El crèdit públic en el procediment especial per a microempreses
El procediment especial per a microempreses va suposar una de les principals novetats de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, amb l'objectiu de buscar la màxima simplificació processal i la reducció de costos en la tramitació d'un procediment concursal.
Es tracta del mecanisme aplicable en les situacions d'insolvència de persones naturals o jurídiques que realitzin una activitat empresarial o professional amb una dimensió reduïda (menys de deu treballadors i un volum de negoci anual inferior a 700.000 euros o un passiu de menys de 350.000 euros), distingint dues possibilitats:
-
Procediment de continuació.
-
Procediment de liquidació amb o sense transmissió de l'empresa en funcionament. En cas que com a mínim el 85% dels crèdits corresponguin a creditors públics, el procediment especial només podrà tramitar-se com procediment de liquidació.
Sens perjudici que la situació d'insolvència pugui ser provocada per unes altres causes, un cop transcorreguts tres mesos d'incompliment en el pagament d'obligacions tributàries, davant la Seguretat Social o laborals, el deutor ha de sol·licitar l'obertura d'aquest procediment especial en el termini d'un mes. De no sol·licitar-se el procediment en aquest termini, les quitacions i esperes que resultin de l'aprovació del pla de continuació no afectaran als crèdits tributaris i de seguretat social.
La sol·licitud d'obertura del procediment especial de continuació es realitzarà mitjançant el corresponent formulari normalitzat a la seu judicial electrònica o en les notaries o oficines del registre mercantil o cambres de comerç i s'ha de comunicar pel deutor a l'Agència Tributària i a la Tresoreria General de la Seguretat Social en el termini de 72 hores. Si incompleix aquesta obligació de comunicació, els crèdits de l'Agència Tributària i Seguretat Social estaran exclosos de les quitacions i esperes que resultin de l'aprovació del pla de continuació.
En el cas de crèdits públics, l'obertura del procediment especial no suspendrà l'execució dels crèdits que tinguin la qualificació de privilegiats, llevat que el deutor el sol·liciti respecte de béns i drets necessaris per a la continuïtat de l'activitat empresarial o professional i així s'acordi pel jutge. En cas que sigui acordada, la suspensió es mantindrà fins que es comprovi que no s'aprovarà un pla de continuació, i, en qualsevol cas, per un màxim de 3 mesos des del decret en què es tingui per efectuada la sol·licitud.
-
Al si del procediment de continuació, s'ha d'elaborar un pla de continuació, que es comunicarà electrònicament als creditors, els quals votaran sobre l'aprovació del mateix per mitjà del formulari normalitzat. El pla es considerarà aprovat quan votin en aquell sentit totes les classes de crèdits, o bé l'hagi aprovat alguna classe, sempre que en aquest últim cas s'acrediti el compliment de determinats requisits addicionals. Perquè s'entengui que una classe de crèdits afectats vota a favor de l'aprovació del pla és necessari que hagués votat a favor la majoria del passiu corresponent a aquella classe (dos terços en la classe de crèdits amb garantia real). S'entendrà que l'Agència Tributària ha votat a favor del pla de continuació si aquest conté una treu de fins al 15% de l'import dels crèdits ordinaris, llevat que s'emeti vot en contra.
Existeixen determinats crèdits que no poden ser afectats pel pla, com els crèdits per aliments, per responsabilitat civil extracontractual, els laborals que no siguin del personal d'alta direcció i el crèdit públic privilegiat.
El pla no pot suposar per als crèdits de dret públic el canvi de la llei aplicable, el canvi de deutor, la modificació o extinció de garanties o la conversió del crèdit en accions o participacions socials, en crèdit o préstec participatiu o en un instrument de característiques o de rang diferents d'aquells que tingués l'originari, però pot tenir en compte treus en crèdits ordinaris i subordinats.
Una vegada aprovat el pla, el deutor o els creditors titulars de crèdits afectats podran sol·licitar l'homologació judicial del mateix. El jutge homologarà el pla si en el mateix s'assegura la viabilitat de l'empresa, es compleixen els requisits d'insolvència i processals, concorren les majories exigides, es dona un tractament paritari als crèdits de la mateixa classe, es prova l'interès superior dels creditors (en comparació d'una hipotètica liquidació de la microempresa), i el deutor està al corrent en el pagament de deutes tributaris i davant la Seguretat Social meritades amb posterioritat a la sol·licitud d'obertura del procediment especial de continuació.
-
Si el pla no s'aprova, es rebutja la seva homologació pel jutge, s'estima la seva impugnació o s'incompleix, es produeix l'obertura del procediment especial de liquidació. També determinarà l'obertura del procediment especial de liquidació, en qualsevol cas, que el deutor no es trobi al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social, sempre que la seva meritació sigui posterior a l'acte d'obertura del procediment especial.
En el procediment especial de liquidació, el deutor haurà d'assenyalar la seva disposició per liquidar l'actiu o, al contrari, sol·licitarà el nomenament d'un administrador concursal, presentant-se el corresponent pla de liquidació.
La liquidació de béns individuals o de categories genèriques de béns es produirà a través d'un sistema de plataforma electrònica, i complementàriament mitjançant entitat especialitzada, llevat que es justifiqui degudament conforme a criteris objectius.
L'execució de les operacions de liquidació no podrà durar més de tres mesos, prorrogables per un mes addicional, realitzant-se informes de liquidació mensuals.