O control da fraude en fase recadadora no Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro de 2023
As directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro analizan as actuacións que hai que levar a cabo pola organización no exercicio 2023, en liña co que se establece no Plan Estratéxico e as súas addendas. Ao control da fraude en fase recadadora refírese a cuarta das bases vertebradoras das actuacións da Axencia Tributaria de cara á prevención e loita contra a fraude tributario e aduaneiro, fixada no Plan Estratéxico 2020-2023.
A Axencia Tributaria desenvolve un amplo elenco de actuacións conducentes ao cobramento das débedas e sancións tributarias derivadas da aplicación do sistema tributario estatal e aduaneiro, así como das derivadas dos demais recursos de natureza pública cuxa xestión asume en virtude de lei ou convenio. Porén, a xestión recadadora non se esgota co cobramento das débedas pendentes, senón que se estende a outras actuacións dirixidas á prevención e o control da fraude nesta fase, que inciden no comportamento dos debedores e fortalecen a xestión recadadora no seu conxunto, cun control máis preciso.
No referente ás medidas de prevención e control da fraude, baséanse nun coñecemento profundo dos riscos recadadores, que permite determinar patróns de fraude aos que se vai a dirixir a actuación dos órganos de recadación, sobre todo en relación cos grandes debedores.
Continuarase coa detección de debedores que, valendose de esquemas societarios, manteñen o control da súa actividade económica nun ambiente de opacidade que aproveitan para deixar as débedas tributarias pendentes de pagamento.
Intensificaranse as actuacións específicas en relación con terminais de puntos de venda (TPV), xunto á localización de bens susceptibles de embargo, entre os que se encontran os criptoactivos e as moedas virtuais e os bens que os debedores puidesen ter situados fóra de España. Todo iso propiciado por unha maior eficacia na explotación da información de que dispón a Axencia Tributaria como consecuencia dos intercambios de información impulsada na Unión Europea e no ámbito da OCDE, e apoiado en ferramentas informáticas que permitan a localización dos bens dos debedores.
Éstánse reforzando os mecanismos de colaboración coas áreas de control da Axencia Tributaria en relación con contribuíntes suxeitos a actuacións de regularización polos órganos de Inspección da Axencia Tributaria, prestando especial vixilancia aos patrimonios dos debedores condenados por delito contra a Facenda Pública e contrabando, co fin de poder adoptar medidas que aseguren, de maneira eficaz, a satisfacción das débedas. Entre estas medidas inclúense as actuacións de derivación de responsabilidade e a adopción de medidas preventivos sobre o patrimonio das persoas que puidesen ser responsables do pagamento das débedas, en vía civil ou penal.
O impulso ao desenvolvemento de ferramentas que permitan avaliar riscos recadadores irá acompañado de maior presenza, fóra das oficinas, dos funcionarios de Recadación, mediante visitas e comparecencias para realizar actuacións executivas e de obtención de información respecto dos debedores en que se dan indicios de falta de vontade para cancelar as súas débedas.
Outra medida para mellorar a xestión recadadora inclúe o seguimento de insolvencias aparentes amparadas en usos abusivos de formas societarias, que puidesen cualificarse como insolvencias punibles e que esixen unha resposta rápida dos órganos de recadación.
Implantaranse mecanismos de cooperación entre Administracións públicas para que as persoas ou entidades que fosen simultaneamente acredores de pagamentos e debedores en diferentes Administracións poidan cancelar as súas débedas mediante a aplicación dos pagamentos provenientes dunhas Administracións ás débedas que mantén noutras .
Tamén se adoptarán as medidas necesarias para incrementar as solicitudes de asistencia mutua no ámbito da Unión Europea e, pola súa parte, explotar os intercambios de información internacional para ampliaros a ámbitos distintos á UE.
O novo sistema de rexistro e seguimento dos ingresos xestionados a través de entidades colaboradoras permite o coñecemento inmediato dos ingresos e terá efectos positivos no control da débeda pendente en período voluntario ou executivo.
No ámbito interno, se extremará o control sobre as débedas suspendidas e paralizadas, impulsando a resolución dos recursos e reclamacións pendentes e a execución das sentenzas ou reclamacións; todo iso, unido a unha revisión das garantías achegadas para asegurar a idoneidade das mesmas.
Mellorarase substancialmente o proceso de alleamento mediante poxas, con máis información e transparencia. Iso propiciará un aumento da afluencia de licitadores e a finalización dos procesos nun período de tempo máis corto, o que redundará nunha maior eficiencia na utilización de recursos.
Finalmente, para valorar a eficacia dos acordos de derivación de responsabilidade, realizarase un seguimento dos ingresos que se produzan tras a firmeza de tales acordos.
En definitiva, as actuacións e procedementos en fase recadadora obedecen a unha dobre finalidade: facilitar o cubro voluntario das obrigas tributarias aos contribuíntes e a loita contra a fraude. O control da fraude supón despregar todas as ferramentas ou mecanismos que o ordenamento xurídico habilita para o cobramento mediante as técnicas máis efectivas, especialmente a través dun labor de detección e selección de riscos que permitan dar un tratamento máis temperán e axeitado ás actuacións máis cualificadas de fraude recadadora.