Salta al contingut principal

Els plans de reestructuració i el crèdit públic

La Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, ha suposat, entre altres novetats rellevants, una important modificació dels marcs de reestructuració preventiva nacionals, com a conseqüència de la transposició de la Directiva (UE) 2019/1023 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, sobre marcs de reestructuració preventiva, exoneració de deutes i inhabilitacions, i sobre mesures per augmentar l'eficiència dels procediments de reestructuració, insolvència i exoneració de deutes, i per la qual es modifica la Directiva (UE) 2017/1132 del Parlament Europeu i del Consell, sobre determinats aspectes del Dret de societats (Directiva sobre reestructuració i insolvència).

Seu entrada en vigor ha provocat que els mecanismes extrajudicials fins ara existents (acord extrajudicial de pagaments i acord de refinançament) se suprimeixin, essent substituïts per una única institució concursal, que és el denominat pla de reestructuració.

Aquest mecanisme preconcursal pot ser utilitzat per persones naturals o jurídiques que realitzin una activitat empresarial o professional amb una dimensió determinada (s'estableixen uns paràmetres mínims de nombre de treballadors, volum de negoci i import de passiu) i es trobin en una situació d'insolvència actual o imminent, o bé de probabilitat d'insolvència i, a diferència del règim previ, sí pot afectar als crèdits de dret públic.

Una de les formes d'afectació dels crèdits de dret públic que estableix la nova regulació és que els creditors públics poden veure's obligats a suspendre, per un termini màxim de tres mesos, la fase de realització o alienació de béns o drets necessaris per a la continuïtat de l'activitat empresarial o professional del deutor que es trobi negociant un pla de reestructuració, en cas que el jutge així l'acordi.

La comunicació de la proposta del pla de reestructuració als creditors públics crèdits dels quals poguessin quedar afectats es realitza mitjançant el servei establert a la seu electrònica de cada entitat, per a la qual cosa l'Agència Tributària ha creat un nou servei, a què es pot accedir mitjançant aquest enllaç: Agència Tributària: Situacions concursals.

A l'efecte de la formació de classes de crèdits per a la votació del pla de reestructuració, qüestió especialment rellevant a l'efecte de l'aprovació i ulterior homologació d'aquest pla, és important destacar que els crèdits de dret públic són una classe separada entre les classes del mateix rang concursal.

D'altra banda, mentre que els crèdits públics quedaven al marge dels acords preconcursals existents abans de l'entrada en vigor de la llei 16/2022, actualment, en cas que les negociacions del deutor i els seus creditors fructifiquin en el pla de reestructuració, els crèdits de Dret públic podran ser afectats, si bé s'exigeix que concorrin els següents requisits addicionals:

  • Que el deutor acrediti, tant en el moment de presentar la comunicació d'obertura de negociacions en el jutjat com en el moment de sol·licitud d'homologació judicial del pla de reestructuració, que es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

  • Que els corresponents crèdits tinguin una antiguitat inferior a dos anys, computats des de la data de la seva meritació fins a la data de presentació en el jutjat de la comunicació d'obertura de negociacions.

Si es compleixen els esmentats requisits, els crèdits de dret públic que es trobin pendents d'ingrés i es vegin afectats pel pla de reestructuració hauran de ser íntegrament satisfets en un termini de 12 mesos des que es dicti l'acte d'homologació de l'esmentat pla (el termini serà de 6 mesos si ja s'havia concedit un ajornament o fraccionament previ sobre els mateixos crèdits), amb el límit màxim de 18 mesos des de la data de comunicació al jutjat de l'obertura de negociacions. No cabrà, en cap cas, treu sobre l'import d'aquests crèdits.

No obstant això, els creditors públics afectats pel pla de reestructuració podrien instar la resolució d'aquest pla quant als seus crèdits per incompliment, que es produeix quan es realitzi l'impagament dels terminis de pagament previstos en el propi pla, o bé quan es generi deute corrent tributari o davant la Seguretat Social durant la vigència de l'esmentat pla.

Addicionalment, s'ha de tenir en compte l'especialitat que suposa la inclusió en els plans de reestructuració dels crèdits amb avals de l'Institut de Crèdit Oficial atorgats en virtut dels Reals Decrets-lleis 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, 25/2020, de 3 juliol, de mesures urgents per donar suport a la reactivació econòmica i el treball, i 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, respecte dels quals es té en compte la seva regulació específica en la disposició addicional vuitena de la Llei 16/2022, que supedita la votació respecte de plans de reestructuració que incloguin aquests crèdits, en la part avalada, a l'autorització del Departament de Recaptació de l'Agència Tributària, en els casos i amb les condicions fixades en aquesta disposició.