L'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i Impostos Especials
Les organitzacions públiques tenen la facultat, gairebé l'obligació, d'organitzar-se per prestar el servei públic que tenen encomanat, de la forma més eficient possible.
En l'àmbit de la gestió dels tributs duaners, especials i mediambientals, aquest esforç d'adaptació de l'estructura administrativa a les necessitats existents en el moment actual ha portat amb ell la creació de l'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i Impostos Especials el gener de l'any passat.
Però quins eren aquelles necessitats i per què s'ha creat un òrgan gestor de competència nacional?
És sempre important analitzar el motiu que hi ha darrere de les diferents decisions que es prenen, sense perdre de vista l'objectiu, que en aquest cas no és un altre que donar millor i major servei als contribuents de comerç exterior, de les accisas i dels ja famosos impostos verds.
Sota aquesta perspectiva, es pot assenyalar que les raons de constitució i, per això, les funcions que aquesta oficina té encomanades són les següents:
-
En primer lloc, era important assegurar l'aplicació uniforme i eficient de la legislació en matèria d'autoritzacions de rellevància notable i validesa nacional. Per això, l'Oficina gestiona algunes autoritzacions previstes en la normativa dels impostos especials, així com unes altres relacionades amb els impostos mediambientals i simplificacions importants en matèria duanera. Serveixin com exemple d'aquesta varietat d'autoritzacions, les següents: l'operador econòmic autoritzat, l'autorització d'inscripció en els registres del declarant, l'aprovació de desnaturalitzants parcials específics en l'alcohol o la centralització de pagaments en l'impost de gasos fluorats d'efecte d'hivernacle. Igualment, la cerca d'economies d'escala aconsellava la centralització de la gestió de les autoritzacions de comerç exterior de validesa multinacional. Aquesta Oficina manté fluida comunicació amb les autoritats duaneres dels altres països membres de la Unió Europea, requisit imprescindible per a la concessió de les autoritzacions duaneres multiestat.
-
En segon lloc, la societat demanda de les Administracions públiques la realització d'esforços en el camp de la difusió i de la informació, que permeti a la ciutadania formar-se una opinió mateixa de les obligacions que li incumbeixen i dels drets que té atribuïts. Aquesta funció informativa ha de prestar-se, per descomptat, en els nous canals que la societat usa. En aquest sentit, no és cap sorpresa assenyalar la rellevància notable que tenen els canals digitals. L'Oficina Nacional coordina la informació i assistència que es realitzi en els mitjans no presencials (xat amb dubtes de comerç exterior, cites telefòniques per al nou impost d'envasos de plàstic, etc.).
-
Finalment, l'Oficina Nacional té també l'ambiciosa funció i la gran responsabilitat de coordinar el despatx duaner per garantir amb això una adequada prestació de servei a les empreses de comerç exterior, sota una unitat de criteri entre les diferents duanes a nivell territorial.
En els últims anys, l'ús de les tecnologies de la informació ha introduït canvis substancials en aquest procés permetent la deslocalització i l'especialització dels serveis.
A més, el tràfic internacional de mercaderies ha patit una transformació rellevant marcada per l'evolució en el tipus de mercaderies, canvis logístics que han afectat a les cadenes de subministrament i, en el cas de la Unió Europea, una regulació cada vegada major en relació amb els requisits que han de complir les mercaderies que accedeixin al mercat de la Unió, amb l'objectiu de protegir als consumidors i usuaris. Aquests factors fan necessari que les duanes s'adaptin a les noves normatives i disposin de coneixements cada vegada més especialitzats.
Sengles raons conviden a l'autoritat duanera a què aprofiti al màxim les oportunitats que se li brinden per incrementar l'eficiència del despatx duaner a l'àmbit nacional, contribuint a l'especialització i sempre de manera coordinada a través de tot el territori nacional.