Els crèdits amb avals públics de l'Institut de Crèdit Oficial en els mecanismes preconcursals i concursals
La Llei 16/2022, de 5 de setembre, de reforma del text refós de la Llei Concursal, ha establert, en la seva disposició addicional vuitena, la regulació de l'especialitat que suposa l'afectació dels diferents mecanismes concursals i preconcursals als crèdits amb avals de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO ) atorgats en virtut dels Reals Decrets-lleis 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, 25/2020, de 3 juliol, de mesures urgents per donar suport a la reactivació econòmica i el treball, i 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.
L'especial règim de cobrança aplicable als crèdits amb avals atorgats per l' ICO a l'empara dels esmentats Reals Decrets-lleis es té en compte, amb caràcter general, en l'article 16 del Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, aplicant-se en els procediments previstos en el text refós de la Llei Concursal les especialitats recollides en l'esmentada disposició addicional vuitena de la Llei 16/2022, de 5 de setembre.
Respecte d'aquests crèdits, es té en compte la seva regulació específica i la intervenció de l'Agència Tributària de forma diferent en funció del concret mecanisme que s'estigui usant per intentar afectar als mateixos. Així, en particular, es distingeixen en la norma dos sistemes.
En el primer d'ells, quan es tracta de realitzar la votació respecte de plans de reestructuració (mecanisme preconcursal) que incloguin aquests crèdits, el dret de vot és competència de l'entitat financera titular del crèdit principal avalat, que l'exercirà de forma separada per la part avalada i per la part no avalada per l'ICO.
No obstant això, en la part del crèdit principal que ha estat avalada per l'ICO, el vot favorable al pla per part de l'entitat financera està supeditat a la prèvia autorització de la persona titular del Departament de Recaptació de l'Agència Tributària.
La disposició addicional vuitena del text refós de la Llei Concursal va ser modificada pel Reial Decret llei 20/2022, de 27 de desembre, per clarificar que no seria necessària tal autorització quan es compleixin els requisits previstos en els Acords del Consell de Ministres adoptats a l'empara del Marco Temporal Europeo i l'article 16.2 del Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, que establien autoritzacions generals a les entitats financeres perquè poguessin concedir unes condicions més favorables per a la devolució dels crèdits avalats per l' ICO (principalment, l'extensió del termini de venciment dels avals a vuit o deu anys, segons els casos) sempre que es complissin determinats requisits.
Concretament, l'Acord del Consell de Ministres de 21 de juny de 2022 va instruir a l' ICO a què estengués, quan es complissin les condicions establertes en el seu annex I, el venciment dels avals atorgats a empreses i autònoms en virtut de l'article 29 del Reial Decret llei 8/2020, de 17 de març, i de l'article 1 del Reial Decret llei 25/2020, establint que el termini màxim de l'aval des de la data de formalització de l'operació avalada no podrà excedir deu anys en el cas dels avals que compleixin les condicions per als imports limitats d'ajuda de l'apartat 3.1 del Marco Temporal Europeo, ni de vuit anys per als avals que compleixin les condicions establertes per a les garanties de préstecs de conformitat amb l'apartat 3.2 del Marco Temporal Europeo. Per tant, si concorren aquestes circumstàncies, no cal per a les entitats financeres obtenir autorització de la persona titular del Departament del Departament de Recaptació de l'Agència Tributària per votar a favor dels plans de reestructuració. Aquesta autorització sí serà necessària a la resta dels casos, havent de precisament certificar les entitats financeres, en el moment de presentar la sol·licitud d'autorització a l'Agència Tributària, l'incompliment de les condicions anteriorment esmentades i adjuntar un informe motivat que justifiqui la seva proposta.
D'altra banda, el segon sistema és l'aplicable en els casos de plans de continuació en el procediment especial per a microempreses o concursos de creditors, en què el dret de vot, així com l'adhesió o oposició a les propostes de conveni, en la part del crèdit principal avalat per l'ICO, és competència de l'Agència Tributària.
En aquests casos, l'acte de declaració de concurs i l'acte d'obertura del procediment especial per a microempreses del deutor avalat produeixen la subrogació del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital per la part del crèdit principal avalat.
Tant les autoritzacions prèvies en els casos de plans de reestructuració, com els vots a plans de continuació i les adhesions o oposicions a propostes de conveni realitzades per l'Agència Tributària s'entenen emeses exclusivament respecte dels crèdits derivats dels avals públics i tindran els exclusius efectes previstos en l'esmentada disposició addicional vuitena del text refós de la Llei Concursal, sens perjudici de les ulteriors responsabilitats que poguessin resultar de procediments administratius o judicials, i no afectaran ni vincularan al dret de vot derivat dels restants crèdits públics qualificats d'ordinaris de la qual gestió correspongui a l'Agència Tributària en el procediment de què es tracti.