Les titularitats reals en el context dels fons Next Generation
La Llei 13/2023, de 24 de maig ha modificat l'article 93 de la LGT, afegint una nova lletra e) en l'apartat 1, i l'article 95 de la LGT, afegint una nova lletra n) en l'apartat 1.
En virtut d'aquesta modificació normativa, les entitats hauran de proporcionar a l'Administració tributària la informació referida a les persones físiques que són els titulars reals de les mateixes, i l'Administració tributària podrà cedir certa informació en aquesta matèria per ser utilitzada en els procediments d'anàlisi del conflicte d'interès que hagin de realitzar-se en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa Next Generation UE, instrument d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea, en resposta a la crisi sense precedents causat pel coronavirus.
Per a la materialització d'aquests ajuts es va crear el Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència, instrument que posa a disposició dels 27 Estats membres suport a través de transferències directes i préstecs per incrementar les inversions públiques i emprendre reformes estructurals que contribueixin a la recuperació de l'economia i el treball i a abordar els principals reptes econòmics i socials en els anys post COVID-19.
Aquest Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència exigeix a cada Estat membre l'elaboració d'un Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
L'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se en consonància amb el principi de bona gestió financera, incloent la prevenció i persecució efectiva del frau, en particular, el frau i l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos.
En compliment de l'anterior, la disposició addicional centèsima dècima segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2023, va regular el procediment d'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc del conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, basant-se en una eina informàtica batejada com MINERVA, íntegrament desenvolupada amb els mitjans tècnics de l'Agència Tributària.
Aquesta eina verifica les relacions existents entre els membres dels òrgans de contractació i els òrgans responsables de concessió de subvencions, i els participants en aquelles convocatòries, quan els contractes o subvencions siguin finançats amb els fons Next Generation. Es tracta amb això de prevenir situacions en les que existeixi conflicte d'interès.
Per poder realitzar l'anàlisi de conflicte d'interès ha estat necessari constituir una base de dades de titulars reals de persones i entitats jurídiques. I és en aquest context, amb l’objecte de mantenir d'una forma àgil i actualitzada informació d'aquests titulars reals, en què s'ha modificat l'article 93 de la LGT per sol·licitar que es comuniqui aquesta informació en determinades declaracions tributàries. L'anterior ha d'entendre's sens perjudici que la base nacional de titularitats reals es constitueixi per part del Ministeri de Justícia, responsable a aquests efectes, amb la participació de Notaris i Registradors.
Per part seva, la modificació de l'article 95 de la LGT permet aixecar la reserva de les dades i informacions manejades per l'administració tributària, per comunicar els resultats de l'anàlisi del conflicte d'interès sobre titularitat real i vinculacions de tipus familiar, als responsables de les operacions que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, perquè, si escau, puguin adoptar les mesures de prevenció del conflicte d'interès que siguin procedents.
D'aquesta manera es garanteix la gestió àgil i segura dels Fons europeus mitjançant una adequada anàlisi ex davant del conflicte d'interès.
Pots consultar el text íntegre de la Llei en el següent enllaç: Llei 13/2023, de 24 de maig.