situats fora d'Espanya. Tot això propiciat per una major eficàcia en l'explotació de la informació de què disposa l'Agència Tributària com a conseqüència dels intercanvis d'informació impulsats a la Unió Europea i en l'àmbit de l'OCDE, i recolzat en eines informàtiques que permetin la localització dels béns dels deutors.

S'estan reforçant els mecanismes de col·laboració amb les àrees de control de l'Agència Tributària en relació amb contribuents subjectes a actuacions de regularització pels òrgans d'Inspecció de l'Agència Tributària, prestant especial vigilància als patrimonis dels deutors condemnats per delicte contra la Hisenda Pública i contraban, per tal de poder adoptar mesures que assegurin, de manera eficaç, la satisfacció dels deutes. Entre aquestes mesures s'inclouen les actuacions de derivació de responsabilitat i l'adopció de mesures cautelars sobre el patrimoni de les persones que poguessin ser responsables del pagament dels deutes, en via civil o penal.

L'impuls al desenvolupament d'eines que permetin avaluar riscos recaptatoris  anirà acompanyat de major presència, fora de les oficines, dels funcionaris de Recaptació, mitjançant visites i personacions per realitzar actuacions executives i d'obtenció d'informació respecte dels deutors en els que es donen indicis de falta de voluntat per cancel·lar els seus deutes.

Una altra mesura per millorar la gestió recaptatòria inclou el seguiment d'insolvències aparents emparades en usos abusius de formes societàries, que poguessin qualificar-se com insolvències punibles i que exigeixen una resposta ràpida dels òrgans de recaptació.

S'implantaran mecanismes de cooperació entre Administracions públiques perquè les persones o entitats que fossin simultàniament creditors de pagaments i deutors en diferents Administracions puguin cancel·lar els seus deutes mitjançant l'aplicació dels pagaments provinents d'unes Administracions als deutes que manté en unes altres.

També s'adoptaran les mesures necessàries per incrementar les sol·licituds d'assistència mútua en l'àmbit de la Unió Europea i, al seu torn, explotar els intercanvis d'informació internacional per ampliar-los a àmbits diferents de la UE.

El nou sistema de registre i seguiment dels ingressos gestionats a través d'entitats col·laboradores permet el coneixement immediat dels ingressos i tindrà efectes positius en el control del deute pendent en període voluntari o executiu.

En l'àmbit intern, s'extremarà el control sobre els deutes suspesos i paralitzades, impulsant la resolució dels recursos i reclamacions pendents i l'execució de les sentències o reclamacions; tot això, unit a una revisió de les garanties aportades per assegurar la idoneïtat de les mateixes.

Es millorarà substancialment el procés d'alienació mitjançant subhastes, amb més informació i transparència. Això propiciarà un augment de l'afluència de licitadors i la finalització dels processos en un període de temps més curt, el que redundarà en una major eficiència en la utilització de recursos.

Finalment, per valorar l'eficàcia dels acords de derivació de responsabilitat, es realitzarà un seguiment dels ingressos que es produeixin després de la fermesa de tals acords.

En definitiva, les actuacions i procediments en fase recaptatòria obeeixen a una doble finalitat: facilitar el complimento voluntari de les obligacions tributàries als contribuents i la lluita contra el frau. El control del frau suposa desplegar totes les eines o mecanismes que l'ordenament jurídic habilita per al cobrament mitjançant les tècniques més efectives, especialment a través d'una tasca de detecció i selecció de riscos que permetin donar un tractament més aviat i adequat a les actuacions més qualificades de frau recaptatori.