Residents a les Illes Canàries, Ceuta i Melilla
T'informem com recuperar l'IVA pagat per les compres que hagis realitzat en la península o Illes Balears
Devolució IVA. Residents a la ciutat de Melilla
En arribar a Melilla, tan aviat desembarcament ha d'adreçar-se al Resguard fiscal, el qual, després de verificar la seva identitat i les mercaderies documentades en el Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA, procedirà a diligències la data d'entrada de les mercaderies en la Ciutat. Recordi que, si han passat més de 3 mesos des que va realitzar les compres, encara que el Resguard fiscal pugui diligenciar-li la data d'entrada a Melilla, no podrà tramitar el reemborsament.
Sobre la base d'aquests documents ha de liquidar el IPSI corresponent a les compres realitzades. Aquest tràmit es realitza davant els serveis fiscals de Melilla, corresponent a les mateixes establir els procediments, telemàtics o presencials, així com reconèixer, si escau, el dret a qualsevol tipus d'exempció o franquícia.
El viatger ha de presentar a la Duana de Melilla el Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA diligenciat pel Resguard fiscal, així com justificant de la liquidació de IPSI. Essent conforme tota la documentació, les Duanes procediran al visat electrònic del DER. Pot presentar la documentació a les Duanes pels següents canals:
- De manera presencial, per a la qual cosa és recomanable reservar cita per evitar esperes
- De forma telemàtica a través de la seu electrònica
- A través de correu electrònic a l'adreça: diva.melilla@correo.aeat.es
El viatger remetrà el DER visat per la Duana al proveïdor, qui li tornarà la quota repercutida en el termini dels quinze dies següents mitjançant xec, transferència bancària, abonament en targeta de crèdit o un altre mitjà que permeti acreditar el reemborsament. Atès que el sistema és electrònic, alguns proveïdors tramiten directament la devolució en verificar el visat conforme de la Duana, uns altres sol·liciten que el viatger acrediti el visat conforme de la Duana, remetent la documentació a través de correu electrònic, o per correspondència tradicional.
El reemborsament de l'Impost podrà efectuar-se també a través d'entitats col·laboradores, autoritzades per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
Els viatgers han de presentar els documents electrònics de reemborsament visats per la duana a les entitats esmentades, les quals han d’abonar l’import corresponent, fent-hi constar la conformitat del viatger.
No. Tot el procediment queda registrat electrònicament i és requisit indispensable que l'operació es documenti en un Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA.
En cas de complir la resta de requisits, i sempre que pugui acreditar l'entrada a Melilla de les seves compres dins els 3 mesos següents a la seva adquisició (pot sol·licitar que es verifiquin les seves compres en el moment de desembarcar), pot sol·licitar al venedor que li emeti el Document Electrònic de Reemborsament (DER) a posteriori.
No. Tot el procediment queda registrat electrònicament i és requisit indispensable que l'operació es documenti en un Document Electrònic de Reemborsament (DER) o factura DIVA.
Ara bé, l'establiment de venda no pot negar-li el seu dret a obtenir el reemborsament ni pot negar-se a emetre el DER. Pel que fa al cas les Consultes Vinculants de la Direcció General de Tributs V0564-20 i V1978-20.
El venedor haurà d'expedir la corresponent factura i, a més, un document electrònic de reemborsament (DER), disponible en la Seu electrònica de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, en què es consignaran els béns adquirits i, separadament, l'impost que correspongui.
Així, l'expedició del document electrònic de reemborsament per part del venedor no es configura com una circumstància potestativa o discrecional per al mateix sinó com una autèntica obligació legal situada al mateix nivell que l'obligació d'emetre factura.
La negativa per part del venedor a l'expedició del document electrònic de reemborsament, a què està obligat legal i reglamentàriament, podria considerar-se com una controvèrsia de naturalesa tributària a l'efecte que el consultant pogués interposar la corresponent reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Local de Melilla, òrgan que no depèn de l'AEAT.
Ni la normativa de l'IVA ni de IPSI regulen aquest termini. La sol·licitud del viatger pot suposar l'obligació del venedor de rectificar les quotes repercutides per a la qual cosa disposa d'un termini màxim de 4 anys partir del moment en què es va meritar l'Impost corresponent a l'operació.
D'acord amb el que ha exposat, el viatger haurà de remetre la factura al proveïdor abans que transcorrin quatre anys des de la meritació de l'operació documentada en la mateixa, de manera que aquest proveïdor pugui complir amb l'obligació de rectificar les quotes repercutides consignades en la mateixa. Transcorregut aquest termini, el proveïdor no estarà obligat a rectificar aquestes quotes ni per retornar l'import de les mateixes.
Per tant, la liquidació de IPSI i el visat conforme de la Duana ha de posar-ho a disposició del venedor abans de transcorreguts 4 anys des de la compra (veure consulta 0348-02 de la Direcció General de Tributs).
Tingui en compte que, essent el procediment electrònic, i estant previst un termini màxim de 3 mesos perquè les compres arribin a Ceuta o Melilla, registrar les operacions fora d'aquell termini requereix actuacions manuals que poden allargar la tramitació en diversos dies.