Quan presenten els contribuents les seves declaracions de renda?
En els propers dies finalitzarà la campanya de renda de 2024. La campanya va començar el 12 de març amb l'obertura de la possibilitat de sol·licitar el número de referència. Una setmana després es podia accedir a les dades fiscals i el dia 2 d'abril ja va ser possible la presentació de les declaracions a través de l'aplicació Renda WEB.
El seguiment dels resultats de la campanya es pot fer a través de diferents vies. En primer lloc, es dona informació puntual de l'evolució de la presentació de les declaracions i, en particular, de la realització de les devolucions sol·licitades en les Notes de premsa. D'altra banda, els informes mensuals de recaptació inclouen des del mes de maig un apartat on se segueix la campanya en relació amb els ingressos i les devolucions realitzades fins al mes corresponent i s'analitza el ritme amb el que s'estan executant les devolucions i efectuant els ingressos. En l'informe anual posterior la campanya es posa en el context del conjunt de l'IRPF i, finalment, l'Estadística dels declarants de l'IRPF recull tota la informació detallada de les declaracions presentades per a cada exercici (aviat es publicaran els resultats referits a l'any 2023).
Una pregunta que resulta d'interès és quan presenten els contribuents les seves declaracions: el fan tots al final?, es presenten les declaracions amb resultat favorable molt abans?, s'esperen fins als últims dies de la campanya les persones a les que la declaració els surt a pagar? Una resposta ràpida a totes aquestes preguntes seria que es donen els comportaments esperats a priori (per exemple, les declaracions per retornar es presenten abans que les que tenen resultat per ingressar), però les diferències són menors de les que es podria suposar. A més, la pauta de presentació de les declaracions s'ha mostrat, en general, força estable durant el temps, encara que dins una lleugera propensió a avançar el moment de la presentació.
Encara que quan es fa el seguiment en el dia a dia sembla que els resultats d'un any i un altre res no han de veure, una vegada que es tenen en compte les campanyes amb més perspectiva, la conclusió a la que s'arriba és que la presentació de les declaracions segueix un patró molt semblant cada any, independentment del creixement tendencial de les declaracions o del fet que entre un any i un altre els imports per ingressar o per retornar puguin ser molt diferents. Serveixi com exemple aquest primer gràfic en el que figura el percentatge de les declaracions presentades en les últimes vuit campanyes dividides durant els tres mesos en els que van discórrer les mateixes.

El gràfic recull el percentatge de declaracions presentades l'abril, maig i juny (que inclou els primers dies de juliol per tenir en compte els anys en els que la campanya ha acabat una mica més tard per motius de calendari). Com es pot veure, existeixen oscil·lacions, però amb una variabilitat reduïda. Lògicament les majors diferències es produeixen l'abril que és el mes més afectat pel calendari. Així, és possible trobar campanyes en les que la presentació es va iniciar l'1 d'abril (2020) i d'altres l'11 d'abril (2023), amb l'afegit de què durant alguns d'aquests anys la Setmana Santa va tenir lloc en plena campanya (2019, 2020, 2022 i 2025). Dins l'estabilitat assenyalada, es pot veure una lleugera tendència, visible sobretot amb les dades de juny, a avançar la presentació de les declaracions.
L'estabilitat no només s'observa en les dades agregades a nivell mensual, sinó també quan es calculen aquests mateixos percentatges en termes diaris. La següent gràfica mostra el percentatge de declaracions presentades a cadascun dels dies de la campanya de l'any passat.

El patró és clar: un número elevat de presentacions durant els primers dies per estabilitzar-se una mica per sota de l'1% en els següents i prendre una tendència creixent fins a final de campanya. Fins i tot dins les setmanes es pot veure que, recurrentment, hi ha una major presentació en la primera part i disminueix de forma dràstica en el cap de setmana. És la pauta que s'aprecia cada any. En el següent gràfic es compara l'any 2024 del gràfic anterior (sèrie blava) amb el succeït el 2020 (sèrie taronja). Resultats similars es troben a la resta de campanyes.

Lògicament, els ritmes de presentació no són iguals en les declaracions amb sol·licitud de devolució o amb resultat per ingressar o zero. En els següents gràfics es mostra la mateixa informació que oferia el gràfic inicial, però ara amb el desglossament segons el signe del resultat de la declaració.



Com era d'esperar, les declaracions per ingressar mostren una major acumulació en l'última part de la campanya, però aquest efecte no és tan acusat com es podria presumir. Dit d'una altra forma, les persones a les que els resulta a pagar no esperen de forma aclaparadora fins a l'últim moment; al contrari, més del 40% presenten la seva declaració en els dos primers mesos de campanya. I una cosa semblant cap dir de les declaracions per retornar: no es presenten com més aviat millor, sinó que es reparteixen de forma gairebé uniforme durant els tres mesos. En qualsevol cas, en tots els resultats s'observa la comentada tendència a avançar la presentació.