Evolució i perspectives de futur en la Campanya de Renda
La presentació de la declaració de Renda és la principal actuació que molts ciutadans han de realitzar per complir amb les seves obligacions tributàries. L'Agència Tributària, conscient d'això, planifica cada any una Campanya de Renda en la que el contribuent és el centre d'atenció i, per tant, es planteja com a objectiu primordial facilitar en tots els possibles el compliment d'aquesta obligació, oferint assistència personalitzada a aquells que la sol·licitin, i per la via que la sol·licitin (telefònica o presencial), i posant, d'altra banda, a disposició dels contribuents que el desitgin les eines que els permetin realitzar per si mateixes la declaració. Aquest propòsit, i no un altre, és el que ha impulsat sempre la millora constant dels sistemes d'ajuda per a la confecció de la declaració de Renda, el que ha suposat adoptar mesures encaminades, per una part, a facilitar l'emplenament de la declaració i, per una altra, a agilitzar la tramitació dels milions de declaracions que es presenten cada any (ja més de 22 milions), i així poder efectuar les devolucions amb la major celeritat que sigui possible.
Cadascun dels canvis adoptats estan residenciats en una anàlisi profunda de caràcter social, funcional, tècnic i també jurídic, que ha suposat una evolució constant en les formes de confecció i presentació de la declaració, que parteix, fa ja més de 40 anys, amb la presentació a través de formularis en paper preimprès, i continua amb la posada a disposició del programa "PADRE" d'ajuda, el desenvolupament de l'esborrany de declaració, fins a arribar a l'actual sistema de Renda WEB que es pot utilitzar en qualsevol dispositiu.
Aquestes millores, com no pot ser d’altra manera, han vingut de la mà dels avenços tecnològics, que faciliten l'aplicació de la normativa tributària, i permeten superar la dificultat per confeccionar de forma manual la declaració de l'impost.
En aquest context, d'evolucionar per millorar, es va analitzar com decisió estratègica en el funcionament del sistema tributari espanyol la conveniència de la supressió del paper, tenint en compte, entre altres moltes anàlisis, que en la Campanya de Renda 2012 només el 0,18% dels contribuents havien complimentat a mà la seva declaració, i que d'aquestes declaracions emplenades a mà el 60% tenien errors que implicaven requeriments al contribuent i molèsties innecessàries quan es tractava, per exemple, de càlculs aritmètics, evitables mitjançant l'ús de programes d'ajuda, el que incidia directament en retards en l'emissió de la devolució que li pogués correspondre i en l'augment de càrregues administratives.
No obstant això, recentment, diferents fòrums s'estan fent eco de la denominada mesura de: "recent supressió del paper en Renda". Aquestes informacions són incorrectes, atès que la primera Campanya de Renda en la que ja no existia la presentació en paper, entesa com emplenament manual per part dels contribuents dels impresos de la declaració d'IRPF, va ser la Campanya de Renda de 2013. Per tant, el canvi recent no és; la confecció de declaracions en paper va desaparèixer l'any 2014, per a la Campanya de Renda de 2013, mesura establerta en l'Ordre HAP/455/2014, de 20 de març, que aprovava el model d'IRPF per a l'exercici 2013.
En les campanyes successives s'han anat realitzant avenços encaminats a millorar cada any el programa o formulari d'ajuda en la presentació de la Renda. Les mesures d'informació i assistència s'han anat actualitzant, i s'ha treballat, i se segueix treballant, sota la premissa de què l'assistència al contribuent en Campanya és l'eix primordial de la mateixa.
Entre aquests avenços o millores tècniques hem de destacar la supressió de la predeclaració, connexió de servei en la Campanya d' IRPF de 2018. Aquest canvi l'única cosa que va suposar va ser que, una vegada complimentat l'esborrany o declaració de l'impost, si el contribuent desitjava acudir al banc a pagar de manera presencial, en comptes d'imprimir tot el document, imprimia únicament el document d'ingrés, però la declaració ja quedava presentada en aquell moment, de manera que ja no és necessari que les entitats col·laboradores remetin la declaració a l'Agència per a la seva tramitació.
L'organització de la Campanya de Renda cobreix la demanda general d'assistència en l'emplenament, i per suposat, també la dels nostres majors, amb què es té especial sensibilitat i s'ha subscrit un protocol en relació amb l'assistència als mateixos.
En qualsevol evolució existeixen contratemps, problemes que solucionar i aspectes que millorar, i en això se segueix treballant. El que no hauríem de permetre'ns com país és, i confiem en què no ocorri, la involució d'un sistema que funciona. El gran avenç d'eliminar el paper fa ja una dècada, ens ha anat portant a realitzar millores, i ser més eficients, buscant sempre el benefici per als ciutadans, en aquest cas els contribuents, que som tots.