Avaliación intermedia da lei 11/2021 contra a fraude fiscal
O pasado mes de decembro, o Ministerio de Facenda e Función Pública colgaba na súa páxina web a avaliación intermedia dos efectos da lei 11/2021, de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, que entrara en vigor, con carácter xeral, o pasado 11 de xullo de 2021. Esta avaliación responde ao cumprimento do fito 377 da primeira reforma do compoñente 27 do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia (PRTR). O compromiso internacional de España, canto ao compoñente 27, loita contra a fraude fiscal, non só consistía en aprobar unha lei contra a fraude fiscal, a lei 11/2021, senón tamén en realizar dúas avaliacións, unha intermedia no último trimestre de 2022, e unha definitiva, comprometida para a finalización do 2023.
Para a realización do informe de avaliación contouse coas achegas do Foro de Grandes Empresas, do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España e da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF). Por outra banda, a Fundación Impostos e Competitividade (FIyC) e a Fundación FIDE crearon senllos grupos de traballo, cuxos informes foron tidos en conta e citados na avaliación intermedia. Estes grupos continuaron os seus traballos para colaborar na avaliación definitiva da lei 11/2021. A Secretaría de Estado de Facenda e a Axencia Tributaria agradecen a colaboración de todas estas entidades e o traballo dos profesionais no exercicio da avaliación.
No informe de avaliación intermedia realizouse a valoración das 22 principais medidas de reforma incorporada á lei 11/2021. Por unha parte, avaliáronse as cinco medidas que foron obxecto de mención expresa na CID (Council Implementing Decision, ou Decisión de Execución do Consello). Estas medidas son as seguintes:
- Limitación de pagamentos en efectivo para determinadas operacións económicas, facilitando a rastreabilidade das operacións e dificultando comportamentos defraudatorios.
- A ampliación do ámbito subxectivo e obxectivo do réxime da lista de debedores á Facenda Pública.
- A prohibición do software de dobre uso.
- A ampliación do concepto de paraíso fiscal en función do criterio de transparencia, de nula tributación e de réximes fiscais preferenciais prexudiciais; é dicir, o novo concepto de xurisdición non cooperativa.
- A incorporación do valor de referencia como nova base impoñible dos impostos patrimoniais.
Dado o escaso tempo transcorrido, non sempre se pode contar con datos e experiencia suficiente para valorar os efectos das correspondentes medidas. Por outra banda, non todos os desenvolvementos regulamentarios da lei 11/2021 puidéranse realizar. Aquí cómpre destacar que coa aprobación da Orde HFP/115/2023 detallouse a lista de xurisdicións non cooperativas, no que supón a primeira actualización expresa da lista española de paraísos fiscais desde o seu establecemento en 1991.
Resulta moi relevante, canto a valorar non só a medida de limitación de pagamentos en efectivo, senón tamén a mellora na loita contra a fraude, acudir aos datos estatísticos do Banco de España. Estes datos reflicten o continuado aumento dos pagamentos mediante tarxeta de crédito, mentres, ao mesmo tempo, diminúen as retiradas de efectivo nos caixeiros.
En relación coas cinco medidas recollidas no
Ademais das cinco medidas citadas, na avaliación intermedia analízanse outras 17 medidas, algúns referentes a impostos concretos, como o imposto de saída (ou exit tax) que se aplica en IRPF, ou a nova regulación da SICAV que se aplica no Imposto Sobre Sociedades.
Tamén hai medidas que se refiren á aplicación de calquera tributo do sistema tributario, como o novo réxime de recargas por pagamentos voluntarios extemporáneos, ou os supostos de inaplicación de recargas, substituíndose por xuros de mora. Estas medidas, que fomentan e facilitan o cumprimento voluntario, aínda que sexa tardío, do contribuínte, foron valoradas moi positivamente polos informes e as achegas externas á Administración tributaria.
Hai, igualmente, medidas que dan potestades á Administración tributaria, como os novos supostos de responsabilidade ou a posibilidade de adoptar medidas preventivas no procedemento de suspensión. Aquí recoñécese expresamente que estas medidas se consideran necesarias para evitar casos patolóxicos, pero que é conveniente reforzar a motivación e a proporcionalidade na adopción das mesmas, así como axilizar a resolución das reclamacións contra as mesmas, destinando medios para ese fin, o que xa se está facendo.
Aos interesados, se lles recomenda a lectura íntegra desta avaliación intermedia e, por suposto, dentro duns meses, da avaliación definitiva, en que, ademais, figurarán as propostas de reforma para a mellora da prevención e loita contra a fraude, e para facilitar o cumprimento das obrigas tributarias dos contribuíntes.