2023
Hai uns meses esta
O segundo dos indicadores contemplados no Plan Estratéxico 2020-2023 para avaliar a evolución a medio prazo do cumprimento voluntario das obrigas tributarias diríxese a medir os efectos que se aprecian no devandito cumprimento inducido polas accións da Axencia Tributaria.
Despois dunha extensa tramitación, o pasado día 6 de decembro de 2023, publicouse no BOE o Real decreto 1007/2023, do 5 de decembro, polo que se aproba o Regulamento que establece os requisitos que deben adoptar os sistemas e programas informáticos ou electrónicos que soporten os procesos de facturación de empresarios e profesionais, e a estandarización de formatos dos rexistros de facturación.
A Axencia Tributaria ten como obxectivo estratéxico principal mellorar o cumprimento voluntario das obrigas tributarias. Para lograr este obxectivo, implementa unha ampla gama de medidas que inclúen a educación cívico-tributaria, a provisión de información e asistencia, a prevención da fraude tributaria e aduaneiro, as accións de control a posteriori, o impulso de modificacións normativas antifraude, a colaboración con outros organismos e a promoción de relacións cooperativas, entre outras.
A coordinación entre o Estado e as Facendas Forais vén establecida nos principios xerais de coordinación e colaboración recollida, respectivamente, nos artigos 5 e 4 do Convenio e do Concerto Económico.
O pasado martes 14 de novembro publicouse a estatística Mercado de traballo e pensións nas fontes tributarias correspondentes ao exercicio 2022. Esta estatística explota a información sobre salarios e pensións contidas no modelo de declaración 190 de retencións sobre rendementos do traballo e de actividades económicas, que deben presentar todas as entidades que pagan, entre outras, estas rendas. A declaración, de carácter anual, consiste, basicamente, nunha relación de persoas coas rendas percibidas, as retencións practicadas e as características persoais necesarias para o cálculo desas retencións. Toda esta información permite ter unha fonte única para o estudo do emprego e, particularmente, dos salarios no territorio de réxime fiscal común.
As medidas preventivas no seo do procedemento de inspección, tal e como dispón o artigo 146 da Lei 58/2003, Xeral Tributaria, do 17 de decembro (de agora en diante LGT), teñen por obxecto impedir que desaparezan, destrúanse ou alteren as probas determinantes da existencia ou cumprimento das obrigas tributarias ou que se negue posteriormente a súa existencia ou exhibición, debendo as devanditas medidas cumprir unha serie de condicións. Así se establece que:
O mércores 5 de abril publicouse no Boletín Oficial do Estado o Real decreto 249/2023, polo que se modifica o Regulamento xeral das actuacións e os procedementos de xestión e inspección tributaria e de desenvolvemento das normas comúns dos procedementos de aplicación dos tributos.
A protección dos informantes constitúe unha normativa nova e innovadora no noso ordenamento xurídico a nivel estatal, establecendo un réxime que se desmarca e diferénciase dos distintos réximes de denuncia previamente establecidos.
Nas últimas semanas publicáronse algunhas das estatísticas que máis curiosidade espertan nos medios de comunicación e, en xeral, entre os usuarios das estatísticas da Axencia Tributaria. Trátase da Estatística dos declarantes do IRPF por municipios e da Estatística declarantes do IRPF maiores municipios por código postal. Ambas as dúas forman parte do universo de produtos estatísticos obtidos a partir da información que proporcionan as declaracións do Imposto sobre a Resta das Persoas Físicas (de agora en diante IRPF).
Os intercambios de información fiscal con terceiros países constitúen un instrumento necesario para loitar contra a fraude fiscal e están regulados por unha variedade de acordos internacionais, incluídos acordos multilaterais e bilaterais.
Dentro do organigrama do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria da Axencia Estatal de Administración Tributaria intégrase a Unidade Central de Coordinación en materia de Delitos contra a Facenda Pública (UCCDHP), directamente dependente do director do Departamento.
Recentemente, a sección segunda da sala do Contencioso-administrativo do Tribunal Supremo (TS) ditou as sentenzas do 25 de xullo (rec. 5234/2021) e 26 de xullo (rec. 8620/2021) en que se profunda sobre os principios de proporcionalidade e legalidade respecto do establecemento e modificación das infraccións e sancións tributarias e o principio de primacía directa do Dereito da Unión Europea.
O luns, 11 de setembro, publicouse o Informe Mensual de Recadación Tributaria correspondente ao mes de xullo. O dato deste mes é relevante porque é un de que maior recadación ten no ano (o segundo tras outubro). Ademais das declaracións mensuais, en xullo preséntanse as distintas declaracións das pemes do segundo trimestre e contabilízase o primeiro prazo da cota a ingresar da declaración anual do IRPF. Xunto ao informe e as series de ingresos habituais, nestes meses con declaracións trimestrais tamén se publica o ficheiro de bases, tipos e impostos reportados (Axencia Tributaria: Informes mensuais de Recadación Tributaria ) que permite analizar con maior profundidade a recadación.
A Lei 13/2023, do 24 de maio, pola que se modifican a Lei 58/2003, do 17 de decembro, Xeral Tributaria, en transposición da Directiva (UE) 2021/514 do Consello do 22 de marzo de 2021, pola que se modifica a Directiva 2011/16/UE relativa á cooperación administrativa no ámbito da fiscalidade, e outras normas tributarias, establece na súa Disposición Final 5ª unha nova redacción da regra de limitación de deducibilidade de gastos financeiros contida no artigo 16 da Lei 27/2014, do 27 de novembro, do Imposto sobre Sociedades (de agora en diante LIS).
A Lei 13/2023, do 24 de maio, modifica a Lei 58/2003, do 17 de decembro, Xeral Tributaria (LGT), en varios aspectos, entre eles incorpora unha nova disposición adicional 25ª na LGT (de agora en diante D.A. 25ª da LGT). Esta disposición ten por obxecto establecer unha nova obriga de información e de dilixencia debida relativa á declaración informativa dos operadores de plataforma obrigada no ámbito da asistencia mutua, para aquelas cuestións que aconsellan a súa regulación por norma con rango legal.
O día 25 de maio publicouse no BOE a Lei 13/2023 (Disposición 12204 do BOE núm. 124 de 2023), pola que se modifica a Lei Xeral Tributaria para traspor a Directiva UE 2021/514 de modificación da Directiva 2011/16/UE relativa á cooperación administrativa, establecendo a versión sétima da mesma (máis coñecida como DAC7).
Recentemente publicouse o Observatorio de Marxes Empresariais. Trátase dun proxecto conxunto impulsado polo Ministerio de Asuntos Económicos e Transformación Dixital, o Banco de España e a Axencia Estatal de Administración Tributaria.
O procedemento especial para microempresas supuxo unha das principais novidades da Lei 16/2022, do 5 de setembro, de reforma do texto refundido da Lei Concursal, co obxectivo de buscar a máxima simplificación procesual e a redución de custos na tramitación dun procedemento concursal.
A segunda oportunidade ou exoneración do pasivo insatisfeito é unha posibilidade contemplada na normativa concursal para que as persoas naturais, sexan ou non empresarios, poidan beneficiarse dunha redución do importe das súas débedas, sempre que cumpran os requisitos establecidos e nas condicións que se estipulan.
A Lei 16/2022, do 5 de setembro, de reforma do texto refundido da Lei Concursal, estableceu, na súa disposición adicional oitava, a regulación da especialidade que supón a afectación dos diferentes mecanismos concursais e preconcursais aos créditos con avais do Instituto de Crédito Oficial (ICO ) outorgados en virtude dos Reais Decretos-leis 8/2020, do 17 de marzo, de medidas urxentes extraordinarias para facer fronte ao impacto económico e social do COVID-19 , 25/2020, de 3 xullo, de medidas urxentes para apoiar a reactivación económica e o emprego, e 6/2022, do 29 de marzo, polo que se adoptan medidas urxentes no marco do Plan Nacional de resposta ás consecuencias económicas e sociais da guerra en Ucraína.
A comezos de xuño, cando se cumpren dous meses da campaña de declaración do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas de 2022 (IRPF ), xa recibiran a devolución do seu IRPF máis de 7,8 millóns de contribuíntes, o que supuña que neses momentos se pagara máis do 77 %das solicitudes presentadas (10,1 millóns) e case o 69% das cantidades solicitadas (uns 5.400 millóns dos máis de 7.800 solicitados).
A Lei 13/2023, do 24 de maio, modificou a Lei 58/2003, do 17 de decembro, Xeral Tributaria, en diversos aspectos, por exemplo na habilitación para que a normativa propia de cada tributo contemple unha nova forma de rectificación dos erros que o cidadán puidese cometer na presentación dunha autoliquidación. Trátase da figura da autoliquidación rectificativa.
A Lei 13/2023, do 24 de maio modificou o artigo 93 da LGT , engadindo unha nova letra e) no apartado 1, e o artigo 95 da LGT , engadindo unha nova letra n) no apartado 1.
Publicouse a Lei 13/2023, do 24 de maio, pola que se modifican a Lei 58/2003, do 17 de decembro, Xeral Tributaria, en transposición da Directiva (UE) 2021/514 do Consello do 22 de marzo de 2021, pola que se modifica a Directiva 2011/16/UE relativa á cooperación administrativa no ámbito da fiscalidade, e outras normas tributarias.
A presentación da declaración de Renda é a principal actuación que moitos cidadáns deben realizar para cumprir coas súas obrigas tributarias. A Axencia Tributaria, consciente diso , planifica todos os anos unha Campaña de Renda en que o contribuínte é o centro de atención e, polo tanto, própónse como obxectivo primordial facilitar en todo o posible o cumprimento desta obriga, prestando asistencia personalizada a aqueles que a soliciten, e pola vía que a soliciten (telefónica ou presencial), e pondo, doutra banda, a disposición dos contribuíntes que o desexen as ferramentas que lles permitan realizar por si mesmos a declaración. Este propósito, e non outro, é o que impulsou sempre a mellora constante dos sistemas de axuda para a confección da declaración de Renda, o que supuxo adoptar medidas encamiñadas, por unha parte, a facilitar a formalización da declaración e, por outra, a axilizar a tramitación dos millóns de declaracións que se presentan cada ano (xa máis de 22 millóns), e así poder efectuar as devolucións coa maior celeridade que sexa posible.
A información de orixe fiscal converteuse nun elemento fundamental para coñecer a realidade económica do país. O caso da información conxuntural non é unha excepción. Neste sentido destacan as vendas diarias que se obteñen do sistema de Subministración Inmediata de Información (SII) do IVE. A este sistema están acollidas unhas 65 mil empresas, un número reducido en comparación con outros indicadores, tamén da Axencia Tributaria, como, por exemplo, as vendas de Grandes Empresas e pemes societarias que ofrecen información de máis dun millón de empresas. Porén, as vendas do SII supoñen máis de dous terzos da facturación do total de empresas declarantes do IVE e, sobre todo, a información tense en tempo real, de maneira que o indicador resultante é o máis pegado á evolución recente da actividade.
A Axencia Tributaria desenvolveu unha estratexia de comunicación para chegar aos cidadáns utilizando diversos medios, incluíndo a súa Sede electrónica e redes sociais. Entre estas, destaca a súa canle en YouTube como unha forma de proporcionar información clara e accesible sobre temas tributarios. A canle oficial da Axencia Tributaria en YouTube foi creado en febreiro de 2008 e, actualmente, conta con case 300 vídeos publicados. É importante ter en conta que, debido a que a Axencia cambiou a súa páxina web en xullo de 2021, elimináronse algúns vídeos que xa non eran relevantes para a nova.
O crédito tributario goza no noso ordenamento xurídico dunha especial protección que se fundamenta, en esencia, na finalidade última á que se destinan os ingresos que obtén o Estado: atender aos intereses xerais e o mantemento do estado de benestar. Unha das manifestacións da devandita protección é a necesidade de garantir o ingreso íntegro do importe debido, outorgando garantías admisibles en dereito que teñen que ser suficientes tanto xurídica coma economicamente, cando as persoas físicas e xurídicas, no exercicio lexítimo dos seus dereitos, optan por diferir o pagamento das cantidades debidas, ou optan por interpor cantos recursos e reclamacións o ordenamento pon ao seu alcance, en defensa dos seus intereses.
O pasado mes de decembro, o Ministerio de Facenda e Función Pública colgaba na súa páxina web a avaliación intermedia dos efectos da lei 11/2021, de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, que entrara en vigor, con carácter xeral, o pasado 11 de xullo de 2021. Esta avaliación responde ao cumprimento do fito 377 da primeira reforma do compoñente 27 do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia (PRTR). O compromiso internacional de España, canto ao compoñente 27, loita contra a fraude fiscal, non só consistía en aprobar unha lei contra a fraude fiscal, a lei 11/2021, senón tamén en realizar dúas avaliacións, unha intermedia no último trimestre de 2022, e unha definitiva, comprometida para a finalización do 2023.
Recentemente aprobouse a Addenda 2023 ao Plan Estratéxico da Axencia Tributaria, dando así cumprimento ao compromiso recollido no Compoñente 27 do Plan Nacional de Recuperación, Transformación e Resiliencia, dedicado á prevención e loita contra a fraude, segundo o cal a Axencia Tributaria, anualmente, debe adaptar a súa planificación estratéxica a unha realidade moi cambiante: evolución da actividade económica, novidades normativas en materia tributaria, cambios no comportamento dos contribuíntes, novas fontes de información dispoñible, evolución tecnolóxica, novos proxectos, adaptación dos existentes, etc.
Desde o 11 de abril a Axencia Tributaria pon á túa disposición todos os servizos de axuda para consultar o borrador, modificaro e, se é o caso, presentar a túa declaración do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (IRPF) correspondente a 2022. Un ano máis, a Axencia Tributaria adopta un conxunto de medidas dirixidas a consolidar e mellorar o modelo da asistencia aos contribuíntes, no cumprimento das súas obrigas fiscais, coa idea de conseguir un dos obxectivos esenciais perseguidos pola organización, que adquire especial relevancia nas datas previstas para a presentación da declaración de Renda 2022.
Unha das actuacións a levar a cabo pola Axencia Tributaria de cara á prevención e loita contra a fraude tributario e aduaneiro refírese á colaboración entre a Axencia Tributaria e as Administracións tributarias das Comunidades Autónomas. As directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro analizan as actuacións que hai que levar a cabo pola organización no exercicio 2023 en liña co que se establece no Plan Estratéxico e as súas addendas.
As directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro analizan as actuacións que hai que levar a cabo pola organización no exercicio 2023, en liña co que se establece no Plan Estratéxico e as súas addendas. Ao control da fraude en fase recadadora refírese a cuarta das bases vertebradoras das actuacións da Axencia Tributaria de cara á prevención e loita contra a fraude tributario e aduaneiro, fixada no Plan Estratéxico 2020-2023.
Unha das bases vertebradoras das actuacións da Axencia Tributaria de cara á prevención da fraude tributaria e aduaneiro, fixada no Plan Estratéxico 2020-2023, refírese ás actuacións de investigación e comprobación da fraude tributario e aduaneiro.
As directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro de 2023, ao establecer as actuacións prioritarias a levar a cabo pola organización no presente exercicio 2023, constrúense sobre cinco piares. O primeiro deles , como che explicamos a pasada semana, refírese á información e asistencia; o segundo, dedícase ás actuacións dirixidas á prevención dos incumprimentos, as cales se desenvolven por unha dobre vía, que abarcan o fomento do cumprimento voluntario e a prevención da fraude.
A Axencia Tributaria ten establecidos como obxectivos estratéxicos fundamentais e permanentes desde a súa creación tanto a prevención coma a loita contra a fraude fiscal.
O Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023 dedica o seu capítulo V á Infraestrutura Ética e Gobernación en que se articulan unha serie de compromisos que coadxuvan a que a Axencia Tributaria siga actuando co máximo respecto un conxunto articulado de valores e principios éticos, cuxa observancia vai máis alá da protección xurídica que ofrece o conxunto de normas administrativas que regulan a situación e relación entre a Administración tributaria, os cidadáns e cidadás e o persoal ao servizo da función pública.
A finais de 2022, a OCDE celebrou o "Día da Seguridade Xurídica", en que se presentaron as estatísticas de Procedementos Amigables de 2021 correspondentes a 127 xurisdicións de todo o mundo e outorgáronse os premios a distintos Estados pola súa xestión de controversias fiscais internacionais.
Artigo 31.1 da Constitución Española: "Todos contribuirán ao sostemento dos gastos públicos de acordo coa súa capacidade económica mediante un sistema tributario xusto inspirado nos principios de igualdade e progresividade que, en ningún caso, terá alcance confiscatorio".
A Lei 16/2022, do 5 de setembro, de reforma do texto refundido da Lei Concursal, supuxo, entre outras novidades relevantes, unha importante modificación dos marcos de reestruturación preventiva nacionais, como consecuencia da transposición da Directiva (UE) 2019/1023 do Parlamento Europeo e do Consello, do 20 de xuño de 2019, sobre marcos de reestruturación preventiva, exoneración de débedas e inhabilitacións, e sobre medidas para aumentar a eficiencia dos procedementos de reestruturación, insolvencia e exoneración de débedas, e pola que se modifica a Directiva (UE) 2017/1132 do Parlamento Europeo e do Consello, sobre determinados aspectos do Dereito de sociedades (Directiva sobre reestruturación e insolvencia).
Malia que a normativa recadadora establece distintos lugares para a realización dos pagamentos das débedas recadadas pola Administración tributaria estatal, os devanditos pagamentos realízanse, na súa práctica totalidade, a través das entidades de crédito autorizado para actuar como colaboradoras.
En 2021 creáronse o Equipo Nacional de Embargos, o Equipo Nacional de Alleamentos e a Mesa Nacional de Poxas do Departamento de Recadación con competencia en todo o territorio nacional.
Na súa misión de informar e asistir os cidadáns no cumprimento das súas obrigas tributarias a Axencia Tributaria conta co Departamento de Xestión Tributaria. O desenvolvemento das tarefas de información e asistencia implica o exercicio de moitas e variadas funcións. Para iso, o Departamento de Xestión Tributaria conta cunha vasta organización. Hoxe presentámosche a Oficina Nacional de Xestión Tributaria, o Área de Declaracións Informativas e a Unidade Central de Información e Asistencia Dixital.
Dentro do organigrama do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria da Axencia Tributaria intégrase a Unidade de Coordinación de Grupos, directamente dependente do director do Departamento.
A Axencia Tributaria ten ao seu cargo unha función básica para o correcto funcionamento dos servizos públicos no máis amplo sentido da palabra. A transcendencia dos fins que ten asignados esixe que a Axencia Tributaria teña un carácter dinámico na súa organización e funcionamento.
As organizacións públicas teñen a facultade, case a obriga, de organizarse para prestar o servizo público que teñen encomendado, da forma máis eficiente posible.