La relació amb la ciutadania des del Departament de Gestió Tributària
En la seva missió d'informar i assistir als ciutadans en el compliment de les seves obligacions tributàries l'Agència Tributària compta amb el Departament de Gestió Tributària. El desenvolupament de les tasques d'informació i assistència implica l'exercici de moltes i variades funcions. Per fer-ho, el Departament de Gestió Tributària compta amb una vasta organització. Avui et presentem l'Oficina Nacional de Gestió Tributària, l'Àrea de Declaracions Informatives i la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital.
L'Oficina Nacional de Gestió Tributària es va crear el 1999 per la necessitat de comptar amb un òrgan especialitzat en l'exercici de determinades competències gestores. En els seus inicis, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària va assumir competències tan diferents com l'homologació de vehicles a efectes fiscals, el manteniment del Registre central d'Unions Temporals d'Empreses o la gestió del Centre d'Atenció Telefónica de l'Agència Tributària.
Avui dia l'Oficina Nacional de Gestió Tributària exerceix les seves competències sobretot el territori nacional i, de manera exclusiva, en relació amb els aspectes gestors de gairebé la totalitat de les figures impositives que s'han de satisfer per aquells obligats tributaris que es troben fora d'Espanya. Així, entre altres matèries, exerceix les seves competències en relació amb l'IVA dels empresaris i professionals no establerts en el territori d'aplicació de l'impost, l'Impost sobre Successions i Donacions dels no residents, l'impost sobre el patrimoni per obligació real, l'Impost sobre la Renda de no Residents i les Finestretes Úniques de l'IVA relacionats essencialment amb el comerç electrònic transfronterer a particulars (abans MOSS, de Mini One Stop Shop i ara OSS, de One Stop Shop).
L'Àrea de Declaracions Informatives, integrada en la Subdirecció General de Tècnica Tributària del Departament de Gestió Tributària, es va crear el 2022. La posada en marxa de l'Àrea de Declaracions Informatives ve a donar resposta a les necessitats organitzatives que el volum d'informació obtingut via subministrament requereix, especialment des del punt de vista informatiu i assistencial als obligats a presentar les declaracions informatives, però també des d'una perspectiva tècnica de disseny i especificació dels models de dades.
En l'última dècada, les obligacions informatives assoleixen a cada vegada més circumstàncies, i de naturalesa diversa, tant de l'àmbit nacional com internacional. Aquestes circumstàncies exigeixen conèixer en detall tots els aspectes, no només el tributari, de les operacions que es volen modelizar (àmbit financer, monedes virtuals, guarderies, lloguers turístics, mecanismes de planificació, operadors de plataformes …).
La Unitat Central d'Informació i Assistència Digital es va crear el 2021 i depèn de la Subdirecció General d'Informació i Assistència Tributària del Departament de Gestió Tributària. Té com missió millorar la qualitat dels serveis d'informació i assistència i, amb això, fomentar el compliment voluntari de les obligacions fiscals, desenvolupant funcions que poden agrupar-se en dos àmbits diferenciats: les eines d'assistència digital i les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI).
La Unitat Central d'Informació i Assistència Digital duu a terme el disseny i manteniment de les eines d'assistència digital, en col·laboració i coordinació amb el Departament d'Informàtica Tributària.
Aquestes eines d'autoassistència comprenen des d'assistents virtuals a informadors, calculadores, cercadors i ajuts per a l'emplenament de determinats models que s'han desenvolupat en matèria de l'IVA, censos i Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. El manteniment de les mateixes és complex degut, per una part, als freqüents canvis normatius i, per una altra, en el cas dels assistents virtuals, a la necessitat d'una auditoria constant de les qüestions consultades, efectuada per empleats de l'Agència especialitzats en la matèria. Avui dia, les tasques de disseny continuen tenint com a objectiu no només la creació de noves eines, sinó la millora de les existents, a partir de l'anàlisi del grau de satisfacció de l'usuari per aconseguir un disseny adaptat a les seves necessitats.
A més, la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital organitza i supervisa els serveis d'informació i assistència de les ADI, que es caracteritzen per prestar aquest tipus de serveis de forma especialitzada a través de canals no presencials, com el telèfon, el xat o la vídeo-assistència. Per fer-ho, es basa en tres pilars: la formació, la difusió de criteris i l'auditoria de la informació escrita oferta per les ADI, en particular, de les respostes a les sol·licituds d'informació presentades a través de l'aplicació INFORMA+.
En el marc actual de digitalització, la Unitat Central d'Informació i Assistència Digital es configura com un instrument per aconseguir la unitat de criteri dels serveis d'informació i assistència tributària, tant de les oficines tradicionals com de les noves ADI. Aquesta tasca, sens dubte, ajudarà a reforçar la seguretat jurídica, tan necessària en l'àmbit tributari.